Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tweede dataschijf toevoegen  (gelezen 2083 keer)

fenf

  • Gast
Tweede dataschijf toevoegen
« Gepost op: 2009/04/12, 22:07:50 »
Hallo,

Ik ben een nieuwe ubuntu gebruiken en ben sinds kort helemaal om. Ik heb een server gemaakt die functioneert als web/data/backup/download server, prachtig! Alles draait dus op ubuntu server en om te werken zonder GUI was eerst wennen, maar je leert er uiteindelijk erg veel van!

Nu krijg je met zoveel applicaties natuurlijk snel ruimtetekort, ik heb dus maar even een TB gekocht om dit voorlopig op te lossen. Mijn moederbord herkent de hdd dus de installatie is goed verlopen. Hoe kan ik nu mijn tweede hdd in ubuntu toevoegen?

Ik heb al flink zitten googlen en kwam steeds terug op het fenomeen "mounten", als ik het goed begrijp moet ik mijn tweede hdd dus gewoon een locatie aanwijzen op mijn huidige hdd (mountingpoint?) en klaar. Ik heb echter geen idee hoe dit moet zonder GUI en heb met google geen duidenlijke tutorial gevonden, kan iemand mij helpen? >:(

Offline ivo

  • Lid
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #1 Gepost op: 2009/04/12, 23:22:09 »
Dit
http://www.skullbox.net/newsda.php
is een aardig compleet verhaal.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline track

  • Lid
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #2 Gepost op: 2009/04/12, 23:49:50 »
Hoi fenf,

"mounten" betekent het ruwe toestel voor het bestandsysteem toegankelijk te maken.
(dus niet alleen op de bits en bytes op de schijf toe te grijpen maar op de bestanden !)
En dat moet je bij Uby actief doen.

Dus in de terminal  sudo mount  /dev/sdb1  /mnt/tweedeschijf  zal de eerste partitie van de tweede schijf
op de map /mnt/tweedeschijf  koppelen. 
Voorwaarde: er moet al een bestandsysteem op de schijf staan, en de map /mnt/tweedeschijf moet er al van tevoren zijn.
(docu:  man mount  of  http://linux.die.net/man/8/mount )
Als je wilt dat dat automatisch gebeurt moet je de desbetreffende mount-parameters in de  /etc/fstab  zetten.
(zie:  http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Fstab )

Vriendelijke groet,

track

fenf

  • Gast
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #3 Gepost op: 2009/04/13, 01:09:46 »
Kijk, zo wordt het eenvoudig! O0 Maar hoe zet je er van te voren een bestandssysteem op..


/mod edit:  quoten van een bovenstaande post is niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2009/04/13, 01:12:26 door cchriss »

Offline track

  • Lid
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #4 Gepost op: 2009/04/13, 01:54:35 »
Om een bestandsysteem op te zetten zal je gewoon  sudo fdisk /dev/sdb  oproepen en
- eerst met [p] een overzicht krijgen (heb je de juiste schijf ? Is ie leeg ?)
- dan met [n] een nieuwe partitie aanmaken.

Als je de schijf alleen met Linux wilt gebruiken kies je het  bestandsysteem  ext3 (code 83).
Mits je ook met Win.. wilt kunnen toegrijpen is  vfat het makkelijkst (code c).
(nadeel: je hebt geen bescherming door het rechtenbeheer !  Speciaal bij een server echt een vraag van de veiligheid.)
Maar er is ook een Win..- driver voor ext3 beschikbaar.

- toepassen (fysisch schrijven dus) met  [w].

Daarna nog formatteren, dus  sudo mke2fs -j /dev/sdb1 (voor de eerste partitie van de tweede schijf !)
Let hier goed op dat je niet de foute schijf / partitie pakt !

Dat was het al.

Vriendelijke groet,

track

Offline MartijnB

  • Lid
    • http://www.mbastiaan.nl
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #5 Gepost op: 2009/04/13, 08:54:39 »
Een handig commando is:
sudo fdisk -lHier kun je al je gemount én niet gemounte harde schijven opslagplaatsen bekijken.

fenf

  • Gast
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #6 Gepost op: 2009/04/13, 13:48:55 »
Ok, ik ben al flink opgeschoten! (Al moet ik eerlijk zijn, ik heb alles met webmin gedaan :-X)

Ik heb nu de schijf gemount, het bestandssysteem is vfat. Ik heb in webmin ingesteld dat via samba iedereen kan schrijven/lezen, maar ik kan op het moment dus helemaal niks kopieren naar mijn map x. Op het moment dat ik dit doe krijg ik de volgende foutmelding:

Kan x niet kopiëren, de toegang is geweigerd.

Hoe moet ik dit oplossen?

Offline track

  • Lid
Re: Tweede dataschijf toevoegen
« Reactie #7 Gepost op: 2009/04/13, 17:08:26 »
Waarom heb je hem op vfat  gezet dan ?
Met name als je met samba erop toegrijpt is er helemaal geen voordeel meer.

In tegendeel, vfat heeft geen rechtenbeheer en staat dus voor samba een beetje buiten !
De enige reden voor vfat is als je lokaal (rechtstreeks) met Win.. erop moet toegrijpen.

Nu moet je zien hoe je het ontbrekende rechtenbeheer met samba kunt omzeilen.
(Volgens mij onnodig knutselwerk en ik zie ook nog geen aanpak)

track