Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?  (gelezen 2903 keer)

Offline Hapie

  • Lid
Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Gepost op: 2016/06/21, 22:51:53 »
Beste Ubuntu gebruikers,

Ik gebruik nu sinds een 3-tal jaar Ubuntu en ben daar zeer tevreden over. Ik heb nu een nieuwe PC gekocht, met SSD. Nu ben ik op zoek naar de methode om Ubuntu te installeren op de SSD en daarnaast de harde schijf te gebruiken met daarop de structuur van je home-directory's (dus documenten, muziek, video's, afbeeldingen etc.).
Nu vind ik via het forum wel enige informatie, maar voor mij als 'startend'  gebruiker nog wat onbegrijpelijk. Vooral omdat het voor het eerst is, dat ik Ubuntu ga installeren op SSD i.c.m. harde schijf.

Is er iemand beschikbaar waaraan ik vragen mag stellen hierover? Liefst in persoonlijk contact. Of is er een goede handleiding te vinden?
Waar ik b.v. tegenaan loop is, welke keuzes maak ik bij installatie. En hoe koppel ik de harde schijf na installatie? Ik lees (in het kort) oplossingen over gparted, fstab en symbolische links vanaf je SSD naar je harde schijf. Maar daar kom ik zelfstandig niet uit.

Ik hoop op reactie, om zo zelf wat te leren. Maar daar later ook anderen mee te kunnen helpen.

Alvast hartelijke dank!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/06/21, 23:09:19 »
De /home zou ik gewoon op de SSD houden, voor de optimale snelheid.
Alleen de data zou ik op de HD zetten, dat kan via symbolische links, maar ook door gewoon te kiezen voor "opslaan als" en dan zelf de plek aanwijzen.
Dat is zoals ik werk op mijn laptop (de bovenste van hieronder).
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/06/21, 23:37:25 »
Zelf heb ik een tijd lang ook de root (/) op een kleine ssd gehad en de /home op een grote hdd.
Aangezien configuratie bestanden van programma's over het algemeen klein zijn viel de snelheids verlies wel mee.
Echter met steam was dat een ander verhaal. De spellen in steam zijn geïnstaleerd in je /home.

Intussen heb ik een grotere ssd en heb ik de /home ook op de ssd staan voor optimale snelheid.
Enkele mappen met veel grote bestanden heb ik met symbolische links (snelkoppelingen) naar de grote hdd staan.
Wat optimaal voor jouw is is afhankelijk van hoe groot je ssd is en wat je met je computer doet.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/06/22, 05:35:34 »
Steam kun je gewoon verwijzen naar een andere harde schijf, dit kan gewoon in steam.

Ik zou alles op de ssd installeren,
dan alle download software naar je andere hd laten opslaan.
Ik zou wel iets meer ruimte op de ssd gebruiken, zeker 50 GB, dan heb je voor de toekomst plaats genoeg.
Bij installeren van bepaalde software kijk waar de download map is, en verander dit naar de 2e hd.
Zelf gebruik ik de picture map niet.

En voor je ssd hoef je niks in te stellen tav je ssd, dus fstab wijzigen dat hoef niet meer.
En slijtage van je ssd , dat is niet meer, dus hier geen extra instellingen voor doen, dus gewoon installeren op een normale manier.
Tijdens installeren zou ik wel de extra partities die je hebt, dus de partities handmatig maken, en alle partities ook koppelen aan een map, dan hoef je dit later in je fstab niet te doen. De extra partities kun je koppelen aan een map bijv in je home  map, dan vind je deze gemakkelijker met openen van de verkenner.

Offline Hapie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/06/22, 12:53:03 »
Hallo Jan, Erik en Ron,

Allereerst mijn oprechte dank voor jullie snelle reacties! Ik denk dat ik hier wel deels mee verder kom. Daarom even een paar check-vragen:

