Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Landelijk persbericht install parties (zakelijk)  (gelezen 3154 keer)

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Gepost op: 2008/10/20, 12:02:34 »
Ik heb een landelijk persbericht geschreven over de install parties, vooral voor overheidsdiensten en de zakelijke markt. In zijn huidige vorm zou je het bericht kunnen aanbieden aan bijvoorbeeld zakensites. Het accent in dit bericht ligt vooral op de kansen die een open source besturingssysteem biedt binnen een bedrijf.

Met een aantal fundamentele aanpassingen kun je van dit persbericht ook een "normaal" landelijk persbericht maken, meer gericht op de thuisgebruiker. Je kunt het persbericht zelf aanpassen en het dan aan een landelijk medium aanbieden, zoals websites, kranten, tijdschriften, omroepen.

Citaat
Open source besturingssysteem overal in Nederland te bewonderen

De Nederlandstalige Ubuntu-community (Ubuntu-NL) organiseert in de maand november zogenaamde install party's om het open source besturingssysteem Ubuntu onder de aandacht te brengen.

Het woord open source valt de laatste tijd steeds vaker, zeker nu het via het actieplan Nederland open in Verbinding (NOiV) onder de aandacht wordt gebracht. Dit actieplan stimuleert overheidsdiensten om open source software en open standaarden toe te passen in hun bedrijfsvoering. Maar wat kan open source concreet betekenen in uw organisatie? Een open source kantoorpakket dat open standaarden naleeft? Een open source oplossing voor uw website? Of misschien wel een geheel open source besturingssysteem waarbinnen elk programma dat gebruikt wordt open source is?

Ubuntu is zo'n open source besturingssysteem; gratis, stabiel en veilig. Stabiel omdat uw medewerkers kunnen doorwerken zonder last te hebben van vastlopers, dit verhoogt de productiviteit binnen uw organisatie. Veilig, omdat er voor Ubuntu praktisch geen virussen bestaan. Verder is Ubuntu zeer gebruiksvriendelijk en vertaald in het Nederlands. Met dit open source besturingssysteem heeft u toegang tot een schatkist aan vrij te gebruiken open source software die gemakkelijk geïnstalleerd kan worden.

Eind oktober 2008 komt de nieuwste versie van Ubuntu uit, 8.10 "Intrepid Ibex". Ter ere van deze nieuwe uitgave organiseert Ubuntu-NL verspreid over het land install party's. Nieuwsgierigen kunnen hier Ubuntu zien werken, presentaties bijwonen en Ubuntu mogelijk op hun eigen computer laten installeren. Er is bij elke party een team van vrijwilligers aanwezig om geïnteresseerden behulpzaam te zijn.  De install party's staan in de maand november gepland in de plaatsen Den Haag, Apeldoorn en Groningen.

Ook voor u is het mogelijk interessant om een heel open source systeem met diverse programma's op een install party draaiende te zien. U kunt zien welk groot scala aan mogelijkheden een open source besturingssysteem biedt. Zo wordt het gebruik van open source software wel erg concreet! Kijk voor een party bij u in de buurt op http://www.releaseparty.eu.


Algemene informatie over Ubuntu vindt u op http://www.ubuntu-nl.org.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/10/20, 12:32:34 »
Goed bezig! :)

Offline lordnoid

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/10/20, 14:48:24 »
Mooi stuk! Misschien ook nog het voordeel noemen dat Ubuntu geen last heeft van virussen en vooral dat het gratis is. Dat is erg gunstig voor bedrijven, die nu geen licentiekosten meer hoeven te betalen.

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #3 Gepost op: 2008/10/20, 15:05:34 »
Citaat van: lordnoid
Mooi stuk! Misschien ook nog het voordeel noemen dat Ubuntu geen last heeft van virussen en vooral dat het gratis is. Dat is erg gunstig voor bedrijven, die nu geen licentiekosten meer hoeven te betalen.
Ik heb het wat aangepast.

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #4 Gepost op: 2008/10/20, 17:27:42 »
Citaat van: Double12
In oktober 2008 komt de nieuwste versie van Ubuntu uit, 8.10 "Intrepid Ibex".
Goed stuk.
Aanduiding oktober is vrij vaag, omdat het nu ook oktober is. Misschien exacte datum geven: 30 oktober (of is dat 31 oktober?)
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #5 Gepost op: 2008/10/20, 17:34:13 »
@Peterbeter: ik heb het nu veranderd naar "eind oktober 2008".

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #6 Gepost op: 2008/10/20, 23:52:20 »
En als je dat stuk nu eens bovenaan zet? Je persbericht gaat eigenlijk over die installparty, die moet je direct promoten. Ik als journalist zou bij de eerste zinnen al zoiets hebben van: wtf moet ik daar nu weer mee? Believe me: als je wilt dat kranten, tijdschriften en websites iets over de installparty schrijven, dan moet je écht het allerbelangrijkste in de lead zetten en niet ergens onderaan.

En dan nog een tip: schrijf het alsof je een artikel aan het schrijven bent. Journalisten zijn lui: je moet ze  voorkauwen wat ze gaan schrijven / zeggen. Hoe gemakkelijker je het de journalist maakt, hoe sneller hij iets zal gebruiken.

Zo werk ik iig :P
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #7 Gepost op: 2008/10/21, 06:18:48 »
Wat denk je van een vermelding naar het Nederlandse beleid rond open source en open standaarden (NOiV)?

Ciao

Jan

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #8 Gepost op: 2008/10/21, 11:17:18 »
Citaat van: jstedehouder
Wat denk je van een vermelding naar het Nederlandse beleid rond open source en open standaarden (NOiV)?

