Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Programmeren c++ (again)  (gelezen 5161 keer)

accesshater

  • Gast
Programmeren c++ (again)
« Gepost op: 2008/06/08, 20:31:46 »
Beste mensen,

Ik kan een beetje java programmeren maar wil nu een beetje proberen met c++. Alleen heb ik geen flauw idee hoe ik een gui kan programmeren met c++.
Ik had een dummies boek gedownload en het eerste stuk doorgelezen, alleen staat hierin alleen de techniek en wat commandline werk (input output).

Zouden jullie mij misschien kunnen helpen/tips geven.

Ik gebruik eclipse als ontwikkelomgeving (doe ik ook java in).

Ik wil dus niet echt iets maken, maar puur proberen (hobby).

ALvast bedankt.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Programmeren c++ (again)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/08, 21:03:27 »
Als mede-accesshater - die net een examenproject in Access heeft moeten schrijven ;) [ http://85.17.105.113/~wesley/files/damspel.pdf ] - zal ik mijn best doen om je op weg te helpen..
Ik zal gewoon het advies geven dat ik altijd geef voor C++ ontwikkelaars die een GUI willen schrijven:
voor Linux zijn er 2 populaire toolkits: GTK+ en Qt 4. Zoek wat informatie op over deze twee en maak een keuze. Als je cross-platform ontwikkeling belangrijk vindt (dus als je wil dat je programma op eender welk platform goed draait) dan moet je vooral wxWidgets (deze gebruikt Gtk+ op Linux) en Qt 4 bekijken.

Qt 4 is eigenlijk zeer uitgebreid en bevat een API voor allerlei cross-platform dingen. De documentatie is meer dan uitstekend! http://doc.trolltech.com/4.4/index.html en onder de categorieën Core Features en Key Technologies op die pagina kan je zien wat Qt allemaal te bieden heeft. Maar niet alles is positief bij Qt: de licentie is een beetje vreemd. Qt 4 is volledig gratis én open source, maar als je er programma's mee schrijft dan moeten die programma's ook onder de open source GPL licentie vrijgegeven worden. Normaal gezien mag dat geen probleem zijn, hé? ;) Als dat wel een probleem is en als je de broncode met niemand wil delen en een commercieel programma wil schrijven, dan zul je een licentie moeten aanschaffen... Bij GTK+ en wxWidgets hoeft dat niet.

Zelf ben ik een heel grote "fan" van Qt 4. Zeer gestructureerde, volledige en moderne API, maar eigenlijk is wxWidgets/GTK+ ook bruikbaar en leuk om mee te werken! Maar de voordelen van wxWidgets/GTK+ laat ik over aan iemand anders, want daar ben ik niet zo'n expert in.

Ik zal even afsluiten met wat linkjes:
GTK+: Documentatie, Website, Gtk+ op Wikipedia
wxWidgets: Documentatie, Website, wxWidgets op Wikipedia
Qt 4: Tutorials, ~150 examples, Documentatie, Qt op Wikipedia, Mijn overview van Qt 4.4

Succes
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

accesshater

  • Gast
Programmeren c++ (again)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/08, 21:15:14 »
Tnx profoX Ik zal het doornemen zodra ik wat vrije tijd heb! =D

marialice

  • Gast
Programmeren c++ (again)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/08, 22:23:31 »
Profox heeft eigenlijk al antwoord gegeven op je vraag, dus daar sluit ik me dan maar bij aan :)

Verder aan te raden als je vanuit java komt: Moving from java to c++

accesshater

  • Gast
Programmeren c++ (again)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/09, 10:25:59 »
dank je marialice <3, idd best handig.