Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: scherm op zwart  (gelezen 543 keer)

Offline wim1948

  • Lid
scherm op zwart
« Gepost op: 2016/07/07, 12:16:34 »
Ik heb UB 16.04 geinstalleerd en alles werkte perfect.

Wat ik gedaan heb weet ik niet maar nu ben ik ploteseling mijn beeld kwijt.
Ik kan nog wel via terminal programma"s openen maar ik heb geen beeld meer.

Opnieuw instaleren lukte ook en met booten van de stick gaat ook niet.

wat  nu?
 wim

Offline vanadium

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/07, 13:11:49 »
Ik kan nog wel via terminal programma"s openen maar ik heb geen beeld meer.
Hoe slaag je daar dan wel in zonder beeld? m.a.w., beschrijf eens heel wat preciezer wat er gebeurt als je het systeem opstart, en wanneer je beeld/geen beeld hebt.

Offline wim1948

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/07, 16:03:11 »
Computer start normaal op , alleen is het scherm zwart.
Na Ctr+Alt+T krijg een terminal en kan bv firefox opstarten of Nautilus.

Deze zijn ook volledig in beeld, maar er is werkblad achter grond o dash of launcher.

heel vreemd.
wim

Offline vanadium

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #3 Gepost op: 2016/07/08, 08:45:50 »
maar er is werkblad achter grond o dash of launcher.
Dit begrijp ik niet. Ik begrijp wel genoeg om te weten dat de grafische omgeving volledig opstart. Het is dus de desktopomgeving (Unity) die mogelijk niet goed opstart. Zie je helemaal bovenaan de zwartgrijze balk met rechts de datum?

Probeer eerst dit vooraleer je verder zoekt: er is een goede kans dat het eenvoudig resetten van de instellingen al help, temeer daar alles al goed heeft gewerkt
dconf reset -f /org/compiz/
setsid unity

Als je een nvidia kaart hebt, dan misschien dit:
http://askubuntu.com/questions/760043/ubuntu-16-04-unity-desktop-environment-doesnt-load-after-fresh-install

Hier worden ook mogelijkheden aangegeven om problemen met een niet ladende desktopomgeving op te lossen: http://askubuntu.com/questions/449845/problems-after-upgrading-to-14-04-only-background-and-pointer-after-login/481620#481620


Offline wim1948

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #4 Gepost op: 2016/07/10, 21:01:05 »
Bedankt voot je antwoord , maar niks lukte. Ik kwam er niet uit.

Dus heb ik uiteindelijk maar een nieuwe installatie gedaan.
Het loopt nu weer als een zonnetje.

Bedankt.
Wim

Re: scherm op zwart
« Reactie #5 Gepost op: 2016/07/11, 00:22:10 »
@ wim1948,

heb je, na de nieuwe installatie, de energie-instellingen aangepast?

Want dat zou best het probleem, van het zwart scherm, kunnen geweest zijn (dat was toch jou titel?).

Instellingen > Energiebeheerder alles instellen op nooit (op alle tabbladen);
Instellingen > Instellingen voor LightLocker --> Enable LightLocker = OFF (schuifje naar links).

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 00:35:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline wim1948

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #6 Gepost op: 2016/07/11, 07:56:31 »
Deze mogelijkheid voor Lightlocker staat bij mij helemaal niet vermeld in de instellingen bij Energie..

"Instellingen > Instellingen voor LightLocker --> Enable LightLocker = OFF (schuifje naar links)."

Moet ik die nog ergens anders instellen?
wim



Re: scherm op zwart
« Reactie #7 Gepost op: 2016/07/11, 09:41:33 »
@ wim 1948,

staat inderdaad niet bij Energie-instellingen...

maar wél bij: Instellingen > Instellingen voor LightLocker --> Enable LightLocker = OFF (schuifje naar links).

Ubuntu >menu > ....  staat iets lager in de menulijst dan de instelling voor energiebeheerder.... schermpje met sterretjes...

groet,
spievensterke.

Mijn excuses, moet corrigeren wat bovenstaande is vermeld:

Bovenstaande uitleg, is om in te stellen in LinuxMint...

...voor UbuntuSysteeminstellingen > Alle Instellingen > Helderheid en Vergrendelen  (scherm met slotje) zie schermafdrukken.
...je hebt ook, iets naar onder, het symbool van een batterij = energiebeheer --Doe daar de instellingen zoals in afbeelding2.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 11:42:43 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline wim1948

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #8 Gepost op: 2016/07/11, 12:27:26 »
bedankt voor de uitleg.
heb alles zo ingesteld en na een nieuwe installatie werkte alles weer
bedankt
wim

Re: scherm op zwart
« Reactie #9 Gepost op: 2016/07/11, 12:49:50 »
@ wim1948,

wil je een vinkje bij opgelost plaatsen?
Tenminste, als het probleem daadwerkelijk opgelost is.
Met dank.

Onderaan ... te vinden ...ik denk rechts...

groet
spievensterke.

Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/11, 16:15:32 »
Ik zat met aandacht deze topic te lezen en dan komt al snel de vraag :Is deze instelling ook voor Xubuntu 16.04? Loop je met deze distro ook het gevaar dat hij op zwart blijft staan?
Henk
« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 16:21:52 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Re: scherm op zwart
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/11, 16:33:29 »
@    HWE64,
Ik zat met aandacht deze topic te lezen en dan komt al snel de vraag :Is deze instelling ook voor Xubuntu 16.04? Loop je met deze distro ook het gevaar dat hij op zwart blijft staan?
Henk

Dat denk ik wel.

Ik vang dit zwart worden van het scherm, tijdens een installatie, op door, af en toe, even te bewegen met de muis tot de installatie afgelopen is.
Als je daarna de instelling naloopt van energiebeheer en schermbeveiliging, zal je zien dat dit nogal kort ingesteld staat.
Vandaar...
Het instellen/aanpassen/veranderen via Instellingen > Energiebeheer en Schermbeveiliging, doe ik meestal direct na een installatie.
Er kunnen, wellicht, nog andere werkwijzen zijn om dit te bewerkstelligen...?

**Uit een negatieve ervaring kan je heel veel leren (als technieker, heb ik dit meermaals ervaren en ook toegepast --ze noemen dit dan: preventieve maatregelen nemen  :) ... 't is maar dat je het weet ..., >als volslagen beginneling, - zo'n 46 jaar geleden -, toen ik begon in een schrijnwerkerij, sloeg ik dikwijls op mijn vingers of de duim --na het zuiver maken van het slagvlak van de hamer  --het slagvlak van een hamer werd snel glad doordat de spijkers vroeger in olie werden gedompeld vóór ze verpakt werden om het roesten wat te vertragen -- , met een beetje fijn schuurpapier, gebeurde dit nog zelden of je moest even niet opletten ...én dan was het weer ó zó pijnlijk!). ;)

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/11, 17:31:15 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline HWE64

  • Lid
Re: scherm op zwart
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/11, 16:50:39 »
Spievensterke, bedankt voor de info en instructie.
Henk
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 21.3 Xfce (Desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM21.3 Xfce (Clevo laptop) 3] LMDE 6 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 21.3 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)