Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!  (gelezen 2392 keer)

Offline Gerhard01

  • Lid
Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Gepost op: 2009/04/27, 11:24:00 »
Slecht weer. Ik dacht kom gaan ff 9.04 installeren:
Bestanden gedownload, Schijf gebrand en op fouten gecontroleerd. So Far, So Good. Opnieuw opgestart De optie installeren gekozen. Het geheel begint te draaien en de harde schijf te onderzoeken. Echter na ongeveer een minuut gaat het scherm op zwart en komt de melding:
[  0.000000] ACPI: BIOS age (19999) fails cutoff (2000), acpi=force is required to enable ACPI
[3.099563] IO APIC resources could be not allocated
Loading please wait.....
BusyBox v1.10.2 (Ubuntu 1:1.10.2-ubuntu7) built in shell (ash)
Enter "help"for a list of built in commands
(initramps)_  (gevolgd door een knipperende cursor)
Uit de help commandos wordt ik niet veel wijzer. (Ben nog een leek op LInuxgebied)
Beschik over een oude machine, waarop ik mij dit besturingssysteem eigen wil maken. Het is een Pentium 4(of3)?, 800mhz, 512mbram. Er staat nu al XP(sp2) en Ubuntu 8.10 op. Zover was ik al. Alles werkt ook naar behoren. Kan wel gaan upgraden ,maar dit heb ik al gedaan van 8.04 naar 8.10. Wil nu even uitproberen hoe een "schone " installatie werkt.

Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/27, 11:26:25 »
Het kan zijn dat ACPI in de bios is uitgeschakeld

PS is je Win XP ook langzaam?

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/27, 11:51:33 »
Heb even alles bekeken. In het Bios vind ik alleen onder power managment iets over ACPI:
ACPI state: S1/POS (De andere optie is S3/STR)
Windows is niet echt langzaam. UIteraard vergeleken met mijn nieuwe machine wel, maar voor dit beestje is de snelheid nog acceptabel. (De machine is trouwens nog een pentium 3 (heb even gekeken bij het opstarten))

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/27, 11:54:58 »
De melding: "acpi=force is required to enable ACPI" betekent dat je "acpi=force" (zonder de "" ) moet meegeven op de bootregel.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/27, 11:58:58 »
Slik!!...
 Ik ben een leek!!!
 Hoe en waar doe ik dat, als ik vanaf een cd installeer??

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/27, 12:05:42 »
Als je de cd erinsteekt en ervan opstart krijg je eerst het opstartscherm.
druk op escape.
je kunt dan opstarten in de grafische  Tekst modus.
bij boot_ op enter drukken.
dan op de eerste regel van het menu staan en op de Tab. toets drukken. Je krijgt dan een regel onderaan je scherm.
Aan deze regel verander je niets, maar je zet er achter acpi=force.
Dan druk je enter.....
Hij start nu op met acpi=force.

Hopelijk gaat het nu wel lukken met installeren ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/04/27, 12:07:23 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline track

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/27, 12:26:36 »
Volgens mij kan het nog makkelijker.

Bij het tweede scherm van de live-CD  (dus meteen na de taalkeuze)  kun je [F6] ("andere opties")  duwen en
die kreet  acpi=force aan het eind van de bootregel toevoegen.  (je ziet die regel dan beneden staan)

Daarna kun je gewoon met de live-installatie doorgaan.

track

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/27, 12:36:03 »
Hm, kreeg dat op mijn 9.04 live-cd niet voor elkaar, vandaar mijn 'omweg' .

Als je op f6 drukt krijg je wel een paar opties, maar daar staat de goede niet tussen.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #8 Gepost op: 2009/04/27, 12:40:44 »
Ik heb die omweg geprobeerd maar dat lukt ook niet. Hetzelfde resultaat. Zal ook nog de andere moptie proberen. Wat is eigelijk de IO APIC want hierover roept hij ook dat : de resources could be not allocated (zie mijn eerst post-bericht)

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #9 Gepost op: 2009/04/27, 12:44:37 »
Misschien moet er ook nog "noapic" bij op de bootregel...
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #10 Gepost op: 2009/04/27, 13:05:33 »
Het werkt nog steeds niet. Ik heb via F6 de acpi=force aangevinkt. Toen bleef alleen nog de melding over de IO Apic recourses staan. Vervolgens noapic er bij aangevinkt. Dit gaf geen verbetering. Vervolgens nog no1apic erbij aangevinkt. Ook dit gaf geen verbetering. Ik heb nu nog edd=on en Alleen vrije software als niet aangevinkt staan. (heb ook alleen acpi=force en no1apic aangevinkt en dit ging ook niet)

Offline track

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #11 Gepost op: 2009/04/27, 13:14:15 »
Heb je de oude installatie (8.10) er nog staan ?

