Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scrips schrijven  (gelezen 2024 keer)

Offline dobby9

  • Lid
scrips schrijven
« Gepost op: 2009/10/15, 16:14:30 »
Weet iemand in UBUNTU een editor die de zelfde mogelijkheden heeft als de APPLE scripteditor ?
Anders gezegd dat je van uit de editor kan compileren , runnen saven , nu ja alles wat nodig is om makkelijk een script te schrijven en te testen

m.vr gr
dobby9

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: scrips schrijven
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/15, 16:16:43 »
Ik ben geen appel kenner, en ken dus niet de Apple-scripteditor, maar misschien kun je Eclipse gebruiken?

Re: scrips schrijven
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/15, 16:18:25 »
Geany is ook wel een fijne.

Er zijn soms ook IDE's die zich op een taal toespitsen. Voor welke programmeertaal is het?

Offline dobby9

  • Lid
Re: scrips schrijven
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/15, 17:18:27 »
In Apple kun je bijna elke Applicatie met de scriptaal benaderen .
Om het eenvoudig te houden de Finder is laten we zeggen Nautilus .
Als ik in de Finder vaak opzoek ga naar bepaalde types bestanden dan kan ik dat elke keer invoeren , maar ik kan er ook een script voor schrijven .
Dan kan ik volstaan om de script te runnen.
Ik kan ook diverse  instellingen van de FInder in een script stoppen  , en die zo nodig aan roepen , het is dan natuurlijk wel handig om op het einde van de rit weer de standaard instellingen te laten gelden.
Je kunt direct naar bestanden zoeken met een bepaalde extentie

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: scrips schrijven
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/15, 17:23:41 »
Je bedoelt gewoon een soort bash scripts?

Maar wat is je doel precies? Je wilt in Ubuntu script schrijven voor Apple?

Offline dobby9

  • Lid
Re: scrips schrijven
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/15, 17:40:49 »
Nee ook linux kent diverse script talen , maar die verschillen van die APPLE.
Die van Apple heb ik nu wel min of meer in de vingers .
Dus wil dat zelfde leren voor linux .
Aangezien je het hebt over bash script zou het er op kunnen duiden dat er in linux meerdere script talen bestaan.
Nee als ik UBUNTU en MAC zou willen vermengen dan zou ik in MAC Fink moeten installeren , want dan heb APT_GT tot mijn beschikking.
Maar dat is mijn bedoeling niet , ik wil mijn MAC BOX en mijn Linux BOX strikt gescheiden houden .



Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Re: scrips schrijven
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/15, 19:02:23 »
Ok.

Je kunt gaan scripten en programmeren in elke taal die je wilt, zoals bash, python, C, C++, perl, enz.

De 'taal' van Linux is bash. Dat is dus de opdrachtregel, in Windows heet dat Dos.

Offline ertai

  • Lid
    • programming
    • http://www.ertai.nl
Re: scrips schrijven
« Reactie #7 Gepost op: 2009/10/15, 23:29:24 »
in de terminal van macOS kan je ook bash-scripts gebruiken. (Dit komt omdat macOS gebaseerd is op FreeBSD met een eigen GUI)
Is je vraag opgelost? Markeer het als [OPGELOST] in de titel van je bericht!

Offline track

  • Lid
Re: scrips schrijven
« Reactie #8 Gepost op: 2009/10/16, 00:11:52 »
Hoi dobby,

uit jouw verhaal begrijp ik dat bij apple de grafische schil en de scripttaal nauw verwoven zijn.
Dat heb je bij Linux niet, je hebt de commandolijn, meestal met bash .
(maar je kunt hier in de "vrije wereld" ook andere instellen...)
Het zelfde als onder DOS met de "batch", maar hier nu echt als een volwassen omgeving.
Voor de grafische schil heb je weer andere programmeertalen, maar bij de "grote" talen moet je
meestal de programma's eerst compileren.
Niet dus bij bash (=commandolijn), Python of Perl.  Of  awk voor tekstfilters.  Die worden geïnterpreteerd.

Als je van "commandolijn" houd: pak bash, als je nog meer mogelijkheden wil hebben: Python
Er zijn gewoon veel veel meer mogelijkheden bij Linux dan bij Apple of DOS...
Misschien vertel je meer over wat je wilt doen, dan zullen "wij" ook nog doelgerichtere tips hebben.

track