Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?  (gelezen 5753 keer)

Knoopkop

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Gepost op: 2006/05/11, 02:39:30 »
Ik probeer Ubuntu 5.10-DVD-i386 te installeer. Ik wil dat dit gewoon elke iedere programma wat besckikbaar is installeer, die volledige 3.7Gb of zo. Ik wil niet de basisinstallatie maar 100% volledig. Ik kon geen parameters vinden op die bootloader om 'n volledige installatie te doen.

Hoe selecteer ik om iedere pakket te installeer op 'n bestaande Ubuntu5.10 systeem ? De basissysteem is al geinstalleerd. Is er 'n kort commando regel ?

Tijdens die aanvanklijke installie krijg ik geen keuse van welke pakketten te installeer.
Ik heb wel voortgegaan met de installatie maar er is dan slechts een basissysteem geinstalleerd.

Na installatie vertoon het programma selectie rond 937 paketten geinstalleerd, en nog 3370 (of zo iets) beskikbaar.  
Probleem: om die oorblijfende paketten te installeer moet ik blijkbaar handmatig alle paketten selecteren. hoe selecteer ik alles ineens ?

Ik wil alles installeer want ik vind al die ekstra (onnodige) programmas ook heel leuk.

Ik heb SuSe Linux 10 Enterprise (www.opensuse.org) geprobeerd, dit installeer ALLES (volledige installatie beloop rond 6.5Gb) of minimaal (2.2Gb).  ik dink dat SuSe 10 veeeel beter systeem is als Ubuntu. Die enigste rede waarom ik Ubuntu installeer is omdat SuSe niet op mij Laptop wil gaan.

esseboom

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/11, 07:43:35 »
Die enigste rede waarom ik Ubuntu installeer is omdat SuSe niet op mij Laptop wil gaan.

Dan denk ik dat SuSe niet beter is ;)

je kunt ook eerst gewoon installeren en dan met ad/remove de rest er op zetten.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/11, 07:45:21 »
Dat is nu net het verschil tussen Ubuntu en SuSE. SuSE (en ook Redhat bijvoorbeeld) installeert veel te veel. Ook die mottige spelletjes in X die toch niemand zal spelen. Ubuntu installeert een basis, waarvan je kan vertrekken, zodat ook gebruikers met minder krachtige systemen (bijvoorbeeld Pentium 2 met kleine harde schijf) aan de slag kunnen. Vanaf de basis kan je dan extra zaken installeren door middel van het apt-get commando of Synaptic.

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/11, 11:32:07 »
grep ^Package /var/lib/apt/lists/*ubuntu*Packages | cut -d ' ' -f 2 | grep -v ^lib | grep -v 'dev$' | xargs -n 50 sudo apt-get install

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/11, 11:32:29 »
Let op: je *KUNT* niet alles tegelijk installeren, veel packages conflicteren met elkaar.

esseboom

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/11, 11:38:40 »
je kunt je ook afvragen wat je met z'n vracht aan aplicatie moet.
10 x een webbrouser???????????????

je moet maar willen

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/11, 11:43:52 »
Omdat het KAN :) De vrijheid om dit te kunnen is toch leuk :)

Offline Ruben

  • Lid
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/11, 11:45:35 »
Hmm.. het is gewoon dom om alles te installeren, laat staan dat het mogelijk is ;) Ik hoop dat je je weg kunt vinden met ubuntu :/

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/11, 11:49:23 »
Waarom is het dom? Het is ongebruikelijk, maar als je graag alles wilt installeren dan kan dat gewoon, niks doms aan.

esseboom

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/11, 12:50:51 »
je hebt natuurlijk de vrijheid om te installeren wat je wilt.
maar je ziet zal snel door de bomen het bos niet meer

ik zou eerst de basis installeren, dan er bij zetten wat je mist

Offline wutnubu

  • Lid
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/11, 13:53:55 »
Maar je weet natuurlijk pas wat je mist als je weet dat het bestaat

esseboom

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/11, 14:15:14 »
dat is waar, maar om dan maar alles te installeren lijkt me ook wel een beetje veel ;)

budster

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/11, 15:34:40 »
Je weet dat een programma achteraf heel snel en makkelijk kan in Ubuntu, waarschijnlijk is het handiger om een programma te installeren op het moment dat je het nodig hebt. Waarschijnlijk wil je toch kijken of je ECHT alles wilt hebben, er zijn bijvoorbeeld nogal wat programmatje voor hamm-radio amateurs, daar heb je natuurlijks niets aan als je geen hamm radio hebt.

