Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: boot probleem  (gelezen 1011 keer)

ericc

  • Gast
boot probleem
« Gepost op: 2007/06/25, 11:04:21 »
Mijn pc heeft twee HDs, een 80GB ata en een 40GB Sata.  Op de 80GB staat XP, op de 40GB staat ubuntu 7.04

Heeft een aantal weken perfect gewerkt maar nu wil ubuntu niet meer starten, telkens komt fsck met een fout aanzetten :

sdb1 : Superblock last write time is in the future. FIXED.
sdb1 contains a filesystem with errors, check forced.
Dan begint fsck aan een filesystem check en dies with exit status3, er volgt een automatische reboot om dan terug tegen dezelfde fout aan te lopen.

Ik heb ubuntu vanaf een live cd gestart en fsck manueel proberen uit te voeren ( fsck -p /dev/hdd1, deze disk is volgens fdisk mijn 40GB linux station). Resultaat : Clean. Maar nog steeds dezelfde fout als ik probeer te starten vanaf HD.

Heeft dat iets te maken met de check die fsck uitvoert op SDB1 ? Manueel is sdb1 namelijk  nergens terug te vinden....

boot probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/25, 13:09:16 »
Probeer eens de tijdsinstelling in /etc/default/rcS aan te passen.

Boot de pc vanaf een live-cd. Op de desktop zal je icoontjes zien voor de gevonden disks. Right-click de juiste disk en kies mount. Open vervolgens een terminal (Applications-->Accessories-->Terminal), en tik:

gksudo nautilus

Navigeer vervolgens naar File System -- media -- en dan de map van de gemounte harddisk -- etc -- default -- en dubbelclick op rcS.

Verander vervolgens UTC=no in UTC=yes (of andersom). Save & exit. Sluit af, en boot vanaf harde schijf.

boot probleem
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/25, 13:24:17 »
Citaat van: ericc
Heeft dat iets te maken met de check die fsck uitvoert op SDB1 ? Manueel is sdb1 namelijk  nergens terug te vinden....
Hoe ziet /etc/fstab eruit?

Dus weer vanaf een live-cd boot: mount de juiste harde schijf, open een terminal, en dan:

cat /media/disk/etc/fstab

(aangenomen dat "disk" de naam is voor de schijf)

boot probleem
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/26, 01:46:21 »
Heh, dit is haast te gek voor woorden: ik heb hetzelfde probleem nu op mijn test-pc waar ik gutsy heb geinstalleerd naast een feisty en xubuntu partitie. Ik heb gutsy al langer op die pc staan, maar het probleem is (denk ik) pas ontstaan nadat ik (voor het eerst in lange tijd) weer eens de feisty partitie had geboot.

(Dus alweer: meerdere besturingssystemen!)

Ik zal morgen eens kijken hoe het zit met de klok in alledrie de OS'sen, en of er vreemde dingen staan in fstab.

N.B. Het lukte de boel verder door te booten door ctrl-D en uiteindelijk ctrl-alt-delete in te drukken.

ericc

  • Gast
boot probleem
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/26, 10:25:39 »
Ik heb het opgegeven en een verse installatie gedaan :(

Moet wel zeggen dat het deze keer als een fluitje van een cent ging, incluis Nvidia & beryl, in no time terug een schone installatie.

Bij de allereerste opstart gaf ie precies dezelfde fout maar na automatische reboot startte ie dan toch... Oeff

Dank voor jullie medewerking !!!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
boot probleem
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/26, 10:46:54 »
Citaat van: ericc
Ik heb het opgegeven en een verse installatie gedaan :(

Moet wel zeggen dat het deze keer als een fluitje van een cent ging, incluis Nvidia & beryl, in no time terug een schone installatie.

Bij de allereerste opstart gaf ie precies dezelfde fout maar na automatische reboot startte ie dan toch... Oeff

Dank voor jullie medewerking !!!
Bij mij doet-ie dat ook bij elke nieuwe installatie. Slechts één keer, gelukkig. Dus echt hinderlijk is het niet. Maar het is wel een fout in het installatieprogramma natuurlijk.

Waarschijnlijk kun je de foutmelding vermijden door voorafgaand aan de installatie, de tijd in het BIOS te zetten op UTC (dus in de zomertijd twee uur terugzetten, en in de wintertijd een uur). Na installatie kun je dan alsnog de klok op de juiste tijd instellen.

Groet, Pjotr.