Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?  (gelezen 2511 keer)

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Gepost op: 2007/06/10, 17:07:51 »
Gegroet,

ik vroeg me af of Ubuntu ook sommige videokaarten standaard herkent.

Dus bijv. Je hebt een Geforce 7300LE, je installeert Ubuntu, en dan hoef je geen drivers meer te installeren. Is dit mogelijk? Zo nee, weet iemand een website waar staat hoe je drivers moet installeren in Ubuntu?

Ik heb de zoek functie op het forum gebruikt, maar krijg alleen probleem resultaten. Ik hoop dat ik duidelijk ben geweest.

Bij voorbaat bedankt

Offline eendje

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/10, 17:17:40 »
Volgens mij geldt dat voor de Intel kaarten. Bij Nvidia en ATI "moet" je nog restricted drivers installeren. Ik heb zelf een Nvidia kaart (FX5200) en ik gebruik al een paar maanden de opensource driver die standaard wordt geïnstalleerd. Deze werkt prima, maar je hebt alleen geen 3D versnelling.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/10, 17:29:48 »
Bedankt voor de reactie.

Zou U kunnen vertellen hoe de drivers moet installeren? Moet je naar een site gaan? Een programma in Ubuntu zelf?

Offline mcgyver

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/10, 18:29:31 »
Citaat van: eendje
Volgens mij geldt dat voor de Intel kaarten. Bij Nvidia en ATI "moet" je nog restricted drivers installeren. Ik heb zelf een Nvidia kaart (FX5200) en ik gebruik al een paar maanden de opensource driver die standaard wordt geïnstalleerd. Deze werkt prima, maar je hebt alleen geen 3D versnelling.
Je kan dat toch aanpassen met dat restricted drivers gedoe? ik heb een oudere kaart dan jij, maar heb wel 3d versnelling.

Offline mcgyver

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/10, 18:34:10 »
Citaat van: Cobuntu
Bedankt voor de reactie.

Zou U kunnen vertellen hoe de drivers moet installeren? Moet je naar een site gaan? Een programma in Ubuntu zelf?
In synaptic, maar wat vraag je precies? Ik bedoel, waarvoor, voor welke kaart?

`GooZ

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/10, 18:34:11 »
Citaat van: Cobuntu
Bedankt voor de reactie.

Zou U kunnen vertellen hoe de drivers moet installeren? Moet je naar een site gaan? Een programma in Ubuntu zelf?
Vanaf de nieuwste versie van Ubuntu (7.04) is er een programmatje dat je zegt wanneer je een videokaart hebt waarvoor je deze drivers kan installeren. Het is dan zo simpel als een vinkje aanzetten om dit te doen.

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/06/10, 18:51:09 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: Cobuntu
Bedankt voor de reactie.

Zou U kunnen vertellen hoe de drivers moet installeren? Moet je naar een site gaan? Een programma in Ubuntu zelf?
In synaptic, maar wat vraag je precies? Ik bedoel, waarvoor, voor welke kaart?
Okay, bedankt voor je reactie. Ik bedoelde geen specifieke kaart maar gewoon een voorbeeld. Ik wilde zeggen of Ubuntu videokaarten zou herkennen zonder enige drivers.

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/06/10, 18:53:11 »
Citaat van: `GooZ
Citaat van: Cobuntu
Bedankt voor de reactie.

Zou U kunnen vertellen hoe de drivers moet installeren? Moet je naar een site gaan? Een programma in Ubuntu zelf?
Vanaf de nieuwste versie van Ubuntu (7.04) is er een programmatje dat je zegt wanneer je een videokaart hebt waarvoor je deze drivers kan installeren. Het is dan zo simpel als een vinkje aanzetten om dit te doen.
Okay. Dat is alles wat ik wilde weten. Dank jullie wel.

