Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Umax Powerline II Scanner  (gelezen 1354 keer)

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Gepost op: 2008/07/04, 15:39:28 »
Hallo, *

ik probeer een Umax PL-II scanner te installeren op mijn Ubuntu 8 systeem.
Geef ik een commando als sane-find-scanner, dan krijg ik no SCSI scanners found.

Met lsscsi krijg ik:
[0:0:0:0]    scanner UMAX     PL-II            V1.5  -      
[0:0:3:0]    cd/dvd  PLEXTOR  CD-ROM PX-40TS   1.11  /dev/scd0
[1:0:0:0]    disk    ATA      SAMSUNG SP0802N  TK10  /dev/sda
[1:0:1:0]    disk    ATA      ST32531A         0.75  /dev/sdb
[2:0:0:0]    disk    ATA      SAMSUNG VG36483A FL10  /dev/sdc
[2:0:1:0]    cd/dvd  TOSHIBA  CD/DVDW SDR5472C TU01  /dev/scd1

dus hij ziet 'm duidelijk wel. Alleen wordt er geen device voor aangemaakt. Ik heb via synaptic alles geïnstalleerd waar "scanner" of "sane" in staat, maar daar zit kennelijk geen driver voor de Umax bij.
De scanner staat wel in de hardware compatibilitylist, dus er moeten wel drivers voor te vinden zijn, ik heb ze alleen nog niet gevonden, ook niet met apt-file search. Of moet ik een modprobe doen (en met welke parameters dan wel)?

Ik heb nog geen sane-ervaring, dus elke input is welkom!

PS er zit een CD-ROM bij voor installatie op Windows 3.1. Kan ik daar nog iets mee? Lijkt me onwaarschijnlijk, maar je weet nooit of er niet een DLL bruikbaar te maken is. In ieder geval bij voorbaat bedankt.

Umax Powerline II Scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/04, 16:20:28 »
http://www.sane-project.org/man/sane-umax.5.html
Kan je hier iets mee? van deze site http://www.sane-project.org/

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2008/07/04, 20:55:36 »
bedankt, ik ga hiermee aan de slag. Ondertussen nog even een aditioneel vraagje: als je deze links volgt, krijg je een tgz file. Onder Slackware (dat is de distro waarmee ik het beste vertrouwd ben) heb ik daar geen problemen mee. Hoe ga je daar onder Ubuntu mee om? Ik gebruik gewoonlijk synaptic, ik heb al ontdekt dat je met slapt-get ook kunt werken en dat dat de administratie van synaptic ook niet doorkruist, maar hoe doe je dat met .tgz files?
Voor mij een vraag, voor jou ongetwijfeld een weet ... ;-)

Umax Powerline II Scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2008/07/04, 21:15:15 »
tar.gz bijv. rechts op klikken>hier uitpakken kiezen  vervolgens naar de map navigeren met de terminal  in de terminal ./configure  vervolgens make  en dan sudo make install  normaal gesproken, als je de README of INSTALL file leest kan het wel eens afwijkend zijn. Zie ook mijn handtekening.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2008/07/04, 21:59:33 »
bedankt! ik ga dit morgen proberen (het is nu bedtijd voor mij). ik houd je op de hoogte.

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2008/07/05, 17:32:53 »
Nou, ik heb het geprobeerd. De procedure die jij beschreef ken ik al; het is voor mij (als doorgewinterde Slackwaregebruiker) zelfs de standaardmethode.
Na ./configure kreeg ik een waarschwing dat sane al geïnstalleerd was in /usr en dat-ie nu geïnstalleerd zou worden in /usr/local, en dat het beter was, hem te de-installeren. Dat deed ik dus, netjes met synaptic. Daarna deed ik make en make install.
In synaptic staat nu sane NIET als geïnstalleerd vermeld. Moet ik hem nu weer herinstalleren, of niet? Ik ben bang dat de make install nu toch een inconsistentie heeft geïntroduceerd. Hoe ga je daarmee om?

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2008/07/05, 18:15:52 »
In ieder geval vind ik nou een scanner met sane-find-scanner. En het is inderdaad een umax SCSI flatbed scanner. Ik heb het idee dat ik dicht bij een oplossing ben...
Maar nog steeds kwelt mij de vraag: is mijn administratie nu nog consistent? En wat zijn daar de gevolgen van?

Umax Powerline II Scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2008/07/05, 19:58:47 »
Een install met een tar kan op zich geen kwaad. Alleen het wordt door Ubuntu niet geupdate als er een nieuwe versie is. Ik zou Sane niet opnieuw installeren aangezien je al een versie met de tar hebt geinstalleerd.
Als je toch op een of andere manier de driver wel in de versie van Synaptic kan zetten zal je de tar moeten verwijderen.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline jjge

  • Lid
Umax Powerline II Scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2008/07/05, 20:39:22 »
OK. De scanner werkt inmiddels -- en daar ging het dus in eerste instantie om-- maar het is dus inderdaad zo dat een tar-install kennelijk niet leidt tot updaten van de Ubuntu/synaptics config-gegevens. Nou, prima (of eigenlijk best een beetje jammer-- het zou helemaal ideaal geweest zijn als het anders was, maar ik loop al lang genoeg mee om niet extreem teleurgesteld te zijn...).
In ieder geval wil ik je graag bedanken voor je assistentie. De scanner werkt, en ik zal in de toekomst moeten opletten, dat is duidelijk.