Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond  (gelezen 2516 keer)

Offline johande

  • Lid
automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Gepost op: 2009/03/24, 16:09:39 »
Is het mogelijk om ubuntu zelf de officiele updates binnen te laten halen op de achtergrond (zonder paswoord in te geven)

Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/24, 16:21:40 »
Systeem=>beheer=>softwarebronnen, tabblad 'updates'.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/24, 16:55:15 »
zou je dit wel doen?

als er een kernel-update is en ineens werkt bv een draadloos netwerkkaartje niet meer zoek je je een ongeluk.

persoonlijk kijk ik altijd even wat er geupdated word,, vind ik wel zo fijn [deed ik onder win ook al dus mischien een oude onnodige gewoonte].

Offline Tom

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/24, 17:09:46 »
Die updates worden binnen gehaald , maar zijn dan nog niet geinstalleerd dat moet U dan zelf nog doen.
Met andere woorden ze staan dan klaar om geinstall; te worden.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/24, 17:31:20 »
idd als ik zie dat er een kernel aankomt oid installeer ik hem nog niet meteen en wacht idd even de berichten af.

hoor je niets met een dag of 2 dan installeren die hap en vingers gekruisd houden :P

Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/24, 18:32:30 »
Die automatische updates zorgen alleen voor beveiligingsupdates, de rest moet ge zelf installeren. Ik weet niet of de kernel-updates daaronder vallen.

Offline Dave

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/24, 18:51:51 »
Ik vind het wel leuk om even te kijken wat er aan updates komt.
Meestentijds snap ik er geen zak van maar soms zie je wel wat bekends(progje) en ben je op de hoogte of gelijk proberen of de bug er uit is enzo..
Tis al zo vreselijk saai geworden op de pjuter zonder die 27 scanners en 7 registercleaners en defrag  =D

Offline Ronnie

  • Lid
    • ronnie.vd.c
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/24, 21:48:53 »
Ik vind het wel leuk om even te kijken wat er aan updates komt.
Meestentijds snap ik er geen zak van maar soms zie je wel wat bekends(progje) en ben je op de hoogte of gelijk proberen of de bug er uit is enzo..
Tis al zo vreselijk saai geworden op de pjuter zonder die 27 scanners en 7 registercleaners en defrag  =D

Hahaha, dat heb ik nu dus ook, het is zo saai, en zoveel tijd over!!
Je moet toch een beetje kunnen kl**** op je pc en dan is de updates bekijken toch een optie. Hahahaha.

Tja, daarvoor heb ik natuurlijk een dualboot. Eentje om helemaal te verknallen. Ik denk niet dat die installatie het langer dan 2 maanden volhoudt bij mij. Maar de lijst met updates scroll ik ook altijd een keertje door
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Documentatie Terminal

Offline johande

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/25, 12:08:24 »
t is voor bij mijn ouders... zij hebben daar weinig aan om eerst te zien wat er aan updates zal binnekomen...

(ik ook trouwens)

maar ik heb dus begrepen dat ik achteraf nog altijd iets zal moeten gaan installeren, daar de updates alleen worden BINNENGEHAALD?

Offline Tom

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/25, 12:30:09 »
Dat is toch mijn ervaring. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/25, 13:39:55 »
Bij de keuze voor "Beveiligings-updates zonder bevestiging installeren" zouden beveiligins-updates wel automatisch geïnstalleerd moeten worden MITS de pakketmaker heeft aangegeven dat het geschikt is voor een onbewaakte installatie. Alle andere (niet-beveiliging gerelateerde) updates moeten alsnog handmatig worden geïnstalleerd.
Voor een doorsnede systeem bij een "leek" (met alle respect, het zijn je ouders) zou mij dit wel een goede keuze lijken.

Bij de keuze "Download alle updates in de achtergrond" is de situatie zoals door Wanda Rooze  beschreven.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline rijnsma

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/25, 14:00:17 »
zou je dit wel doen?

als er een kernel-update is en ineens werkt bv een draadloos netwerkkaartje niet meer zoek je je een ongeluk.

persoonlijk kijk ik altijd even wat er geupdated word,, vind ik wel zo fijn [deed ik onder win ook al dus mischien een oude onnodige gewoonte].
Kan je dan blijvend uitschakelen wat je niet wilt hebben? Anders gaat zoiets tóch een keer mee, ondanks
dat je het niet wilt. Wel heb ik altijd de remastersys in de buurt. Dat helpt ook.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/25, 14:05:42 door rijnsma »

Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/27, 21:00:37 »

Kan je dan blijvend uitschakelen wat je niet wilt hebben? Anders gaat zoiets tóch een keer mee, ondanks
dat je het niet wilt.
Je kan via synaptic het pakket aanklikken dat je niet wil updaten. Kies dan in de menulijst bovenaan voor "pakket" en vink aan "versie vastzetten". Het zal wel van pakket tot pakket afhangen of dat al dan niet een goed idee is...

Citaat
Wel heb ik altijd de remastersys in de buurt. Dat helpt ook.

Hoe bedoel je dat ?
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline rijnsma

  • Lid
Re: automatisch updates binnenhalen op de achtergrond
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/27, 21:22:08 »
Dank je voor het advies. ('Lock version' in het Engels.)

Als er wat dan ook fout is gegaan zet ik het systeem terug met een live-dvd, die ik regelmatig
van het momentele systeem maak met 'remastersys'.

Repository:
# Remastersys
deb http://www.remastersys.klikit-linux.com/repository remastersys/

Daaroverheen evt. voor de aktualiteit de backup van Simple Backup Restore /home/naam en
nog een paar dingetjes en ik heb het systeem weer terug van vóór de update.
(En heel af en toe maak ik een Partimage-file voor als dat ook nog een keer fout zou gaan.)

Het is wel geen ramp als je de hele zaak weer opnieuw moet opbouwen, maar leuk is anders.
Ik ben er zomaar minimaal een week mee bezig voor ik alles perfekt heb, zoals ik het wil.
Sommige distro's (ik weet niet meer welke) hebben ook nog een 'rollback' na update. Ook
heel comfortabel.  ;)