a. Jan je schrijft dat je tegenwoordig geen extra instellingen meer hoeft te doen voor een SSD. Als ik google, kom ik deze website tegen https://sites.google.com/site/computertip/ssd. Volgens daar geplaatst advies moet er nog e.e.a. worden ingericht. Hoe zie jij dit?
b. Op de betreffende website wordt ook geadviseerd om bij installatie van Ubuntu op SSD voor EXT4 te kiezen. Klopt dat wat jullie betreft?
c. Ik heb eerder al eens 'geoefend' met een harde schijf die ik partitioneerde en vervolgens een installatie van Ubuntu op ging zetten. In mijn aanname, als ware het een SSD en een harde schijf. Echter ik vond het moeilijk om de informatie te duiden die je ziet als je voor aangepaste installatie kiest.  Als voorbeeld: wat betekent dev/sda1 etx. Ik begrijp dat dit de partitienaam is in Linux. Maar hoe zie ik dat dit de SSD betreft. Of krijgt deze een andere naam in het overzicht? Of is het misschien slim om de harde schijf pas aan te koppelen, nadat ubuntu is geinstalleerd op de SSD?
d. Jan, je schrijft in je advies 'Tijdens installeren zou ik wel de extra partities die je hebt, dus de partities handmatig maken, en alle partities ook koppelen aan een map, dan hoef je dit later in je fstab niet te doen. De extra partities kun je koppelen aan een map bijv in je home  map, dan vind je deze gemakkelijker met openen van de verkenner.' Ik begrijp dit deel niet goed. Bedoel je dan dat je tijdens installatie je harde schijf partitioneert?

Hartelijke groet,
Jos



Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/06/22, 13:19:11 »
Misschien spreek ik voor mijn beurt, maar dit is mijn reactie:
a. Jan je schrijft dat je tegenwoordig geen extra instellingen meer hoeft te doen voor een SSD.
Als ik google, kom ik deze website tegen https://sites.google.com/site/computertip/ssd.
Volgens daar geplaatst advies moet er nog e.e.a. worden ingericht.
Hoe zie jij dit?
Dat gaat op voor oudere SSD schijven, bij moderne is het geen probleem meer.
Het is de website van Pjotr, die ook op dit forum actief is.
b. Op de betreffende website wordt ook geadviseerd om bij installatie van Ubuntu op SSD voor EXT4 te kiezen.
Klopt dat wat jullie betreft?
Ja, dat is m.i. het meest veilige bestandssysteem.
Wel raad ik aan, om met de live-CD/DVD/USB eerst de schijf in te delen en dan pas te installeren, je hebt dan een beter overzicht.
Maar dat is mijn mening, en hoeft niet dezelfde te zijn als van anderen.
c. Ik heb eerder al eens 'geoefend' met een harde schijf die ik partitioneerde en vervolgens een installatie van Ubuntu op ging zetten.
In mijn aanname, als ware het een SSD en een harde schijf.
Echter ik vond het moeilijk om de informatie te duiden die je ziet als je voor aangepaste installatie kiest. 
Als voorbeeld: wat betekent dev/sda1 etc.
Dat is makkelijker dan het lijkt :lol:
/dev/sda is de eerste hardeschijf,
/def/sdb is de tweede hardeschijf, enz.
/def/sda1 is de eerste partitie op de eerste hardeschijf,
/def/sde9 is dan de negende partitie op de vijfde hardeschijf.
De nummering van de partities is (bijna altijd) de volgorde, waarin deze aangemaakt zijn.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/06/22, 14:03:52 »
Ik zou in jouw geval tijdens de installatie kiezen voor volledig gebruik van de SSD, dus zowel / als /home op de SSD. Vervolgens maak je met symbolische links koppelingen naar de harde schijf. Deze harde schijf moet je wel permanent aankoppelen in fstab.

Ik vond dit topic toen heel handig ter info: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=61822.0

Mijn /home/gebruiker/Documenten op de SSD verwijst nu dus naar een map op de harde schijf, hetzelfde met Afbeeldingen, etc. Zelfs de icoontjes van de betreffende mappen zijn dan zoals standaard, best handig...

Deze legt uit hoe de symlinks te maken. https://askubuntu.com/questions/138558/how-to-store-pictures-folder-on-another-hard-drive
« Laatst bewerkt op: 2016/06/22, 14:06:04 door valk »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/06/22, 18:15:34 »


d. Jan, je schrijft in je advies 'Tijdens installeren zou ik wel de extra partities die je hebt, dus de partities handmatig maken, en alle partities ook koppelen aan een map, dan hoef je dit later in je fstab niet te doen. De extra partities kun je koppelen aan een map bijv in je home  map, dan vind je deze gemakkelijker met openen van de verkenner.' Ik begrijp dit deel niet goed. Bedoel je dan dat je tijdens installatie je harde schijf partitioneert?

Hartelijke groet,
Jos
Tijdens installeren, de partities met de hand maken.
/
swap
Dit zijn de standaard partities.
Dan heb je nog je andere partities/harde schijven.
bijv voor backup maak je,
home/jan/backup
of home/jan/films
dus partitie kiezen(grootte wijzigen of juist niet), en dan koppelpunt geven zoals boven, home/jan/films
Dus bij jan je eigen gebruiker invullen die je tijdens installatie gebruikt,
dan staat je films map in je home directory en deze wordt bij booten ook direct gekoppeld.
Dit is de gemakkelijkste manier, later toevoegen is lastiger.

