Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: sleutelbos  (gelezen 512 keer)

Offline avl

  • Lid
sleutelbos
« Gepost op: 2015/01/05, 12:32:17 »
Geen probleem maar een vraag.
Ik heb Ubunutu 15.04 en W-8.1 met dualboot erop staan. Ubuntu start op zonder dat ik een wachtwoord hoef in te typen.
Maar na 15-30 minuten ofzo komt toch het scherm dat me vraagt het wachtwoord in te typen wat ik dan, soms met veel vertraging, doe.
Het lijkt geen invloed te hebben. Hoe zit dat?

Re: sleutelbos
« Reactie #1 Gepost op: 2015/01/05, 13:45:21 »
Weet je zeker dat je 15.04 hebt? Dat is namelijk een testversie die bugs en foutjes *hoort* te bevatten. Of bedoel je 14.04?

Offline avl

  • Lid
Re: sleutelbos
« Reactie #2 Gepost op: 2015/01/05, 16:10:03 »
Vistaus,
nou je het vraagt weet ik het niet zeker. Ik heb vergeefs geprobeerd erachter te komen.
Doorgaans heb ik de neiging alleen stabiele versies te gebruiken, dus ik ga ervan uit dat ik 14.04 of 14.10 heb.
Als dat zo is, wordt het dan begrijpelijker?

Re: sleutelbos
« Reactie #3 Gepost op: 2015/01/05, 18:59:38 »
Maar na 15-30 minuten ofzo komt toch het scherm dat me vraagt het wachtwoord in te typen wat ik dan, soms met veel vertraging, doe.
Het lijkt geen invloed te hebben. Hoe zit dat?

Wil er dan iets installeren waarvoor je je administrator-wachtwoord moet ingeven?
Wat staat er dan in dat veld? Maak daar eens een captive van.

Kijk wel uit dat je niet zomaar je wachtwoord ingeeft als daar onverwacht om gevraagd wordt. Dit is juist een belangrijk beveiligingsitem van Linux.
Voor elke installatie is een wachtwoord nodig. Zit je op een website en krijg je ineens dat wachtwoordscherm, dan zou het zomaar kunnen zijn dat een virus wil installeren maar niet kan omdat jij je wachtwoord NIET geeft (of toch wel??? :( )
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Re: sleutelbos
« Reactie #4 Gepost op: 2015/01/05, 20:35:57 »
Vistaus,
nou je het vraagt weet ik het niet zeker. Ik heb vergeefs geprobeerd erachter te komen.
Doorgaans heb ik de neiging alleen stabiele versies te gebruiken, dus ik ga ervan uit dat ik 14.04 of 14.10 heb.
Als dat zo is, wordt het dan begrijpelijker?

Je kunt dat bekijken door naar Systeeminstellingen --> Details te gaan.

Offline Rutgerwlf

  • Lid
    • Rutger Wolf
Re: sleutelbos
« Reactie #5 Gepost op: 2015/01/05, 21:34:03 »
Kun je in je home folder zonder wachtwoord?
Ik heb op een pc iets vergelijkbaars gehad, volgens mij had het toen met dropbox te maken.

Offline RikRik

  • Lid
Re: sleutelbos
« Reactie #6 Gepost op: 2015/01/05, 21:39:39 »
Of bedoel je de sleutelbos die verschijnt als je de webbrowser start?
Citaat
Ubuntu start op zonder dat ik een wachtwoord hoef in te typen.
Met de optie 'automatisch aanmelden' heb je ook geen wachtwoord nodig om Ubuntu te starten

Offline Nero

  • Lid
Re: sleutelbos
« Reactie #7 Gepost op: 2015/01/06, 11:32:43 »
Je kunt dat bekijken door naar Systeeminstellingen --> Details te gaan.
lsb_release -a

Re: sleutelbos
« Reactie #8 Gepost op: 2015/01/06, 11:39:02 »
Je kunt dat bekijken door naar Systeeminstellingen --> Details te gaan.
lsb_release -a

Dat kan ook ja, maar ik prefereer grafische applicaties, zeker als het slechts een paar muisklikken betreft (zoals in dit geval).

Offline avl

  • Lid
Re: sleutelbos
« Reactie #9 Gepost op: 2015/01/13, 14:52:10 »
Hallo diverse reagentia! Sorry dat ik zo lang op me heb laten wachten.

Vistaus: De U versie is 14.04 lts. Ik had daar al eens gekeken, maar alleen naar de "kleine" lettertjes. De versie staat er levensgroot op! Trouwens een nieuw logo, mooi.

Rutgrwlf: En ik kan in home zonder wachtwoord; en ik heb ook dropbox.

Partyrabbit: En ik vul tot nu toe braaf het ww in ook al vraagt geen programma om iets te installeren! Volgende keer zal ik dat niet doen en kijken wat er gebeurt.

Bedankt allemaal!