Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost] Instellingen voor opslaan in open office 3  (gelezen 1348 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
[opgelost] Instellingen voor opslaan in open office 3
« Gepost op: 2009/06/18, 09:43:47 »
Misschien kan iemand mij de weg wijzen. Ik heb een extra harde schijf in mijn PC, waar ik bijvoorbeeld documenten opsla. Nou heb ik sinds gisteren open office 3 geïnstalleerd, maar als ik een document wil opslaan kan ik dat niet in het mapje op deze extra HDD. Open Office "ziet" alleen de map documenten in de Ubuntu map documenten. Hoe kan ik O.O. zo instellen dat het wel die andere map op de andere harde schijf herkent?
Hopelijk snapt iemand wat ik vraag.
« Laatst bewerkt op: 2009/06/22, 16:11:44 door Jehanne »
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Mark81

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #1 Gepost op: 2009/06/18, 10:50:33 »
Is de extra harde schijf gemount? Open hem (die extra schijf dus) eens met nautilus en probeer vervolgens nog eens op te slaan (met OOo). Lukt het nu wel?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #2 Gepost op: 2009/06/18, 11:17:09 »
In Ubuntu wordt een extra interne harde schijf inderdaad niet "automatisch" gekoppeld aan het bestandssysteem. Je moet die eerst handmatig koppelen door in nautilus het icoon van de schijf aan te klikken.

Wellicht wil je liever dat de schijf meteen beschikbaar is bij opstart van het systeem. Dat kan je doen door de schijf aan te melden in het bestand "/etc/fstab". Ofwel moet je daar eens iets over lezen, ofwel moet je hier de nodige gegevens posten zodat wij de betreffende regel voor jou kunnen opstellen. Dit kan door de output van volgend commando hier in een bericht in te voegen. Probeer in die output te herkennen welke schijf het betreft. Geef er anders ook de output van "mount" bij.

sudo blkid

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #3 Gepost op: 2009/06/18, 16:42:21 »
Is de extra harde schijf gemount? Open hem (die extra schijf dus) eens met nautilus en probeer vervolgens nog eens op te slaan (met OOo). Lukt het nu wel?
Die harde schijf zit al twee jaar in mijn PC, alleen Open Office is nieuw, eerder kon ik vanuit O.O. (2.4) gewoon via "opslaan als" die plek op de HDD aanwijzen. Nu in de nieuwe Open Office (3.0) lukt dat niet.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #4 Gepost op: 2009/06/18, 16:46:41 »
In Ubuntu wordt een extra interne harde schijf inderdaad niet "automatisch" gekoppeld aan het bestandssysteem. Je moet die eerst handmatig koppelen door in nautilus het icoon van de schijf aan te klikken.

Wellicht wil je liever dat de schijf meteen beschikbaar is bij opstart van het systeem. Dat kan je doen door de schijf aan te melden in het bestand "/etc/fstab". Ofwel moet je daar eens iets over lezen, ofwel moet je hier de nodige gegevens posten zodat wij de betreffende regel voor jou kunnen opstellen. Dit kan door de output van volgend commando hier in een bericht in te voegen. Probeer in die output te herkennen welke schijf het betreft. Geef er anders ook de output van "mount" bij.

sudo blkid

Okee, hier is wat ik dan krijg:
hanneke@hanneke-desktop:~$ sudo blkid
[sudo] password for hanneke:
/dev/sda1: SEC_TYPE="msdos" UUID="07D4-0401" TYPE="vfat"
/dev/sda2: UUID="8204C43204C42ACD" LABEL="XPwind" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: UUID="0ebe39e7-f0a8-4ff5-8d19-5eabc2ff09ba" TYPE="ext3"
/dev/sda6: TYPE="swap" UUID="aae89382-3251-4b36-b4d3-616a290698c6"
/dev/sdb1: LABEL="PICT&GAMES" UUID="468B-95A2" TYPE="vfat"
/dev/sdb2: LABEL="V&M" UUID="468B-95A3" TYPE="vfat"
/dev/sdb3: LABEL="DOCS" UUID="468B-95A5" TYPE="vfat"
hanneke@hanneke-desktop:~$

en die andere:
hanneke@hanneke-desktop:~$ sudo mount
/dev/sda5 on / type ext3 (rw,relatime,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
/sys on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
varrun on /var/run type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=0755)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev,mode=1777)
udev on /dev type tmpfs (rw,mode=0755)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
lrm on /lib/modules/2.6.24-24-generic/volatile type tmpfs (rw)
securityfs on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
gvfs-fuse-daemon on /home/hanneke/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=hanneke)
/dev/sdb3 on /media/DOCS type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,shortname=mixed,uid=1000,utf8,umask=077,flush)
hanneke@hanneke-desktop:~$

Hopelijk zegt dit iemand iets; ik snap er niets van.....
Bedankt alvast!
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Mark81

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #5 Gepost op: 2009/06/18, 16:50:56 »
Tja, 2 jaar is lang, dan is de kans groot dat die normaal gemount is, het was maar een idee.

