Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Simple Backup  (gelezen 4323 keer)

Re: Simple Backup
« Reactie #25 Gepost op: 2017/04/24, 09:21:37 »
Wat ik alleen nog mis: Hoe ziet het commando in de terminal eruit als ik de backup (geheel of gedeeltelijk) wil terugzetten als dat ooit nodig is.?
Het terugzetten wordt voor de meeste backup programma's erg slecht uitgelegd, terwijl dat juist de hoofdtaak is van backuppen.
Daar is FreeFileSync heel goed in.
In het midden van het scherm (onder de rode trechter) staat een knop waarmee je de functie gewoon omkeert van backup in restore.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #26 Gepost op: 2017/04/24, 09:43:05 »
Vanadium.
Ik heb geprobeerd om de Documentenmap over te zetten naar de externe HD.
Hier een screenprint van de terminal:

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #27 Gepost op: 2017/04/24, 09:45:30 »
Vanadium.
Ik heb geprobeerd om de Documentenmap over te zetten naar de externe HD.
Hier een screenprint van de terminal:

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #28 Gepost op: 2017/04/24, 09:48:32 »
Vanadium.
Ik heb geprobeerd om de Documentenmap over te zetten naar de externe HD.
Hier een screenprint van de terminal:

Re: Simple Backup
« Reactie #29 Gepost op: 2017/04/24, 10:21:53 »
Ik denk dat het wel goed gaat als je de mapnaam (/media/rietje/Externe HD) van je externe harde schijf verandert in ExterneHD, dus zonder spatie. Hier struikelt rsync kennelijk over.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Simple Backup
« Reactie #30 Gepost op: 2017/04/24, 10:38:41 »
Hallo Rietje,

Dan draai je het commando simpelweg om. De opbouw van rsync is zo lekker simpel. Voorbeeld

rsync -av /home/demo/ /media/demo/backup/demo/
Hiermee wordt heel de thuismap van gebruiker demo gespiegeld naar een externe schijf "backup" in een map met de naam demo. Dus vereenvoudigd:

rsync -av [van] [naar]
Als ik nu de backup terug wil zetten draai je de locaties om:

rsync /media/demo/backup/demo/ /home/demo/
Nou moet ik eerlijk bekennen, DAT doe ik nou nooit. Net wat Vanadium zegt, aan het terugzetten van instellingen win je niks.  Bij thuismappen zet ik de verborgen mappen .mozilla en .thunderbird terug met de hand en .bash_history plus .face (het persoonlijke pictogram in het aanmeldscherm). In de rest van mijn thuismappen staat niet heel erg veel. Dat doe ik eveneens gewoon met normaal kopiëren. Die twee verborgen mappen zijn groot en echte killers. Ik zet daarmee alles terug van Firefox en Thunderbird. Mail en Web dus. Alsof ik heel een machine heb gekopieerd.

Ik heb op de laptops Thunderbird wel zo gezet dat hij de mail op de pop-server laat staan. Alleen de desktop haalt de mail op en wist (ook pas na een paar dagen) de opgehaalde mail op de pop-server van mijn provider.

Nou bewaar ik mijn data allemaal op externe harde schijven. Dan kan ik namelijk ook op een andere computer vlot werken. Ik heb een paar laptops. Daar crashte er laatst eentje van. Tja, dan koop je een nieuwe externe schijf en zet vervolgens heel je backup terug.

2 TB en ruim voor de helft vol! Daar staat de boel een paar etmalen op te zuchten.

Die twee switches in he begin: -a is om rsync in de archiefmodus te zetten en -v laat hem alle acties op het scherm tonen. Dan kan je een beetje volgen of de boel draait. En tenslotte heeft Paul gelijk. Nooit spaties gebruik in namen bij rsync en soortgelijke programma's. Nog steeds niet zo verstandig.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #31 Gepost op: 2017/04/24, 12:17:39 »
Ik denk dat het wel goed gaat als je de mapnaam (/media/rietje/Externe HD) van je externe harde schijf verandert in ExterneHD, dus zonder spatie. Hier struikelt rsync kennelijk over.
De spatie in de naam is hier inderdaad het struikelblok. Je zou kunnen de naam van je HD wijzigen, maar dat is niet echt nodig. Als je immers de padnaam tussen aanhalingstekens zet, zal de terminal de spatie correct interpreteren als een deel van de bestandsnaam:
rsync -av /home/Rietje/Documenten "/media/rietje/Externe HD/"
Een andere mogelijkheid: je geeft aan dat die spatie als een gewone letter moet geïnterpreteerd worden door \ ervoor te zetten:
rsync -av /home/Rietje/Documenten /media/rietje/Externe\ HD/

Het eerste deel , /home/Rietje/Documenten, kan je ook tussen aanhalingstekens zetten, maar daar maakt het niet uit:  er is immers geen enkel teken in die naam met een speciale betekenis voor de terminal.

Terugzetten is nooit een probleem. Je kopie is namelijk een identieke kopie, een collectie van folders en bestanden die je op de gewone manier met je bestandsbeheer kan kopiëren. Meest efficiënt gaat het echter zoals Just aangeeft: weer rsync gebruiken, maar je backup als bron, en je home als bestemming aangeven.

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #32 Gepost op: 2017/04/24, 13:41:27 »
Ik heb de opgegeven code exact ge-kopieerd en zie de screenprint:

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #33 Gepost op: 2017/04/24, 13:44:27 »
Nogmaals geprobeerd, nu met de externe HD aangezet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #34 Gepost op: 2017/04/24, 14:08:10 »
Is het /home/Rietje of moet het /home/rietje zijn? Hoofdletter of kleine letter: maakt verschil.