Ciao

Jan
Daar wordt over gesproken in de eerste regel van het bericht. Dit persbericht had ik eigenlijk ook bedoeld om op de site van NOiV te zetten, ik heb dus contact gezocht maar ze hebben niet gereageerd.

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #9 Gepost op: 2008/10/21, 11:39:14 »
Klopt, maar ik bedoel dat je het actieprogramma ook expliciet bij name noemt en wat het concreet gaat inhouden. Dan heb je voor een journalist direct de bredere relevantie te pakken.

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #10 Gepost op: 2008/10/21, 11:47:01 »
@crashit en jstedehouder: Ik heb jullie tips verwerkt. Verder moet ik nog opmerken dat dit bericht niet alleen voor journalisten is geschreven, maar zich qua toonzetting ook rechtstreeks richt op ICT-managers bij bedrijven. Maar willen die managers dit bericht kunnen lezen, dan moet het voor journalisten nog wel zo aantrekkelijk zijn dat ze het op de site zetten.

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #11 Gepost op: 2008/10/21, 12:41:37 »
Beste Double12

Ik weet niet of dat mocht van jou, maar ik heb dat artikel dat je hebt geschreven even doorgestuurd naar een free-lance journaliste die heel actief is en ook al zelf eigen boeken heeft gepubliceert, en bovendien een goede vriendin van mij is, met de vraag of zij dat via haar contacten in de pers eventueel kan laten publiceren.

Moest het nu zijn dat jij hier niét akkoord mee gaat, laat het mij hier dan even weten, dan kan ik dat nog altijd ongedaan maken hoor. Voor verdere wensen mag je hier ook op reageren.

Ik dacht dat het de bedoeling toch was om dit zoveel mogelijk naar buiten te brengen, onder de aandacht van eventuele geïnterresseerden, en als reclame voor de open bron gemeenschap, daarom mijn initiatief.

Groetjes
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #12 Gepost op: 2008/10/21, 13:49:34 »
@Progger: het is altijd netter om zoiets vooraf te overleggen. Nu krijg je mogelijk verschillende versies in omloop. Laat de initiatiefnemer het initiatief behouden tenzij anders wordt afgesproken.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #13 Gepost op: 2008/10/21, 14:11:34 »
Peterbeter
Sorry, wou alleen mijn steentje bijdragen, wacht het dan wel af, ik zal mijn vriendin-journaliste wel verwittigen dat zij daar niets mag mee doen.

Mijn excuses hiervoor.
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #14 Gepost op: 2008/10/21, 14:13:55 »
Een zeer mooi, zakelijk artikel. Alleen is het nogal ironisch dat juist de Nederlandse Ubuntusite nogal wat spelfouten en slordigheidjes bevat. Dat moet wel eens rechtgezet worden.

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #15 Gepost op: 2008/10/21, 14:18:33 »
Progger: Voor mij geen probleem; en ik vind dat Double12 dat mag bepalen, is tenslotte zijn idee.
Zou alleen jammer zijn als er verschillende versies (met daardoor onduidelijkheden) in de pers verschijnen.

Vind het wel prima als ieder van ons meehelpt om berichtgeving te helpen verspreiden.
¨ik respecteer u zoals ik ben¨
Herman Brood

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #16 Gepost op: 2008/10/21, 14:30:49 »
Progger: Het doel van dit topic was gewoon dat iedereen dit persbericht mocht aanpassen en er iets mee mocht doen waar het nuttig voor was.

Hierbij besluit ik dat ikzelf niks meer verander aan het persbericht in dit topic, behalve als het iets belangrijks is. Hierdoor komt overal dezelfde versie in omloop. Als jullie er iets aan willen veranderen, bijvoorbeeld om het persbericht op een andere manier te kunnen gebruiken, is dat prima.

Ik vind dit een heel goed initiatief Progger. :) Let er wel op dat dit natuurlijk een zakelijk persbericht is, voor de gewone media moet je het misschien iets aanpassen. Maar misschien doet die journaliste dat ook al wel.

Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #17 Gepost op: 2008/10/21, 14:36:51 »
Double12: Bedankt, ik had die journaliste al gevraagd of zij dit eventueel kan/wil aanpassen voor het soort media waarvoor zij het eventueel geschikt vindt, ik moet nu enkel afwachten wat zij er van vindt. Ik laat zeker iets weten hier, van zodra ik antwoord heb gekregen. Deze journaliste heeft internationale connecties, heeft zelf ook een website en kan er misschien zo wat meer ruchtbaarheid aan geven, afwachten dus maar.

Vriendelijke groetjes
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline HP

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #18 Gepost op: 2008/11/10, 13:14:19 »
Double12, in welke (fysieke) bladen is dit zakelijke, meer algemene persbericht  verschenen? Is het op online nieuwsportalen gepubliceerd?
--
Taking on nearly religious proportions, the established monetary institution exists as one of the most unquestioned forms of faith there is. How money is created, the policies by which it is governed, and how it truly affects society, are unregistered interests of the great majority of the population. [Zeitgeist addendum]

Offline Double12

  • Lid
Landelijk persbericht install parties (zakelijk)
« Reactie #19 Gepost op: 2008/11/10, 15:54:32 »
Citaat van: HP
Double12, in welke (fysieke) bladen is dit zakelijke, meer algemene persbericht  verschenen? Is het op online nieuwsportalen gepubliceerd?
Ikzelf heb het nergens heen gestuurd. Ik had het oorspronkelijk geschreven voor de site van Nederland Open in Verbinding (NOiV), maar die leken geen belangstelling te tonen.
Ik heb het dus hier op het forum gezet zodat iedereen het kon aanpassen en ergens naartoe sturen.