Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software om foto's te maken mbv laptop  (gelezen 2708 keer)

Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Software om foto's te maken mbv laptop
« Gepost op: 2011/05/18, 08:56:02 »
Ik moet wat foto's gaan maken op locatie en daarbij moeten de foto's allemaal unieke nummers krijgen die ik van tevoren wil aangeven. In die nummers zit geen logica, dus gewoon de teller op nul zitten en klikken helpt niet. Ik zoek software waarmee ik op de laptop live de foto zie die ik net gemaakt heb en daarbij met een druk op een knop kan aangeven welke foto definitief en onder welk nummer opgeslagen moet worden.

Bestaat zoiets voor Linux? Of moet ik hiervoor toch een Windows laptopje gaan lenen en aankloppen bij bijvoorbeeld Nikon?
JackTummers.nl

Offline ivo

  • Lid
Re: Software om foto's te maken mbv laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/18, 12:29:31 »
Misschien kun je het zo oplossen;

Richt je webcam op wat je wilt fotograferen.
Maak op het juiste moment een screen shot van het web cam display. Of misschien kan het web cam tool al een afbeelding vastleggen, dat weet ik niet.
Sla deze screen shot op onder de naam die je wilt.

Misschien iets omslachtig, maar in ieder geval zijn de spullen om het te doen al standaard aanwezig.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: Software om foto's te maken mbv laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/18, 14:54:25 »
Kun je de foto's op je camera openen terwijl je de foto's aan het maken bent?

Dan zou je eventueel een script kunnen schrijven die het verder voor je afhandeld...

Re: Software om foto's te maken mbv laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/18, 16:35:54 »
Misschien kun je het zo oplossen;

Richt je webcam op wat je wilt fotograferen.
Maak op het juiste moment een screen shot van het web cam display. Of misschien kan het web cam tool al een afbeelding vastleggen, dat weet ik niet.
Sla deze screen shot op onder de naam die je wilt.

Misschien iets omslachtig, maar in ieder geval zijn de spullen om het te doen al standaard aanwezig.

Weet je wel zeker dat hij het over een webcam heeft? Volgens mij praat hij over een normale fotocamera, heb hier wel eens een ander topic over gezien... En ja het is blijkbaar goed mogelijk! http://photodoto.com/tethered-shooting-with-linux/ Dit heet Tethered Shooting trouwens.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline moxie

  • Lid
    • JackTummers
Re: Software om foto's te maken mbv laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/19, 12:39:43 »
Ik had het inderdaad niet over een webcam maar over een Nikon D300. Ik ben eens gaan zoeken en dat gphoto klinkt leuk maar kan ik niks mee. Ik zoek echt iets met een grafisch schilletje ;). Ik ben bang dat ik dus vastzit aan Nikon Control. Ik heb een trial gedownload en die werkt onder VirtualBox en XP, alleen valt de verbinding met het usb-device regelmatig weg en moet ik doe opnieuw aanvinken. Het enige probleem dat ik nu nog heb is dat ik een manier zou willen weten om een serie van zeg 500 foto's automatisch in afzonderlijke mappen te kunnen plaatsen waarbij die mappen dezelfde naam hebben als de foto's. Is dat mogelijk? Die foto's moeten straks namelijk te downloaden zijn met voor iedere map een eigen wachtwoord.
JackTummers.nl