Ik lees ook vaak dat er problemen zijn met scherm resoluties. Maar ik ga daarvoor de zoek knop op het forum gebruiken ;) Nogmaals: bedankt

Offline mcgyver

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/06/10, 22:19:14 »
Liever Nvidia tot nu toe. Maar ATI blijkt nu ook drivers ter beschikking te stellen (of te open-sourcen). Bovendien las ik vandaag dat intel overweegt (gerucht) om weer in de videokaarten bussiness te stappen en Intel en Linux gaan goed samen. Ik denk dat over een jaar alle 3 een goed keus zijn. Nu denk ik nog Nvidia, hoewel een heleboel mensen hier zonder problemen (wel beetje tweaken soms) een ATI kaart draaien met Beryl.

Ik vind trouwens dat je goede vragen stelt en vooruit denkt. In een aantal topics heb je al gevraagd naar goed werkende hardware. Er is een hardware lijst voor Linux maar het blijkt vaak dat veel apparaten goed draaien die niet op die lijst staan. Gebruikerservaringen zijn het meest waardevol vind ik. ;)

Offline eendje

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/06/10, 22:23:56 »
Citaat van: mcgyver
Citaat van: eendje
Volgens mij geldt dat voor de Intel kaarten. Bij Nvidia en ATI "moet" je nog restricted drivers installeren. Ik heb zelf een Nvidia kaart (FX5200) en ik gebruik al een paar maanden de opensource driver die standaard wordt geïnstalleerd. Deze werkt prima, maar je hebt alleen geen 3D versnelling.
Je kan dat toch aanpassen met dat restricted drivers gedoe? ik heb een oudere kaart dan jij, maar heb wel 3d versnelling.
Dat weet ik wel, maar ik speel geen games en doe op dit moment geen andere dingen die 3D versnelling vragen, dus heb ik het niet echt nodig. Miischien ga ik Ubunt studio nog wel binnenkort installeren en dan komt die driver er in ieder geval wel op.
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/06/11, 20:43:46 »
Citaat van: mcgyver
Liever Nvidia tot nu toe. Maar ATI blijkt nu ook drivers ter beschikking te stellen (of te open-sourcen). Bovendien las ik vandaag dat intel overweegt (gerucht) om weer in de videokaarten bussiness te stappen en Intel en Linux gaan goed samen. Ik denk dat over een jaar alle 3 een goed keus zijn. Nu denk ik nog Nvidia, hoewel een heleboel mensen hier zonder problemen (wel beetje tweaken soms) een ATI kaart draaien met Beryl.

Ik vind trouwens dat je goede vragen stelt en vooruit denkt. In een aantal topics heb je al gevraagd naar goed werkende hardware. Er is een hardware lijst voor Linux maar het blijkt vaak dat veel apparaten goed draaien die niet op die lijst staan. Gebruikerservaringen zijn het meest waardevol vind ik. ;)
"Ik vind trouwens dat je goede vragen stelt en vooruit denkt."

Bedankt voor het compliment Mcgyver :)

Ik heb trouwens een hardware lijst gevonden op de documentatie van Ubuntu. Bedankt voor jullie reacties.

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/06/20, 21:02:17 »
Heeft iemand ervaring met de Nvidia Geforce 7600GT in ubuntu? Zoja, heeft hij problemen en bugs etc.?

Offline Dirk Tas

  • Lid
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/06/21, 06:56:03 »
In M'n laptop zit een Geforce Go 7600, deze draait na instalatie van de restricted drivers prima, zonder drivers gaat ook maar dan heb ik de 'bling bling' van beryl niet :-)

Dirk.
Ubuntu User #14670

Cobuntu

  • Gast
Welke Videokaarten zijn het meest compatibel met Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/06/21, 08:12:59 »
Citaat van: Maddy67
In M'n laptop zit een Geforce Go 7600, deze draait na instalatie van de restricted drivers prima, zonder drivers gaat ook maar dan heb ik de 'bling bling' van beryl niet :-)

Dirk.
Okay bedankt Dirk ;) Hoop dat hetzelfde geld voor de Geforce 7600GS/GT.