Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu live cd werkt niet  (gelezen 2141 keer)

Offline Aurelia

  • Lid
Ubuntu live cd werkt niet
« Gepost op: 2010/08/19, 21:37:16 »
Aangezien mijn computer alleen maar blauwe schermen geeft, heb ik iemand een live cd laten branden. Ik werk nu tijdelijk op een laptop en daar werkt ubuntu prima op. Maar juist de computer waar het echt nodig is geeft een foutmelding: [3.636878] Kernel panic - not syncing: Fatal exception in interrupt. De laptop is redelijk nieuw en mijn computer is bijna 5 jaar oud. Beide werken onder Windows XP. Mijn computer is een Dell Dimension 9150 met Media Center 2005.

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/19, 21:40:13 »
Misschien hetzelfde wat ik bij een Acer zag. Kijk eens in de BIOS, of er een blokkade voor andere os'sen dan windows aan staat.
Die blokt namelijk het installeren van andere os'sen dan windows.
Overigens, een kernel panic kom ik niet zo vaak mee....

Offline Aurelia

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/19, 21:57:11 »
Ik ben niet zo thuis in dit soort dingen. De cd startte gedeeltelijk op. Net zoals bij mijn laptop zag ik onderin het (verder lege) scherm twee "icoontjes" of zoiets staan. De linker was (of leek op) een soort schermpje en rechts daarvan een poppetje. Daarna een scherm met allerlei rijen met getallen en de foutmelding die ik beschreef.

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/19, 22:11:40 »
Ik ben niet zo thuis in dit soort dingen. De cd startte gedeeltelijk op. Net zoals bij mijn laptop zag ik onderin het (verder lege) scherm twee "icoontjes" of zoiets staan. De linker was (of leek op) een soort schermpje en rechts daarvan een poppetje. Daarna een scherm met allerlei rijen met getallen en de foutmelding die ik beschreef.

Al een memtest gedaan? Deze kun je vanaf de liveCD starten, door een toets in te drukken tijdens het scherm die je hierboven beschreef. Daarna een taal kiezen en daarna kun je memtest opgeven.

Als het je RAM niet is die de kernelpanic veroorzaakt dan is er wellicht nog een boot parameter die je mee kan sturen, meestal geeft de aankomende versie van Ubuntu meer hoop zonder te hoeven pielen.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 22:14:38 door walterav »

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/19, 22:17:19 »
@Aurelia:

In de handleiding staat het volgende:
Citaat
Verlaag de brandsnelheid naar 8x (voor een betrouwbaarder brandproces)
Als je deze
Citaat
iemand een live cd (hebt) laten branden
moet "hij" de laagst mogelijke brandsnelheid gekozen hebben.
Anders zie je misschien foutmeldingen die op geen ander system te reproduceren en ook niet te repareren zijn.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Aurelia

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/19, 22:29:11 »
Ik heb net meteen op een toets gedrukt en toen kwam ik inderdaad in het scherm met alle talen enz. Op Nederlands "geklikt" en toen kreeg ik het scherm van Ubuntu met proberen, installeren enz. Ik koos voor proberen en ja hoor, weer dat scherm met al die getallen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/19, 22:41:33 »
... nogmaals: als de cd niet correct gedownload/gebrand is, komen elke keer foutmeldingen - die kan niemand voorspellen/repareren.
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Aurelia

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/19, 22:45:30 »
Oké, ik ga vragen hoe hij gebrand is. Ik heb inmiddels ook de Memtest gevonden. Aldoende leert men (en zelfs op mijn leeftijd).
Hoe lang moet zo'n test duren? Hij is nu al met Test #4 bezig...

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/19, 22:54:04 »
Oké, ik ga vragen hoe hij gebrand is. Ik heb inmiddels ook de Memtest gevonden. Aldoende leert men (en zelfs op mijn leeftijd).
Hoe lang moet zo'n test duren? Hij is nu al met Test #4 bezig...

Als je 1 pass gehad heb zonder errors "roodscherm" dan zal het geheugen prima zijn, kan zo'n 20-40 minuten duren. Als het geheugen correct is probeer dan naast "test memory" in het zelfde rijtje "check disc for defects" als daar niets uitkomt dan kan het alleen nog een exotische boot parameter zijn...

Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/19, 23:50:46 »
Even ter zijde: Een kernel panic , vaak gevolgd door "not synching" is ongeveer het zelfde als het blauwe stopscherm in Windows.

Persoonlijk vind ik de melding in Linux wat minder angstaanjagend en dus vriendelijker, maarja het komt op het zelfde neer.

[/quote]
Als je 1 pass gehad heb zonder errors "roodscherm" dan zal het geheugen prima zijn, kan zo'n 20-40 minuten duren. Als het geheugen correct is probeer dan naast "test memory" in het zelfde rijtje "check disc for defects" als daar niets uitkomt dan kan het alleen nog een exotische boot parameter zijn...
[/quote]

... is een goed advies. Bij dergelijke problemen kijk ik ook vaak naar de checksum van de cd-dvd, bad sectors (harde schijf) , geheugen en eventuele losse contacten of kabels in de pc. In die volgorde ongeveer.

Offline Aurelia

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/20, 14:59:00 »
Zoals ik al zei: ik heb er niet zoveel verstand van... De Memtest en op fouten controleren ging bij mijn computer niet. Op mijn laptop wel: geen fouten enz. gevonden. Ik laat hem nu opnieuw branden (8x). Zou dat beter zijn voor mijn oude computer?

Offline walterav

  • Lid
Re: Ubuntu live cd werkt niet
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/20, 16:08:42 »
De Memtest en op fouten controleren ging bij mijn computer niet. Op mijn laptop wel: geen fouten enz. gevonden.

Wat ging er niet met memtest en op fouten controleren op de oude computer? Starte de CD uberhaupt wel op de oude computer, of gaf memtest errors?