Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatisch mounten van partities/drives [OPGELOST]  (gelezen 4043 keer)

Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #25 Gepost op: 2013/01/18, 00:51:15 »
Een partitie blijvend aankoppelen kan ook zonder speciale gereedschappen:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-koppel-ik-een-partitie-permanent-aan-
(punt 21, rechterkolom)

Bijna net zo makkelijk eigenlijk....  :)
Er is niks speciaals aan deze methode (dit programma wordt al jaren meegeleverd en het zit ook in andere distributies) en zeker niet zo makkelijk. Je kunt via Schijven namelijk nog een hoop andere dingen instellen betreffende het aankoppelpunt. Het is een handig meegeleverd programma en doet precies wat ik omschrijf. Ik zou het handmatig bewerken van /etc/fstab beginners niet aanraden als er een grafische methode is, want bij een verkeerde wijziging kan het gebeuren dat / niet meer koppelt, en heb je een defect systeem.

Ik dacht dat jij ook van de grafische weg was? En waarom in hemelsnaam leafpad installeren als Gedit ook een eenvoudig tekstbestand kan openen en bewerken? Sorry hoor Pjotr, maar dit is nou geen beter advies, of zo.

Edit: ik lees nu dat TS Ubuntu 12.04 draait. Hij heeft dus helaas niets aan mijn tip. Sorry, TS.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 01:06:01 door Cumulus007 »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #26 Gepost op: 2013/01/18, 10:40:39 »
Ik zou het handmatig bewerken van /etc/fstab beginners niet aanraden als er een grafische methode is, want bij een verkeerde wijziging kan het gebeuren dat / niet meer koppelt, en heb je een defect systeem.
Het risico op een kapotte root lijkt me klein, want aan die bestaande regel kom je niet... Maar op zich heb je wel enigszins gelijk. Ik kijk het echter nog even aan, o.a. omdat dit gereedschap blijkbaar niet beschikbaar is voor 12.04 LTS. :)
Citaat
waarom in hemelsnaam leafpad installeren als Gedit ook een eenvoudig tekstbestand kan openen en bewerken?
Hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen#TOC-Gebruik-Leafpad-voor-systeembeheer
(punt 2.13, rechterkolom)
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 10:50:15 door Pjotr »

Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #27 Gepost op: 2013/01/18, 12:17:38 »
Hier in 12.10 heet het ook schijven en staat onder voorkeuren(na installatie) de officiële pakketnaam is
gnome-disk-utility . Zit ook in 12.04.
« Laatst bewerkt op: 2013/01/18, 12:38:53 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hansenco

  • Lid
Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #28 Gepost op: 2013/01/18, 12:41:08 »
Beste mensen,
geweldig al die reacties. Ik draai al een tijdje ubuntu, maar probleemloos, dus nauwelijks hoeven kijken op dit forum. Ik voel me dan ook een autorijder wiens kennis niet verder reikt dan het dashboard. Vraag me niet hoe het onder de motorkap werkt.
Jullie reacties bevestigen mij dat ik bij de goede distro zit! Hulp zit maar een paar klikken verderop!

Vanmiddag/vanavond neem ik een beslissing welke ik ga gebruiken en ik zal het zeker melden hoe het gegaan is.

Even over de naam van het programma in de 2 posten hierboven.
Het heet in 12.04: "schijfgereedschap" en lijkt dus in 12.10 "schijven" te heten.

En dit heb ik geschreven in post 14          :)

Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #29 Gepost op: 2013/01/18, 13:04:03 »
Ik had alleen de post van femke98 gelezen en daar een reactie opgegeven. Ik zag na aanleiding van jou reactie dat je dit idd in post #14 had vermeld. Sorry.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline hansenco

  • Lid
Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #30 Gepost op: 2013/01/18, 21:10:00 »
Probleem opgelost!!

Bedankt voor alle aanwijzingen. Sommigen archiveer ik voor toekomstig gebruik.

Ik heb de 'methode Pjotr' gevolgd. Omdat de StorageDeviceManager (pysdm) er op termijn uitgaat en dat er problemen mee kunnen zijn. Maar niemand hier had die gelukkig ervaren.
'Schijven' zal ik in de toekomst gebruiken bij nieuwere versies van Ubuntu

Toch nog een vraagje: ik heb vooraf een copy van fstab gemaakt met het commando

cp /etc/fstab ~/fstab.bak
(Max Null; reactie #5)

Ik kan fstab.bak echter niet meer vinden! (gelukkig niet nodig gehad) Waar is 'tie gebleven?
Niet in de map /etc

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #31 Gepost op: 2013/01/18, 21:12:23 »
Toch nog een vraagje: ik heb vooraf een copy van fstab gemaakt met het commando

cp /etc/fstab ~/fstab.bak
(Max Null; reactie #5)

Ik kan fstab.bak echter niet meer vinden! (gelukkig niet nodig gehad) Waar is 'tie gebleven?
Niet in de map /etc
In je persoonlijke map. Zoals je ook hebt gespecificeerd in de opdracht.... :)

Anders had het zo moeten zijn:
sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.bak

Offline hansenco

  • Lid
Re: automatisch mounten van partities/drives
« Reactie #32 Gepost op: 2013/01/18, 22:35:40 »
Bedankt Pjotr,
Ik wist niet dat ~/ voor 'home' stond. Ik had in diverse mappen in de root gekeken maar hier nu weer net niet.

Bedankt trouwens voor je goede tips en handleidingen in de  'computertip'-urls. Ik gebruik ze al diverse malen bij installatie van een nieuwe versie. Ik loop de stappen langs en hoef dan eigenlijk niet meer op het forum / computertip-urls te kijken tot bij de nieuwe versie.

Een laatste vraag voor dat ik dit topic [opgelost] verklaar:
Heb je zo bij de hand, een tip waar ik meer te weten kan komen over de diverse terminal-commando's?

Offline hansenco

  • Lid
Re: automatisch mounten van partities/drives [OPGELOST]
« Reactie #33 Gepost op: 2013/01/19, 20:28:07 »
Ik heb het al gevonden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/
Soms is het antwoord pal onder je neus  :laugh:
Bedankt iedereen!