Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op school  (gelezen 7675 keer)

Frederikvdoorn

  • Gast
Ubuntu op school
« Gepost op: 2008/02/01, 16:39:55 »
Hallo,

Op de opendag van onze school heb ik de systeembeheerder gesproken. Hij zei dat onze school binnenkort zou over gaan op Windows XP.
Ik heb gezegd:"Kunnen wij niet beter over gaan naar Ubuntu."
De systeembeheerder vond het goed, maar ik moet de rector overtuigen dat Ubuntu beter is dan Windows. Zelf dacht ik ook meteen aan alle schoolprogramma's voor Windows zijn. Maar vrijwel elk programma werkte in wine.

Ik zou graag wat argumenten dat Ubuntu beter is dan Windows.
Het gaat hier om 5 scholen die dan Ubuntu zouden krijgen.


Alvast bedankt,

Frederik

Webmeester

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #1 Gepost op: 2008/02/01, 17:10:00 »
Gratis, veilig, gebruiksvriendelijk, mooi, veel in te stellen, zeer goede en sociale community, snel. Betrouwbaar...
Kijk ook even op dat topic over de franse politie, daar staat ook nog heel wat info. En geef je rector het website adres van Ubuntu...Dat geeft ook alvast een indruk.

Groet

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu op school
« Reactie #2 Gepost op: 2008/02/01, 17:25:11 »
De meeste bedrijven plaatsen eerst al hun servers op Linux, daarna gaan ze alle software langzaam vervangen naar Firefox, OpenOffice, Gimp, ... Als ze dan nieuwe pc's aanschaffen is er absoluut geen probleem om op de Desktop ook Ubuntu te krijgen.

De directe overstap zou voor wat wrijving kunnen zorgen. Maar succes, vaak is een plotse overstap gewoon even een korte pijn en zijn ze er binnen 3 maanden volledig aan gewend en willen ze niet andrers meer.

De argumenten die webmeester je geeft zijn zeer goed. Ik zou zeggen: Gratis, Vrij en Open.
Geen gezeur met firewalls en antivirusscanners, alle bijhorende programma's zijn volkomen legaal gratis te gebruiken.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Double12

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #3 Gepost op: 2008/02/01, 18:21:16 »
Ubuntu (of Linux-software in het algemeen) is ook innovatief: er komen steeds weer nieuwe programma's en technieken voor. Als school moet je jonge mensen opleiden, en dan moet je die niet helpen vastroesten in oude gewoonten. Gebruik dus beter iets dynamisch als Linux ;)
(ok, dit klinkt een beetje abstract...)

Sowieso is het gebrijk van openOffice een goed idee, je moet als school ook voor open standaarden zijn, niet alleen voor standaarden van één bedrijf. En openOffice integreert weer zeer goed in Ubuntu :)

Quatroking

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #4 Gepost op: 2008/02/01, 18:33:40 »
Ik heb even wat quotes verzameld van het forum:

Citaat van: eXtreem
1. Start sneller op als Windows Vista
2. Bij mijn weten zijn er sinds 1970 2 UNIX virussen gemaakt (tegen ?.???.??? bij Windows)
3. Software is via Installeren/Verwijderen d.m.v. een vinkje te installeren (volautomatisch)
4. De 3D effecten zijn mooier (na eigen smaak) en werken zelfs op oudere pc's
5. Bijna alles is gratis beschikbaar
6. Installatie inclusief afwerken is binnen 2 uur gedaan (mits het internet voor de updates snel genoeg is)
enz....
Citaat van: Gandyman
In principe (theorie) zal je in Ubuntu-Linux 40% sneller zijn met je netwerk.

Dit heeft te maken met het feit waarop Windows werkt met netwerken en de restricties die hij heeft op netwerk kaarten.

qos uitzetten helpt wel iets, maar je haalt in Windows nooit dezelfde snelheid als in Linux.

Dus:
EN je hebt een gratis OS op je PC.
EN gratis een upgrade van je internet abbo.
Citaat van: thijssie
Waarom ik linux erop heb is,
1) wilde een keer kijken hoe linux eruit zag
2) bij me windows werd alles steeds trager
3) Hier ben ik volledig legaal bezig
4) geen updates van virus en spyware programma
5) Zeer stabiel, heb geen vastlopingen meer gehad
6) de manier waarop mensen op dit forum met Ubuntu omgaan ben ik zeer te spreken!!
Mijn eigen rede is vooral, nooit meer scans draaien enzo. Ik ben sneller met het internet, m'n dingen zijn makkelijker te onderhouden, etc.

Dwarrel

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #5 Gepost op: 2008/02/01, 18:52:31 »
ubuntu heeft ook erg goede en makkelijke manieren om servers zo in te richten dat er een goede controle is op wat mensen via het netwerk mogen en kunnen doen.
Erg moeilijk / onmogelijk voor koters om met het netwerk te prutsen of dingen te wissen die ze niet mogen wissen.

Meeste scholieren weten al wel hoe windows werkt, erg goede stimulatie voor scholieren om een andere OS te leren. Dit is vooral handig aangezien linux een zeer snel groeiende markt is. Dus er een grote kans is dat als de scholieren gaan werken dat ze in aanraking komen met linux. Dus goed als ze linux ooit eerder hebben geprobeerd.
Ubuntu heeft van zich zelf ook veel educatieve spelletjes/programma's (ligt wel een beetje aan de leeftijd)

Als er ook nieuwe computer worden gekocht laat deze link dan maar eens zien: http://prikbord.ubuntu-nl.org/deel-je-computer-de-multiseat-pc/
Kan ontzettend veel geld schelen kwa aankoop van nieuwe pc's.

Vooral de multiseat kan een goede overhaal zijn, dit samen met de gratis OS kan wel een paar duizend euro schelen, Natuurlijk ligt dat ook aan de hoeveelheid PC's.

Gr Dwarrel

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Ubuntu op school
« Reactie #6 Gepost op: 2008/02/01, 19:00:56 »
1 Geen licentiekosten meer voor het besturingssysteem en office
2 Geen vendor lock-in meer
3 Bijna alles wat in Windows kan, kan ook in Linux, op wat gesloten programma's na.
4 Waarschijnlijk eenvoudiger (en dus goedkoper) beheer van alle computers.
5 Geen last meer van virussen en malware (daar barst het van op veel schoolcomputers)

Nadelen:
1 Somige programma's werken niet (photoshop, autocad etc.)
2 Iedereen moet leren om met Ubuntu te werken, bijscholing kan nodig zijn

Quatroking

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #7 Gepost op: 2008/02/01, 20:28:39 »
Photoshop werkt goed genoeg voor mij op wine, evenals de meeste software van malmberg die m'n school gebruikt.


maar leren voor ubuntu, ik denk dat de leerlingen een paar weken bezig zijn en het dan wel kennen. Ik heb Ubuntu sinds september en wist na een maand al genoeg om experimentele dingen te gaan doen. (en veilig te laten aflopen)

Offline djypsi

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #8 Gepost op: 2008/02/01, 23:10:12 »
He!
Als het zou lukken Linux op je school te krijgen zou dat super zijn!
Ik werk nog niet zo lang meT kubuntu...(net geïnstaleerd op een oude computer)
Sinds dien zit ik meer op de kubuntu dan op mijn splinternieuwe Windows!
Wat ik al veel opgemerkt heb bij kubuntu is dat je veel mogelijkheden hebt met servers,etc.
Dit zou veel gemakkelijker zijn op mijn school...
Daar hebben ze namelijk een server met allemaal windhozen xp's!
Veel problemen hebben we allemaal ermee!
M.v.g. Tanguy
Mijn Laptop:Hp - 510  
Kubuntu 8.04
Processor:Intel Centrino 2,2 GHz ; Harde schijf:60gb ; Schermgrootte:15inch ; Ram:1Gb

Ubuntu op school
« Reactie #9 Gepost op: 2008/02/02, 08:51:48 »
Wacht even.
Je hebt het erover, dat (bijna) alles werkt onder Wine.
Als je alles onder Wine gaat draaien, waarom dan overstappen?
Als je dan echt over wilt stappen, dan ook echt overstappen en voor alle software goede alternatieven vinden. Anders is het al niet gratis meer (de software die de school draait moet dan nog steeds betaald worden) en ook niet stabiel (als je bijna alles in Wine gaat doen).

Dit even ter overweging.

Succes ermee ;-)

johnydoe

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #10 Gepost op: 2008/02/02, 13:59:13 »
dat gaat helaas niet altijd met software die scholen gebruiken. vaak zijn dit oude legacy programmas die puur voor windows zijn geschreven (ik ben er al behoorlijk wat tegengekomen).
sterker nog, vaak is het zo dat op basisscholen bijv. niet overgestapt kan worden op nieuwere versies van een OS omdat dan veel software niet meer werkt.
en om nou in 1 keer al die software te vervangen kan vaak ook niet, aangezien er nogal wat werk in is gemaakt en dit moet inzichtelijk blijven. dilemma!