Re: Simple Backup
« Reactie #35 Gepost op: 2017/04/24, 17:29:39 »
Volgens eerdere schermdumps is het /home/rietje.

Rsync is o zo eenvoudig te gebruiken, maar het is erg gevoelig voor spaties of wel of geen slash in de regel toevoegen, dat kan de hele betekenis veranderen.

Dus Rietje. Maak een mapje aan op je Bureaublad en zet daar tien bestandjes in. Vervolgens ga je eens precies uitzoeken met welke rsync-opdracht je dat mapje naar een andere plek kunt kopiëren. Heel makkelijk!

Als dat werkt, dan ga je met je map Documenten aan de slag.

Daarna kun je zo'n rsync-opdracht heel eenvoudig automatisch laten uitvoeren door gebruik te maken van een zogenaamde cronjob. Je kunt dan bijvoorbeeld vier keer per dag je mappen automatisch synchroniseren, of eens per maand of alles daar tussenin en alles daar buitenom!

En nogmaals: dat is megaturboeenvoudig!

Edit. Op mijn Engelstalige Wordpress-site een uitleg over rsync en cron:

https://paulsphotopalace.wordpress.com/protect-your-photos/
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 17:41:43 door Paul Matthijsse »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #36 Gepost op: 2017/04/24, 19:14:46 »
Goede truck om bestandspaden correct in te vullen, is je te laten helpen door de terminal met de <tab> toets.

type:

rsy<tab>

(wellicht vult ie al nc[spatie] aan: drie toetsaanslagen gewonnen)

type dan

-av /home/r<tab>

Geeft ie nu rietje? Dan betekent dat dat "rietje" inderdaad bestaat. Vul zo verder aan met behulp van de tabtoets, en je vult automatisch een goede bestandsnaam in.

Andere truck: zet je bestandsbeheer naast je terminal. Type het begin van het commando (rsync -av ) en sleep dan de folder Documenten naar de terminal: de ganse padnaam wordt automatisch ingevuld. Doe dan hetzelfde met de folder waar de kopie terecht moet komen. Let op: voeg waar nodig een / toe aan de naam, want die komt er niet automatisch bij.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/24, 19:17:52 door vanadium »

Re: Simple Backup
« Reactie #37 Gepost op: 2017/04/25, 00:36:26 »
Een goede backupstrategie van je persoonlijke gegevens is daarom zo belangrijk. Omdat het een klus is, moet je een goede strategie hebben die zo weinig mogelijk moeite kost.

+1
Ondanks langdurige ervaring met de noodzaak van backuppen en toch vrij fanatiek daarmee, toch zelfs nog wel eens wat kwijt geraakt. En dat is niet altijd fijn (=understatement).  ^-^

Telkens je ganse Documenten en Foto folder kopiëren is ondoenbaar.

Ligt natuurlijk een beetje aan het soort bestanden. Bij films is het geen doen. Bij documenten en afbeeldingen is het best te doen hoor.
Ik backup een nieuwe backup naast de vorige die ik nog laat staan tot de volgende. Meteen weer een backupje extra =D

Hierbij is soms wel een goede strategie van mappenstructuur en bestandsbenaming handig.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #38 Gepost op: 2017/04/25, 09:48:21 »
Inderdaad een typefout, het moet geen hoofdletter zijn.
Nu op de goede manier gedaan en zie hier het oderste gedeelte van de terminal.
De backup is nergens te vinden, niet op de HD en niet in /media/rietje.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #39 Gepost op: 2017/04/25, 10:53:20 »
Nu op de goede manier gedaan en zie hier het oderste gedeelte van de terminal.
Kan niet als je je kopie niet terugvindt. Er is wel degelijk een kopie gemaakt geweest hier. De melding die je krijgt, is een waarschuwing dat bestandsattributen (groep, eigenaar, permissies) niet overgebracht werden. Dat doet mij sterk vermoeden dat je externe schijf geformatteerd is in een bestandssysteem dat geen linuxpermissies ondersteunt (hoe doe ik dat toch, met die glazen bol  =D) Dan zal je wellicht een aangepaste versie van het commando moeten gebruiken. Best is echter een ext4 geformatteerde schijf te gebruiken: pas dan is de kopie identiek.

Ik vond hier opties om zo goed mogelijk een spiegelkopie te maken op een ntfs geformatteerde partitie. Vervang dan de opties "-av" door  "-rltDvu --modify-window=1". Blijkbaar werkt de optie l op een ntfs partitie. Als je geen links hebt onder je Documenten (en zelfs als je er wel hebt), dan kan je de "l" weglaten.

Het tweede argument dat je ingaf is  "/media/rietje/Externe HD/". Navigeer eens naar Computer, dan media, dan rietje, dan "Externe HD": daar moet je de kopie van je "Documenten" folder vinden.
« Laatst bewerkt op: 2017/04/25, 11:06:13 door vanadium »

Offline rietje

  • Lid
Re: Simple Backup
« Reactie #40 Gepost op: 2017/04/25, 12:15:20 »
Mijn externe HD is altijd in ext4 geformatteerd geweest.
Nergens in mijn systeem vind ik de backup terug.
Ik ga hiermee stoppen en werk wel met kopieeren/plakken.
Bedankt allemaal.
Groet,