Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DNS server adressen.  (gelezen 4421 keer)

DNS server adressen.
« Gepost op: 2012/05/07, 18:45:13 »
Vandaag had ik dat internet het (weer eens) niet deed bij UPC.    :'(

In de Google browser zag ik dat de fout te maken had met de DNS servers.
In de router (en op m'n pc) had ik de volgende twee adressen staan: 62.179.104.196, 213.46.228.196 (UPC DNS server adressen)

Toen ik deze DNS adressen op de pc (Ubuntu 12.04) veranderde in 8.8.8.8, 8.8.4.4 (Google DNS server) werkte internet weer.

Vraag: Heeft het zin om de DNS adressen in de router en de pc verschillend in te stellen (als een soort backup) ?      :rolleyes:

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DNS server adressen.
« Reactie #1 Gepost op: 2012/05/07, 21:25:22 »
Als, zoals vandaag, UPC een storing heeft met zijn/haar DNS servers is het natuurlijk handig om een andere DNS server in te (kunnen) stellen.

http://www.telegraaf.nl/digitaal/12078871/__Storing_treft_internet_UPC__.html

Normaal gebruikt je router de DNS van je provider en vertaalt deze naar je Gateway router adres, dat dan door DHCP aan je PC wordt gegeven.
Vaak kun je de DNS in je router instellen, ook kun je waarschijnlijk DHCP instellen om niet het router adres voor DNS te geven maar een(twee) ander.

Mogelijkheden afhankelijk van de router.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/07, 21:35:03 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: DNS server adressen.
« Reactie #2 Gepost op: 2012/05/07, 21:53:41 »
Als, zoals vandaag, UPC een storing heeft met zijn/haar DNS servers is het natuurlijk handig om een andere DNS server in te (kunnen) stellen.
Normaal gebruikt je router de DNS van je provider en vertaalt deze naar je Gateway router adres, dat dan door DHCP aan je PC wordt gegeven.
Vaak kun je de DNS in je router instellen, ook kun je waarschijnlijk DHCP instellen om niet het router adres voor DNS te geven maar een(twee) ander.

Mogelijkheden afhankelijk van de router.

Ik gebruik vaste ip adressen voor mijn pc's.
Meestal zet ik in de pc's  als DNS server 10.0.0.1 (= mijn  router).  In de router staan dan de DNS servers van mijn provider.

Mijn vraag is dus: Als ik in m'n pc Connection Settings andere DNS ip adressen zet, dan in de router, welke worden dan (als eerste) gebruikt?

Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DNS server adressen.
« Reactie #3 Gepost op: 2012/05/07, 22:11:12 »
De DNS adressen in je PC
die van je router of provider worden dan niet gebruikt.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Re: DNS server adressen.
« Reactie #4 Gepost op: 2012/05/07, 22:45:58 »
De DNS adressen in je PC
die van je router of provider worden dan niet gebruikt.

Betekent dit, dat als de adressen die in de pc vermeld staan niet bereikbaar zijn, die van de router dan ook niet gebruikt worden?

Als dat zo is, heeft het dus geen zin om DNS adressen in de router te zetten.  Of zie ik dit verkeerd? 
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.4 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Offline DeBaas

  • Lid
Re: DNS server adressen.
« Reactie #5 Gepost op: 2012/05/07, 23:22:49 »
Als je de router instelt met vaste DNS adressen kun je je PC op automatisch laten staan.
Standaard doet je router op de WAN aansluiting een DHCP verzoek naar je provider en krijgt IP en DNS.
DNS gaat naar je router IP, dus automatisch krijgt je PC een IP, daarbij DNS en Gateway waarbij die laatste 2 gelijk zijn aan het router LAN IP.
Je kunt deze DNS waarden overschrijven in je router met vaste waarden, of je geeft je PC vaste waarden, waarbij IP  wel in dezelfde reeks moet zitten als het router LAN IP, gateway is het router LAN adres en DNS kan direct naar buiten.
Als je bij je PC de DNS vast instelt hoef je je om de router DNS geen zorgen te maken.
Maar als je regelmatig ook andere apparatuur aansluit met automatische instellingen moet e.e.a. in de router natuurlijk wel kloppen.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL