Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: CHMOD van windows schijf  (gelezen 2045 keer)

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Gepost op: 2007/11/03, 17:33:43 »
hoi,

Ik heb XAMPP op kubuntu staan, maar mijn websites staan op mijn windows schijf sdb1. Wanneer ik 127.0.0.1 wil oproepen krijg ik een 403 no permission. Wellicht is er iets met de permissies, maar hoe moet ik die veranderen? Ik heb al geprobeerd met sudo chmod 777 /media/sdb1 maar dat verandert blijkbaar niets.

Alvast bedankt voor de hulp.

Matt

Offline ds500ss

  • Lid
CHMOD van windows schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/03, 21:28:48 »
zet de sites eens in linux in/opt/lampp/htdocs ,heb hier zelf ook XAMPP draaien.
nu moeten de permissies nog goed worden ingesteld.
dit kun je doen in een terminal.
cd bovengenoemde map
en chown -Rv nobody:root sitenaam te draaien om de webserver schrijfrechten te geven,dit kan later nog strak afgesteld worden voor bv config-bestanden/mappen
om de browser toegang tot de mappen te beperken (bv cgi-bin) doe je chmod -Rv 770 sitenaam
hierna is alles goed ingesteld.

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/04, 12:32:27 »
bedankt, maar ik wil ze in eerste instantie op de windows schijf laten, zodat ik ze ook vanaf windows kan bewerken. Of kan dat niet?

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/05, 12:42:12 »
iemand aub?

Offline vanadium

  • Lid
CHMOD van windows schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/05, 16:08:23 »
Ik zou denken dat het met chmod 777 op je mount point zou moeten lukken, want Windows schijven zelf kennen geen permissies en zullen dus volgens de rechten van het mount point kunnen benaderd worden. Is die schijf via /etc/fstab gemount? Misschien moet je daar de opties aanpassen. Ben je zeker dat het niet aan je Apache configuratie ligt?

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/05, 16:11:24 »
hoi,

fstab ken ik niet, ben nieuw met linux. Ik benader mijn schijf met /media/sdb1. Ik weet niet waaraan het ligt, ik ben maar aan het proberen. Wat zou ik aan de apache configuratie moeten veranderen? wanneer ik 127.0.0.1/xampp of 127.0.0.1/phpmyadmin typ dan werkt het wel nochtans.

Kaiowas

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/05, 18:20:35 »
Misschien dat mounten m.b.v. ntfs-3g helpt ipv gewoon ntfs. Dan geef je linux ook alle rechten over de windows schijf.

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/05, 20:18:36 »
zit dat al in Kubuntu, of moet ik die driver daarvoor installeren?

Offline vanadium

  • Lid
CHMOD van windows schijf
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/06, 14:13:10 »
Je moet eens goed identificeren wanneer het wel gaat en wanneer niet. Blijkbaar gaat het wel als je php scripts aanroept. Het gaat niet als je enkel 127.0.0.1 intypt? Is er een "index.html" in de directory van je webbestanden? Gaat het als je 127.0.0.1/index.html intypt?

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/06, 15:29:39 »
hoi,

Het gaat niet:
bij mijn (php)websites die op mijn windows schijf staan op D:\projecten, en onder linux /media/sdb1/projecten, oftewel 127.0.0.1/projecten/sitenaam

het gaat wel:
bij aanroepen 127.0.0.1/XAMPP of 127.0.0.1/phpmyadmin (beide staan hier dus niet op de windows schijf maar bij de linux installatie van xampp).

Bedankt!

Offline Menno_

  • Lid
CHMOD van windows schijf
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/06, 21:11:10 »
Normaal gesproken biedt apache de bestanden/directories die in /var/www/ staan aan. Als je in die map kijkt zul je daar bijv phpmyadmin zien staan. PhpMyAdmin staat daar echter niet, in werkelijkheid staat die in /usr/share/phpmyadmin (oid). Het bestand wat je ziet is een zg "symbolic link".
Ik denk dat je nog een symlink moet aanmaken, dat doe je bijv als volgt:
sudo ln -s /media/sdb1/projecten /var/www/index.htmlln is het commando om de link te maken
-s is de parameter voor symbolic
dan geef je op wat (de windows directory met jouw sites)
daarna geef je op waar (index.html in /var/www)
ondanks dat je hier een map aanwijst zal het zich gaan gedragen als een index en krijg je je sites keurig gelist in de webbrowser als je "http://localhost/" intikt.

Om de windows-schijf te lezen zit ntfs-3g al in je systeem, je kan even kijken of ntfs-config er via synaptic even bijgezet moet worden. Als dat aanwezig is kun je in het menu Toepassingen/Systeemgereedschappen/NTFS-Configuratie-Tool ook de schrijfrechten op je windowspartitie aanzetten.
6x Ubuntu 10.04 server op VM-Ware // Ubuntu 8.04 server op Dell SC1425

killerwhale65

  • Gast
CHMOD van windows schijf
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/07, 12:36:12 »
hoi,

Ik ben er in geslaagd mijn php websites te bekijken. Ik heb hiervoor eerst de D schijf ge unmount, en daarna terug gemount met ntfs-3g. Nu werkt het.

Maar nu is er echter een ander probleem: de mysql-connectie klopt niet. Mijn database gegevns staan immers ook op de windows schijf, maar als ik in linux 127.0.0.1 intyp, wordt er een connectie gemaakt met de database in linux. Daarom vroeg ik me af of het mogelijk is de locatie van de database te wijzigen, of eventueel (net zoals voor de bestanden) een link te maken met de database op de windows schijf?

thanks!