Offline Double12

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #11 Gepost op: 2008/02/02, 18:48:02 »
Citaat van: Quatroking
Photoshop werkt goed genoeg voor mij op wine, evenals de meeste software van malmberg die m'n school gebruikt.
Heb je toevallig ervaring met de CD-ROM van de Duits-methode Na Klar? (of is die niet van Malmberg?)
Ik kreeg hem wel gestart, maar als ik dan in het beginscherm m'n naam invul, blijft hij hangen.

Offline peter10

  • Lid
    • Mijn Hyve
Ubuntu op school
« Reactie #12 Gepost op: 2008/02/02, 19:16:41 »
Nog even een bezwaar: de jeugd is niet bekend met het fenomeen "bestandstype". Dus als ze (bijvoorbeeld) in OOo Writer hun werkstukken opslaan, staat hen thuis een verrassing te wachten. Want uiteraard slaan ze de boel op als .odt bestand. Je zou het ze kunnen uitleggen, maar dan moet je beginnen bij het bijbrengen van het besef dat een pc geen "magische doos" is. Anders zullen ze zaken als het vastleggen van data (en dus het fenomeen dat " bestandstypen" heet) niet begrijpen. Bovendien hebben ze meestal geleerd om "knopje voor knopje" met de pc om te gaan. Even een andere browser of zo en ze zijn al weer in "paniek" (vooral dames, sprekende uit ervaring).

Dus het initiatief is prachtig, maar er zullen leerlingen zijn die niet over de drempel komen. En emuleren via Wine werkt niet altijd, en als het werkt zitten er wel eens haken en ogen aan. En dat laatste is mogelijk iets waar ze niet bij stil staan, door gebrek aan " gevoel" ervoor.

Maar het is zeker waar dat mollen moeilijk wordt, tenzij ze gaan zooien met de apparatuur zelf (wat ik ze enkele jaren geleden bij mij op school helaas wel eens zag doen). Alleen blijven virussen natuurlijk wel hun systemen thuis belegeren, want scannen zullen ze ook op ubuntu systemen moeten voordat ze hun werk mee naar huis nemen (windows malware heeft geen effect, maar kan wel met al geinfecteerde bestanden meeliften).

Offline Tico

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #13 Gepost op: 2008/02/02, 19:50:45 »
bij de load/save opties kun je uiteraard kiezen om de standaardwaarde op .rtf te zetten, dan kunnen de kindertjes thuis rustig verder werken (of in het ergste geval als .doc)

Ubuntu op school
« Reactie #14 Gepost op: 2008/02/02, 20:11:02 »
voor de duidelijkheid:  

gratis te downloaden software is niet altijd goedkoper.
wine levert lang niet altijd de gewenste prestaties en  uit beheersoogpunt kan het  een hekel punt zijn dat applicaties via wine gaan draaien
documenten met macro's of een uitgebreide opmaak of apart bestandsformaat (docx) worden vaak veel minder goed ondersteund door gratis applicaties.
de kennis is niet altijd aanwezig.
migreren naar een andere windows versie is vaak makkelijker dan migreren van windows naar linux.
Veel bedrijven kiezen er voor om een systeem aan te bieden dat erg veel lijkt op het systeem wat veel mensen thuis hebben draaien (windows).
jarenlange indoctrinatie door Microsoft heeft  beheerders veel geleerd over de manier van werken van microsoft producten. De gedachtegang is algemeen goed geworden.
Cisco's Clean Access Agent (hier werkt Saxion mee om de toegang tot het draadloze netwerk te controleren) is alleen voor Windows en osX verkrijgbaar.

Zo zijn er nog wel meer strategische argumenten te verzinnen om als beheerder NIET voor linux te kiezen als besturingssysteem voor het werkstation.

Dat neemt niet weg dat Linux en de hele opensourcewereld groeiende is en dat het steeds meer ingeburgerd raakt. Daarnaast komen er langzaam steeds meer programma's voor linux waar bedrijven/scholen echt op zitten te wachten.  Dit kost veel tijd maar zal wellicht ooit de doorslaggevende factor worden om te kiezen voor linux in plaats van Windows.

Quatroking

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #15 Gepost op: 2008/02/02, 21:59:28 »
Citaat van: Double12
Citaat van: Quatroking
Photoshop werkt goed genoeg voor mij op wine, evenals de meeste software van malmberg die m'n school gebruikt.
Heb je toevallig ervaring met de CD-ROM van de Duits-methode Na Klar? (of is die niet van Malmberg?)
Ik kreeg hem wel gestart, maar als ik dan in het beginscherm m'n naam invul, blijft hij hangen.
Die hebben wij niet. Wij hebben Neue Kontakten. (ik niet, ik heb frans en duits laten vallen)

Offline Double12

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #16 Gepost op: 2008/02/02, 22:16:21 »
Citaat van: Quatroking
Citaat van: Double12
Citaat van: Quatroking
Photoshop werkt goed genoeg voor mij op wine, evenals de meeste software van malmberg die m'n school gebruikt.
Heb je toevallig ervaring met de CD-ROM van de Duits-methode Na Klar? (of is die niet van Malmberg?)
Ik kreeg hem wel gestart, maar als ik dan in het beginscherm m'n naam invul, blijft hij hangen.
Die hebben wij niet. Wij hebben Neue Kontakten. (ik niet, ik heb frans en duits laten vallen)
Dit gaat ver off-topic, maar toch...
Heb je in het algemeen tips om lessoftware met Wine goed draaiende te krijgen?

Ik kan trouwens pas volgend jaar vakken laten vallen, maar dat wordt dan Frans, Duits kies ik denk ik nog wel. En dan zit ik weer met dezelfde methode Na Klar opgescheept...

Frederikvdoorn

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #17 Gepost op: 2008/02/03, 16:54:38 »
Harstikke bedankt voor al die reactie en hier mee zal het al een stuk beter lukken.

Mensen hadden nog wat vragen met school software in wine.

Eerst heb ik IE4 Linux geinstaleerd
Daarna de setup geopend via de IE bestand>openen
Dan weet de setup dat de IE aanwezig is, want die gebruiken de setupjes vaak

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben

groet

Frederik

Offline Dave

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #18 Gepost op: 2008/02/04, 17:39:39 »
sowieso beveel ik Firefox en Thunderbird en OOo aan bij iedereen.
Je weet gewoon dat doorzemelen over Linux niet werkt bij veel mensen.
Zijn de mensen eenmaal gewend aan die basisprogjes is een overstap nog vrij simpel.
mensen die al moeite hebben om IE te laten, zijn een harde dobber hoor.
(mijn vrouw bijvoorbeeld)

Offline Ruben

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #19 Gepost op: 2008/02/04, 20:04:39 »
Wat voor een school is het? Middelbare? Zit je dan niet met al die leeringen-accounts?
Goed initiatief! Maar het zal een heel karwij zijn!!

Offline SiemonG

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #20 Gepost op: 2008/02/06, 19:47:10 »
Wat is de school in een jaar kwijt aan licentie- en servicekosten? Kunnen ze hier snel vanaf, of zitten ze vast aan meer-jaar contracten? Hoeveel service kunnen ze hier voor inkopen voor Ubuntu?
Ik ben wel heel benieuwd of hier resultaat uit komt.
Kun je niet iemand van Canonical langs laten komen?

Heel veel succes en houd ons op de hoogte!

Simon
The Ubuntu Counter Project - user number # 21754

Frederikvdoorn

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #21 Gepost op: 2008/02/07, 16:59:22 »
Hallo

Ik ga zeker Openoffice.org, Firefox en Evolution aanraden. Daar kunnen ze niets tegen hebben.

En wat betreft iemand van Canonical langs laten komen. Zelf hebben we ook nog een systeembeheerder en ik zelf + mijn broer gaan het promoten. En de systeembeheerder zal zeker zelf de extra hulp regelen (die hij nodig heeft).

Het is een middelbare school
Het gesprek is morgen.

Groet


Frederik

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Ubuntu op school
« Reactie #22 Gepost op: 2008/02/07, 17:14:19 »
succes morgen.
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Webmeester

  • Gast
Ubuntu op school
« Reactie #23 Gepost op: 2008/02/07, 18:59:17 »
Mijn school heeft net een nieuwe Beheerdster gekregen, en die is betrekkelijk geintresseerd {d.w.z., nog niet overtuigd, maar ik ram het er wel in:-)}.
Ik neem binnekort een Live-CD'tje mee naar school, zodat ik het even goed kan laten zien, zij gebruikte natuurlijk de vaste, niet standhoudende argumenten waarom we nog Windows gebruiken; maar ze vroeg zich wel af, of je er ook een Novel achtig netwerk mee kan creeren, of dat je alleen maar zo'n systeem als op het barleus kan maken...
Any1?

Offline SiemonG

  • Lid
Ubuntu op school
« Reactie #24 Gepost op: 2008/02/08, 01:09:04 »
is dit wat je bedoelt?
Landscape
ik kwam het tegen, en ik dacht meteen aan dit topic...
The Ubuntu Counter Project - user number # 21754