Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu  (gelezen 2567 keer)

Offline emiel1976

  • Lid
[Opgelost] Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu
« Gepost op: 2011/03/10, 02:16:08 »
Ik heb op een P4 Win XP geïnstalleerd en daarna Ubuntu 10.10
Installatie ging prima. Alleen na het herstarten, start hij automatisch op in Win XP. Ik krijg geen grub menu.
Ik heb het zelfde gedaan dan op mijn laptopje en daar ging het gelijk goed.

Hoe kan ik nu een grub menu krijgen?


« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 19:20:18 door emiel1976 »

Re: Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/10, 03:17:49 »
Mogelijk heb je tijdens de installatie van Ubuntu de optie om Grub te installeren afgevinkt, of er is iets niet goed gegaan tijdens het installeren van Grub (om welke reden dan ook!) Als ik jou was zou ik Grub vanaf de live-CD (opnieuw?) proberen te installeren. Hoe dit te doen vind je op de website van Pjotr: http://sites.google.com/site/computertip/grub#TOC-Grub-herstellen-de-Windows-CD-of-Wi

Succes! ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/10, 04:23:01 »
dankje dat werkte.

Maar nu begon windoews moeilijk te doen. even snel naar de fouten gekeken en toen was ik het zat.
Nu staat er alleen nog Ubuntu 10.10 op.

Draai xp wel in virtualbox.

Re: Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/10, 11:26:37 »
Met VB heb je geen behoefte aan een Grub menu !!  ;)

Je kan ook de opstartmanager gebruiken (mocht je effectief een dual boot hebben) en selecteren welk OS er standaard dient opgestart.

Maar de uitleg die je geeft is wat twijfelachtig.
Of je hebt een dual boot, of je hebt een systeem in een systeem (met virtual box).

Grub kan je oproepen bij opstarten door de linker SHIFT toets blijvend in te drukken vlak na (tijdens mag ook) het BIOS-scherm.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Ubuntu 10.10 na installatie geen grub menu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/10, 19:19:32 »
Ik heb nog eens gekeken wat er mis ging. Ik had er 2 schijven in zitten en bij de toewijzing van master en slave ging er iets mis. Win XP zag de andere schijf als master.
Is nu opgelost en draai nu beide systemen met Grub 2.

Tja heb liever geen XP maar kan helaas nog niet zonder en tot mijn Laptop terug is draai ik op dit systeem ook maar xp.
Daarna word  dit een Ubuntu systeem.

Ben er nu 2 dagen mee bezig geweest omdat ik een hoop schijven had die niet allemaal werkte.
Nu heb ik er 2 die zeker werken en 1 die ik op moet sturen. is een WD van 250 gig of zo.
Altijd handig.
Heb 3 systemen staan. Dit is een P4 met een radeon 9800 videokaart. nu kijken om de drivers te installeren al draait ie nu al zeer goed.

Andere 2 pc's nog aan het draaien krijgen en dan heb ik 3 mooie systeempjes om lekker mee te klooien als mijn laptop terug is.

Vind trouwens 10.10 iets fijner dan 10.04. ziet er net iets beter uit in sommige dingen.
Maar dat is persoonlijk.

« Laatst bewerkt op: 2011/03/10, 19:24:20 door emiel1976 »