Offline Hapie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/06/23, 00:52:47 »
Dag allemaal,

Wederom bedankt voor jullie snelle reacties! Helaas mis ik de kennis en vaardigheid om jullie tips goed te begrijpen.

Ik heb vanavond mijn nieuwe PC in gebruik genomen en Ubuntu 16.04 geinstalleerd op de SSD. Na enig zoeken, begreep ik de keuzes die gemaakt moesten worden bij installatie. Na installatie heb ik via de Ubuntu Dash (zo heet de knop links boven in?) gezocht op schijven. In dit programmaatje de Harde Schijf gevonden en geformateerd. Deze is daarna ook zichtbaar geworden in de Bestands Beheerder.

Meest eenvoudige optie lijkt mij nu, bij het opslaan van bestanden, gewoonweg de juiste lokatie te kiezen op de harde schijf. Echter, ben ik aan de hand van jullie tips op zoek gegaan naar de manier waarop je via soft links tóch je bestandsstructuur in je 'Persoonlijke map' kunt blijven gebruiken. Ik kom helaas niet verder dan het aanmaken van een snelkoppeling. Bijvoorbeeld in de map 'Documenten' verschijnt dan een snelkoppeling 'Documenten', die dan verwijst naar de map 'Documenten' op de harde schijf. Ik heb de tip van 'Valk' geprobeerd, maar hier kom ik niet uit.

Ook heb ik via de terminal geprobeerd  met commando:
ln -s [mapnaam nieuw] [mapnaam bestaand]
een mapnaam aan te maken. Maar ik kwam op hetzelfde resultaat.

Ook de tip om de harde schijf permanent te koppelen via fstab, lukte mij niet. Ik heb fstab wel opgestart, maar begrijp niets van wat dan de bedoeling is. Wel heb ik, zoals gezegd, de harde schijf geformatteerd en deze is zichtbaar geworden in de 'Bestandsbeheerder'. Ook na opnieuw opstarten blijkt deze zichtbaar. Is dat ook voldoende?

Misschien is het wat veel gevraagd van jullie tijd en moeite, maar ik heb het nodig om wat meer 'aan de hand' te worden genomen met gedetailleerde instructies. Als iemand dat zou kunnen doen, zou dat fantastisch zijn.

Hgrt,
Jos


Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/06/23, 07:07:17 »
Hallo Jos,

Ik weet niet waar je woont, maar wellicht kan je een steunpunt benaderen. Hij/zij kan je dan laten zien hoe het werk, dat is voor jou het handigst denk ik.

Offline Hapie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/06/23, 14:56:27 »
Hoi 'Valk',

Ik had inderdaad een steunpunt benaderd in mijn buurt (Roermond). Maar na enig (positief) mailcontact, viel plotseling de communicatie stil en heb ik nooit meer wat vernomen van betreffende persoon. Mogelijk ken jij goede mensen in Midden Limburg?

Hgrt.
Jos

Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/06/23, 19:15:25 »
Een steunpunt vinden in de buurt is idd misschien wel handig op dit punt.
Helaas Licht Roermond voor mij een beetje aan de andere kant van Nederland.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #12 Gepost op: 2016/06/23, 19:57:55 »
Kijk eens op youtube hoe de partities in te delen werkt, daar vind je vaak voorbeelden.

Nadeel als je later een partitie formatteerd en toevoegd aan ubuntu, dan is je partitie niet bij boot beschikbaar,
dus als software naar je schijf wilt ivm mp3 spelen, dan gaat dit niet, de gebruiker moet dan eerst de partitie benaderen met de verkenner, dus de partitie koppelen, dan werkt het wel.

Offline Gamer

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #13 Gepost op: 2016/06/23, 20:41:12 »
Heb je deze link van valk helemaal gelezen. Het is mij hier mee ook gelukt.

Deze legt uit hoe de symlinks te maken. https://askubuntu.com/questions/138558/how-to-store-pictures-folder-on-another-hard-drive

Offline Hapie

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op SSD, hoe omgaan met harde schijf?
« Reactie #14 Gepost op: 2016/06/26, 22:47:18 »
Dag allemaal,

Bedankt voor de hulp. Het is mij (nog) niet gelukt. Ik zal me nogmaals verdiepen in de tip van Valk. Mogelijk als mijn Linux kennis verder is ontwikkeld, dat het 'kwartje' valt.
Zoals ik al schreef, ben ik nog relatief nieuw op Ubuntu en ook op het forum. Ben in elk geval wel positief verrast door de vele en snelle reacties! Dank daarvoor.

Hgrt. Jos