Dan zou je in het bestand  /boot/grub/menu.lst  kunnen kijken welke bootparameters hij bij de installatie toen erbij heeft gezet.
Citaat
title        Ubuntu 8.10, kernel 2.6.28-14-generic
root        (hd0,8)
kernel        /boot/vmlinuz-2.6.22-14-generic root=UUID=afde7f53-7bac-44ef-b8a1-d099d3fe5d2b ro quiet splash
initrd        /boot/initrd.img-2.6.22-14-generic
quiet
( in dat blauwe gedeelte dus.  Interessant is wat er nog extra staat. )

Want daarmee heeft hij goed gedraait toch ?

Dus die parameters gewoon overnemen.

track

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #12 Gepost op: 2009/04/27, 13:30:58 »
Hier heb ik toen wel iets zelf aan veranderd. (we hebben hier toen acpi=force toegevoegd) Dit ivm de shutdown die toen niet goed werkte de machine schakelde zichzelf niet uit.
Ps het gaat nu goed volgens mij!! Ik heb het nog een keer geprobeerd met alleen no1apic aan(dus acpi=force niet aangevinkt) en hij loopt nu door!!!!! Is al bezig de schijfindeler op te starten.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #13 Gepost op: 2009/04/27, 14:03:25 »
...keeping fingers crossed.... ;)
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #14 Gepost op: 2009/04/27, 15:51:54 »
Het is weer hommeles.
Had de installatie even afgebroken omdat ik iets moest zoeken over handmatig partities aanmaken en dat stond dacht ik nog ergens op deze computer. Na het opnieuw opstarten van het installatieprogramma ben ik weer helemaal terug bij af. Krijg hem met geen mogelijkheid doorgestartblijft roepen dat hij die IO apic recources niet kan allocaten.

Offline lizardman

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #15 Gepost op: 2009/04/27, 16:34:26 »
Vreemd.. de ene keer wel en dan weer niet..

Je zou evt de alternate cd eens kunnen proberen, heb er zelf geen ervaringen mee, maar die schijnt beter om te kunnen gaan met problemen bij installatie.
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline heir4c

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #16 Gepost op: 2009/04/27, 23:41:34 »
Heb je opnieuw die nolapic aangevinkt want na een herstart staat die dus terug af. Is éénmalig, dat aanvinken.
En ja de alternate gebruiken. Of via F4 in safe grafic modus opstarten of inplaats van livecd direkt install kiezen (tweede keuze in startmenu).
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Gerhard01

  • Lid
Re: Installatie cd 9.04 komt niet verder!!
« Reactie #17 Gepost op: 2009/04/28, 15:36:07 »
Het is me ondertussen gelukt. 9.04 is geinstalleerd!!!!!!
Plotseling pakte hij de installatie weer op.
Ja, ik heb elke keer de zaken opnieuw aangevinkt en ik gebruikte al de tweede optie in het menu. Ben niet eens op het idee gekomen om het ook via optie 1 uit te voeren cq te proberen.
Hieruit blijkt dat ik toch nog een gigantische leek bent!!!!.
Alles doet het ondertussen al weer bijna.
Alleen ik kan nog niet werken met de terminal onder KDE. Als ik iets wil doen zegt hij dat hij de opdracht cq bestand niet kan uitvoeren cq vinden.  Als ik hierin iets wil doen moet ik altijd in gnome opstarten. Hij geeft bij het opstarten ook al een andere tekst dan bij gnome nl: gerhard@gerhard-linwindesktop:~/Documenten$. Bij gnome is dat volgens mij (kan nu niet effe kijken) :gerhard-linwindesktop:$
Ook geeft mijn wlan verbinding nog wat problemen. Ook hier onder gnome prima (gaat allemaal automatisch!!), maar onder kde krijg ik hem af en toe niet aan de praat en blijft hij maar om wachtwoorden en instellingen vragen. (blijf aan het invullen!!)
Iemand zo een idee of een link met wat info??