- jouw updates gaan erg lang duren.
- jij krijgt zo veel programma's dat het nogal overzichtelijk word.

Je hebt natuurlijk wel weer als voordeel dat je alles kan uitproberen. :)

Offline wutnubu

  • Lid
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/11, 16:31:26 »
De keuze is hier definitief op Ubuntu gevallen omdat daar erg weinig (lees precies genoeg) geinstalleerd wordt.
Een aantal programma's zoals gnomebaker, tvtime, pan, limewire, gramps  en nog wat, doe ik later.
Zo heb ik kleine menu'tjes, weinig updates en vooral een rustig gevoel als ik het scherm bekijk.
Voorheen gebruikte ik SuSE en daar ging om de haverklap iets mis met afhankelijheden omdat er veels te veel geinstalleerd was. Ik moest na installeren soms eindeloos grutten om iets als het "aardappelmannetje" te verwijderen......
Ook denk ik dat je systeem sneller is als er minder geinstalleerd is, maar of dat echt zo is moeten de ware deskundigen maar beoordelen.

Maar evengoed succes met je installatie en het spelen ermee. Mijn advies is wel...

Maak een goed logboek waar je alles in opschrijft wat je (de)installeert, aanpast en nog meer doet op je systeem, dat kan nog wel eens goed van pas komen.

Vreemd die tijd van aanpassen, vier uur verschil met mijn tijdkreukel, heb geen enterprise zien vliegen..

budster

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/11, 16:43:37 »
@hellinga. Software die niet vanzelf opstart heeft totaal geen invloed op jouw systeem. Er is natuurlijk wel het een en ander dat automatisch al gaan opstarten Wat het opstarten van het systeem wel aanzienlijk zal vertragen. Maar ik vermoed dat als alles draait dat je weinig last zal hebben met de draaiende software die idle is ..... misschien beetje hoog verbruik van geheugen.

Maar logboek is absoluut een heel goed idee! ik heb zelf 2 computers en houd op de ene computer wijzigingen van de andere computer bij.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/11, 16:49:29 »
Citaat van: gerasmus
die volledige 3.7Gb of zo.
Als je alles installeert kom je wel boven de 3.7gb uit.

Kiwinote

budster

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/11, 17:04:21 »
Ik meen dat de volledige repository van debian 7 CD's was, ik denk dat tegenwoordig ubuntu nog aanzienlijk groter is geworden. Daarbij komt er ook een punt dat je alle .deb files hebt gedownload en alle programma's hebt geinstalleerd (als je het in een keer wilt doen. ik denk dat je minimaal 20 gig vrij moet hebben, maar waarschijnlijk een stuk meer meer.

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/11, 17:18:41 »
Je kan het ook in synaptic package manager doen:
selecteer een pakket
ctrl+a
klik op een vierkant en selecteer mark package for installation
apply


Kiwinote

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #18 Gepost op: 2006/05/11, 18:04:05 »
De DVD is alleen main (en dan wel alles van main). Slechts een klein deel van het totaal dus :)

budster

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #19 Gepost op: 2006/05/11, 18:13:54 »
Ik hoop niet dat hij backports in zijn sourcelist heeft staan, dan is hij helemaal wel even bezig.

Maar dat commando hem gaf dat doet toch alles, dus meer als alleen main.

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #20 Gepost op: 2006/05/12, 11:57:20 »
Citaat van: esseboom
je kunt je ook afvragen wat je met z'n vracht aan aplicatie moet.
10 x een webbrouser???????????????
je moet maar willen
Ik gebruik 2 webbrowsers:
1 voor mijn dagelijkse gesurf Mozilla Firefox
1 voor mijn dagelijkse weblogronde Flock ( http://www.flock.com/ )
Deze laatste is trouwens ontwikkeld op basis van Firefox maar gemaakt voor 't eenvoudig posten op uw weblog.
En zeer mooi !
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Knoopkop

  • Gast
Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #21 Gepost op: 2006/05/13, 18:27:10 »
Citaat van: Kiwinote
Je kan het ook in synaptic package manager doen:
selecteer een pakket
ctrl+a
klik op een vierkant en selecteer mark package for installation
apply


Kiwinote
Bedankt, dit was PRECIES die antwoord waarop ik te wachte was.. Kort, eenvoudig en precies tot die punt :))

Hoe installeer in ALLE programmas tijdens installatie ?
« Reactie #22 Gepost op: 2006/05/13, 18:56:25 »
Kiwinote, slim!