Zit net een heel verhaal te typen, kom je met deze nieuwe info  ^-^ Heel goed!

de map zit gemount op /media/DOCS. Wat je moet doen is in het 'save as' venster van OO3 het volgende typen: "/media" Druk op enter en voila, daar zou een map DOCS moeten staan. (ervan uitgaande dat daar je documenten zitten!) Gelukt?

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #6 Gepost op: 2009/06/18, 16:55:59 »
In het "save as" venster kan ik alleen de bestandsnaam intypen, maar ik heb net ontdekt dat ik via een knopje "map omhoog" wel naar /media/docs kan. Is een omweg, maar ik kan er bij.

Bedankt voor je hulp!
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #7 Gepost op: 2009/06/18, 17:34:31 »
Om "omwegen" te vermijden, dienen links. Maak een link naar /media/DOCS in je home directory. Dan kan je meteen bij je gegevens van in je home directory.

Open een venster in /media en een ander in je home directory. Hou Ctrl+Shift ingedrukt, en sleep DOCS naar je home directory.

Met de commandolijn:

ln -s /media/DOCS ~/DOCS

(Je kan die tweede "DOCS" vervangen door een naam naar keuze).

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #8 Gepost op: 2009/06/18, 19:18:08 »
Om "omwegen" te vermijden, dienen links. Maak een link naar /media/DOCS in je home directory. Dan kan je meteen bij je gegevens van in je home directory.

Open een venster in /media en een ander in je home directory. Hou Ctrl+Shift ingedrukt, en sleep DOCS naar je home directory.

Met de commandolijn:

ln -s /media/DOCS ~/DOCS

(Je kan die tweede "DOCS" vervangen door een naam naar keuze).

Ik vind het geweldig dat je wilt helpen, maar hier ben je me volledig kwijt. Hoe open ik een venster in de home directory? En hoe kan ik "DOCS" daar naartoe slepen? Sorry, als ik lastig ben, maar ik snap het even niet....

grtjs
Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #9 Gepost op: 2009/06/18, 20:32:11 »
Een "venster" in de home directory? Daarmee bedoel ik bestandsbeheer. Door op de bovenste balk op "Places" (Plaatsen) en dan "Home Folder" (of de nederlandse vertaling) te klikken, open je dergelijk venster.

Open er een tweede, en ga in dat tweede venster naar /media (links klikken op "bestandssysteem", dan in rechter paneel dubbelklikken op "media". Nu moet je je DOCS zien staan. Die Ctrl+Shift sleep je naar het rechter paneel van het eerste venster, je laat de muisknop los en daar is de link (hiji zal wellicht noemen "link naar DOCS", maar je kan die hernoemen).

Offline Joshua822

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #10 Gepost op: 2009/06/18, 22:03:43 »
Is dat ook niet hetzelfde principe als een koppelpunt om te verwijzen naar een apparaat in /dev ?

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #11 Gepost op: 2009/06/20, 11:00:30 »
Het is gelukt met jouw aanwijzingen, vanadium, dank je wel.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #12 Gepost op: 2009/06/21, 10:15:35 »
Had ik al heel netjes het probleem op "opgelost" gezet, na het opstarten van de pc deze morgen is de link in de map "media" weer verdwenen en werkt het "opslaan als" toch weer niet naar behoren :-(
Wat kan ik doen?

Als ik eerst via "locaties" de map "DOCS" op het bureaublad zet, dan zit de map wel in "media" Hoe zorg ik nou dat dat "vanzelf" gebeurd?

Hè, wat vervelend is dit.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline vanadium

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/21, 19:53:34 »
In /media heb je geen link, maar een echte directory. Die wordt echter pas aangemaakt als de betreffende partitie aangekoppeld wordt.

Wil je dat de schijf automatisch na de opstart wordt aangekoppeld, dan moet je dat instellen in het configuratiebestand /etc/fstab, zoals ik in mijn vorige post heb gezegd.

Je kan dit doen als volgt.

1) Open het bestand /etc/fstab als administator

gksudo gedit /etc/fstab

2) voeg volgende regel toe aan het einde van het bestand.
UUID="468B-95A5" /media/docs vfat defaults,umask=0000 0 2
Sluit de editor af en bewaar het bestand

3) maak het koppelpunt aan
sudo mkdir /media/docs

4) Herstart de computer: nu zou je schijf toegankelijk moeten zijn onder /media/docs. Maak een link aan naar /media/docs in je home directory om er vlug bij te kunnen.

Offline Jehanne

  • Lid
Re: Instellingen voor opslaan in open office 3
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/22, 16:11:12 »
Het werkt, vanadium, merci!
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne