Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hoofdwachtwoord  (gelezen 1970 keer)

Offline vinum

  • Lid
hoofdwachtwoord
« Gepost op: 2019/12/23, 18:18:35 »
vermits ik de enige gebruiker ben van mijn pc, vul ik bij een nieuwe installatie nooit een hoofdwachtwoord in, maar nu heb ik dit blijkbaar toch gedaan, met als gevolg dat ik het om de haverklap moet ingeven.
kan ik dit nog rechtzetten zonder (nogmaals) opnieuw te installeren?

Offline DeBaas

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #1 Gepost op: 2019/12/23, 18:25:17 »
De opdracht in terminal:
passwd gebruikersnaam
en dan alleen enter ingeven in het nieuwe wachtwoord.
Geen idee of het systeem dat goed vind.

Ik zou zelf, uit beveiligingsoogpunt, niet zonder willen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #2 Gepost op: 2019/12/23, 18:42:32 »
Wellicht log je automatisch in? Alternatief aan wat DeBaas voorstelt (systeemwachtwoord blanko zetten) kan je het paswoord van de sleutelbos op blanco zetten (hoe, dit is te vinden op de site van Pjotr). In principe iets beter, want dan moet een hacker via het internet nog steeds een paswoord hebben.

Offline vinum

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #3 Gepost op: 2019/12/23, 20:07:31 »
aan DeBaas: dit werkt niet, ik MOET een paswoord, lang genoeg, ingeven.

op mijn pc staan geen bedrijfsgeheimen of persoonlijke bestanden open en bloot. ik heb nog nooit een beveiligingswachtwoord ingegeven, en nog nooit problemen (daardoor) gehad.
de gegevens die ik wil bewaren staan op externe harde schijven die ik, indien nodig, apart moet aanzetten.

Offline X-E3

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #4 Gepost op: 2019/12/23, 21:56:02 »
Doet u ook bankzaken op uw pc?

Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #5 Gepost op: 2019/12/23, 22:16:35 »
vermits ik de enige gebruiker ben van mijn pc, vul ik bij een nieuwe installatie nooit een hoofdwachtwoord in, maar nu heb ik dit blijkbaar toch gedaan, met als gevolg dat ik het om de haverklap moet ingeven.
kan ik dit nog rechtzetten zonder (nogmaals) opnieuw te installeren?

Ik durf er zelf niet  mee te experimenteren maar kijk eens bij 'gebruikers en groepen', daar zou je het huidige account moeten kunnen aanpassen en alsnog kiezen voor automatisch inloggen.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Offline Suns

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #6 Gepost op: 2019/12/24, 08:58:45 »
Je kan naar instellingen gaan en dan naar gebruikers dan details  dan rechtsboven ontgrendelen en schuifje van automatische aanmelden naar uit ( rechts ) dan hoef je het wachtwoord niet meer in te geven.
Maar het beste is natuurlijk om bij het aanmelden op je computer je wachtwoord in te brengen.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/24, 09:00:58 door Suns »
Geheugen 15,6 GiB ntel® Core™ i7-3770 CPU @ 3.40GH

Linux Counter - user #51039

nahjo

  • Gast
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #7 Gepost op: 2019/12/24, 09:20:45 »
Citaat
gevolg dat ik het om de haverklap moet ingeven
Is een interessante opmerking wat er op zou kunnen duiden dat het hier niet om het gebruikerswachtwoord op zich gaat maar om wat anders. Dat zou kunnen zijn:
- ontgrendelen sleutelbos bij internet toegang
- veelvuldig sudo/beheerder taken
- schermbeveiliging met wachtwoord
- iets anders
Wat is dus eigenlijk het om de haverklap veroorzaker?
« Laatst bewerkt op: 2019/12/24, 09:22:43 door nahjo »

Offline jan11000

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #8 Gepost op: 2019/12/24, 22:54:21 »
Wachtwoord ingeven is een verplichting.
Want het hele systeem is gemaakt om zo te werken, en veilig werken.

Autologin kun je doen.
Sleutelbos vrijgeven kun je, zodat geen wachtwoord wordt ingegeven tav sleutelbos.

Maar over blijft, bij software installeren, dit moet, want anders kan elke fout in de software iets installeren, je weet wel de windows probleem, of gebruikers die overal op klikken en rotzooi installeren.

En bij sommige updates is een wachtwoord nodig.

En bij admin handelingen is een wachtwoord nodig.

Meeste linux versies zijn ingesteld om zo te werken, dus ook zo werken om veilig te blijven.
Indien dit niet nodig zou zijn dan hadden ze wel iets uitgebracht zonder wachtwoord.
En als jij iets anders wilt, dan denk dat je verkeerd bezig bent, misschien een eigen linux maken zonder wachtwoord, en linux een slechte naam bezorgen, door beveiligings fouten.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/24, 22:57:55 door jan11000 »

Offline vinum

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #9 Gepost op: 2019/12/27, 13:33:57 »
aan X-E3: bankzaken laat ik over aan mijn vrouw, met laptop of smartphone  :laugh:

als ik firefox open vraagt hij het hoofdwachtwoord, als ik gmail open vraagt hij het, als ik inlog op gmail vraagt hij het, als ik inlog op mijn krant vraagt hij het, en zo kan ik nog wel effe doorgaan.
kortom, dát is wat ik bedoel met "om de haverklap".

dat ik een wachtwoord moet ingeven, ja zover was ik ook reeds, maar als ik naar "instellingen - details - gebruikers" ga, is het blokje om "automatisch aanmelden" grijs, en kan ik het niet veranderen.

en als ik, door mijn wachtwoord niet bij elke beweging te willen geven, linux "een slechte naam" bezorg, zoals jan11000 dit noemt, tja, dan is het maar zo en mag je het op mijn conto schrijven (samen met de - ongetwijfeld - velen die redeneren zoals ik maar er niet over communiceren)

en na deze laatste commentaar is deze discussie voor mij gesloten.
ik zal in elk geval meer dan tweemaal nadenken alvorens nog eens iets op dit forum te plaatsen (het lijkt hier soms wel fakeboek)
« Laatst bewerkt op: 2019/12/27, 13:45:12 door vinum »

nahjo

  • Gast
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #10 Gepost op: 2019/12/27, 14:26:18 »
Citaat
als ik firefox open vraagt hij het hoofdwachtwoord, als ik gmail open vraagt hij het, als ik inlog op gmail vraagt hij het, als ik inlog op mijn krant vraagt hij het, en zo kan ik nog wel effe doorgaan.
kortom, dát is wat ik bedoel met "om de haverklap".
Dat klinkt naar het sleutelbos wachtwoord wat vanadium (reactie #2) al aangaf.
Er is veel info te vinden over het verwijderen van het wachtwoord op je sleutelbos / password keyring.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/27, 15:05:38 door nahjo »

nahjo

  • Gast
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #11 Gepost op: 2019/12/27, 14:27:27 »
Oops dubbel gepost
« Laatst bewerkt op: 2019/12/27, 14:48:39 door nahjo »

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #12 Gepost op: 2019/12/27, 15:44:13 »
aan X-E3: bankzaken laat ik over aan mijn vrouw, met laptop of smartphone  :laugh:

als ik firefox open vraagt hij het hoofdwachtwoord, als ik gmail open vraagt hij het, als ik inlog op gmail vraagt hij het, als ik inlog op mijn krant vraagt hij het, en zo kan ik nog wel effe doorgaan.
kortom, dát is wat ik bedoel met "om de haverklap".

dat ik een wachtwoord moet ingeven, ja zover was ik ook reeds, maar als ik naar "instellingen - details - gebruikers" ga, is het blokje om "automatisch aanmelden" grijs, en kan ik het niet veranderen.

en als ik, door mijn wachtwoord niet bij elke beweging te willen geven, linux "een slechte naam" bezorg, zoals jan11000 dit noemt, tja, dan is het maar zo en mag je het op mijn conto schrijven (samen met de - ongetwijfeld - velen die redeneren zoals ik maar er niet over communiceren)

en na deze laatste commentaar is deze discussie voor mij gesloten.
ik zal in elk geval meer dan tweemaal nadenken alvorens nog eens iets op dit forum te plaatsen (het lijkt hier soms wel fakeboek)
Mooi duidelijk je probleem aangeven zoals je nu pas doet. Dan krijg je minder rommel terug. Zonder specifieke informatie is het gissen en missen. Vergeet niet dat wij niet voor jou scherm zitten.

swake

  • Gast
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #13 Gepost op: 2019/12/27, 18:29:29 »
Citaat
aan X-E3: bankzaken laat ik over aan mijn vrouw, met laptop of smartphone  :laugh:

als ik firefox open vraagt hij het hoofdwachtwoord, als ik gmail open vraagt hij het, als ik inlog op gmail vraagt hij het, als ik inlog op mijn krant vraagt hij het, en zo kan ik nog wel effe doorgaan.
kortom, dát is wat ik bedoel met "om de haverklap".

Dat hoofdwachtwoord heeft niets met Ubuntu te maken maar word gevraagd omdat je inlog gegevens van gmail, je krant enz.... niet alleen aanmeld op je PC of laptop maar ook op een smartphone .
Dat hoofdwachtwoord word niet opgeslagen op jouw PC , laptop, smartphone of tablet maar voor gmail bij google , voor firefox bij Mozilla .
Om een hoofdwachtwoord bij mozilla te gebruiken moet je er eerst een gebruikersprofiel aanmaken . misschien lijkt het best om hierover eens met je vrouw te praten want zij zal waarschijnlijk die hoofdwachtwoorden aangemaakt hebben .

https://support.mozilla.org/nl/kb/hoofdwachtwoord-gebruiken-opgeslagen-aanmeldingen-beschermen


Offline vinum

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #14 Gepost op: 2019/12/27, 21:49:01 »
misschien zie ik het verkeerd, maar volgens mij wordt het hoofdwachtwoord aangemaakt bij de installatie van ubuntu, en kan je dan aangeven om automatisch in te loggen of met het wachtwoord.
de laatste keer dat ik installeerde ben ik blijkbaar vergeten die laatste optie (automatisch aanmelden) aan te vinken en nu vraagt hij om de haverklap het wachtwoord.
volgens sommigen bezorg ik hierdoor ubuntu een slechte naam? so be it

Offline loti

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #15 Gepost op: 2019/12/27, 22:23:38 »
Beste vinum.
Je haalt een paar zaken door elkaar.  Het wachtwoord dat je aanmaakt tijdens de installatie van Ubuntu hoef je alleen maar in te geven bij het opstarten van je computer.  Wil je opstarten zonder je wachtwoord in te voeren, ga dan in "instellingen" naar "gebruikers en groepen"  en wijzigt daar "wachtwoord handmatig invoeren" in "niet vragen om wachtwoord".

Alle andere vragen om een wachtwoord hebben op andere programma's betrekking,  zoals al eerder is gemeld. Wanneer je bv een nieuw programma wilt installeren zal er ook om je wachtwoord worden gevraagd of wanneer je iets in je systeem wilt wijzigen.
Het opnieuw installeren van Ubuntu heeft geen zin.
« Laatst bewerkt op: 2019/12/27, 22:44:27 door loti »

Offline vanadium

  • Lid
Re: hoofdwachtwoord
« Reactie #16 Gepost op: 2019/12/28, 12:42:54 »
Nukkig zijn helpt niet. Neem in plaats wat afstand en lees de reacties goed door. Je zal er meer inzicht door krijgen. Door duidelijker je probleem te omschrijven, is het voor ons ook al duidelijker wat hier aan de hand kan zijn, en worden de reacties meer zinvol.

Ik vermoed dat Swake het hier voor het juiste eind zal hebben. Het lijkt erop dat je een masterpaswoord hebt ingesteld in Firefox. Dan zal Firefox telkens dat ene paswoord vragen als je ergens op een site wil in te loggen. Dat is een extra beveiliging.

Zet dat paswoord terug uit door in het menu ("hamburger"-icoon rechts boven) "Preferences" te kiezen. Onder "Privacy and Security" vindt je als laatste optie onder "Logins and Passwords" de mogelijkheid "Use a master password". Zet dat terug af.