Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installeren exe bestand  (gelezen 3213 keer)

installeren exe bestand
« Gepost op: 2012/04/27, 15:16:59 »
Hallo ik heb het programma wine geïnstalleerd,om een exe bestand te openen in Linux-Ubuntu 11.10,het betreft een draadloze minicamera! In Windows deed hij het goed! (Windows Vista Home Premium 32) maar dat heb ik er af gegooit,ivm het niet meer updaten sinds 10-4-`12 van de beveiliging.
Maar als ik het bestand wi laten openen door wine,krijg ik steeds deze boodschap:The file/media/CMP-USBVG6/5600setupexe is not marked as a exetutable? Wat houd dat in? en weten jullie misschien een oplossing?
Vriendelijke groet,
nuchterjan48

Re: installeren exe bestand
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/27, 15:28:16 »
Dit heb ik na wat googlen gevonden op een ander forum:

"Verschil tussen windows en linux is dat een executable onder windows wordt bepaald door de extensie (dus. .exe, .bat, .com etc)
Bij linux wordt die bepaald door de toegangsrechten.
Bestanden kunnen bepaalde toegangsrechten krijgen, voor lezen, schrijven en het uitvoeren ervan (executable).
Als je een bestand van internet downloadt, dan krijgt die automatisch lees- en schrijfrechten voor jouw account, maar geen uitvoerrechten.  Die moet je dan zelf even instellen onder de eigenschappen ervan.
In de praktijk is dat geen probleem, want programma's installeer je over het algemeen eenmalig en dan ook nog eens via de softwarebeheer van ubuntu. Bestanden die je van internet download worden geopend in de bijhorende programma's: daarvoor hoeft een bestand niet executable te zijn..
Het is dus niet zo dat ubuntu niet-vertrouwde bestande niet wil uitvoeren, het voert gewoon geen enkel bestand uit dat je hebt opgeslagen, tenzij je dat expliciet in de eigenschappen ervan hebt aangegeven dat het een executable betreft."
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: installeren exe bestand
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/27, 15:34:16 »
Iets dat je misschien kan proberen:

1. Rechts-klikken op het exe-bestand
2. Eigenschappen
3. in de Toegangsrechten tab moet je ergens een vinkje zetten bij "is uitvoerbaar"
4. Sluit het af en nu zou je het moeten kunnen gebruiken met Wine

Geen ervaring hiermee, alleen wat mogelijkheden die ik via google heb gevonden...
Laptop 1: Acer Aspire 7735z Intel Pentium Dual Cure T4200 @2.00GHz, 2GB RAM, 330 GB HD - Windows XP, Ubuntu 11.10, Kubuntu 11.10
Laptop 2: Sony VAIO VPCEJ2LE1 Intel Core i3 @2.20GHz, 4GB RAM, 500GB HD - Windows 7

Re: installeren exe bestand
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/27, 16:54:45 »
3 dingen:

1. Kan je de camera niet gewoon aan de praat krijgen in Ubuntu?
2. Drivers installeren via Wine heeft weinig zin. Daarmee kun je inderdaad (soms) .exe bestanden draaien maar het zal niet je camera met Linux laten werken.
3. Windows Vista heeft nog een behoorlijjke tijd ondersteuning voor zover ik weet (onlangs verlengd door Microsoft). Moet je wel het laatste Service Pack hebben waarschijnlijk.

Re: installeren exe bestand
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/28, 01:33:50 »
Mensen bedankt voor jullie reacties..stievie wat jij schreef daar had ik totaal niet aan gedacht,ik ga het gelijk even proberen! ik laat wel even weten of het gelukt is. En erik er zijn bepaalde versies van windows die inderdaad nog een hele tijd worden ondersteund,maar de versie die ik heb/had windows vista home premium vanaf 10-4 jl niet meer. :(
Groeten,
Jan

Re: installeren exe bestand
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/28, 10:59:55 »
Mocht het niet lukken met Wine, wat ik bijna zeker weet ;) Dan kun je het best een topic openen over die specifieke camera misschien dat je 'm gewoon 'native' in Ubuntu werkend kan krijgen zonder Windowsdriver.

Re: installeren exe bestand
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/03, 01:31:57 »
Installeren met Wine heeft geen enkele zin.

Dit is een A/V-apparaat, middels V4l, het component voor video-apparatuur in Linux, zou het ondersteund moeten worden.

Probeer Cheese te installeren en controleer via Bewerken -> Voorkeuren of het apparaat wordt herkend.