Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Instalatie lukt niet  (gelezen 775 keer)

Offline MikeC

  • Lid
Instalatie lukt niet
« Gepost op: 2010/10/04, 21:55:47 »
Halo mensen,

ik ben nieuw met ubuntu en ben van plan om de netbook versie op de laptop me mijn moeder te instaleren omdat windows nu echt heel erg traag is en ik graag dat op wil lossen.

het probleem is nu dat als ik boot, dat ik gewoon gelijk op spatie kan drukken, ubuntu netbook proberen selecteren en dan gaat hij opstarten, maar op het moment dat de muis in beeld moet komen wordt het zwart en dan kan ik niks meer, hoe lang ik ook wacht.
ik weet dat de cd goed is omdat hij wel op kan starten op een andere laptop en dan kan ik alles daar doen.

ik weer niet presies de specificaties, maar volgens mij is pentium 3 1.5 ghz 512 mb ram geheugen en heb 10 gb voor ubuntu, die 512mb ram word een klein stukje gebruikt voor video geheugen. het is een 6 jaar oude laptop.

als iemand een oplossing heeft,
alvast bedankt, ook namens mijn ouders ;)

Re: Instalatie lukt niet
« Reactie #1 Gepost op: 2010/10/04, 22:13:21 »
Welkom in de wereld van Ubuntu.
Hier kun je nagenoeg alles vinden en/of vragen wat betrekking heeft over Ubuntu.
Een goede site om eens rustig door te nemen is deze: http://sites.google.com/site/computertip/
deze site wordt onderhouden door mensen die ook op dit forum aktief zijn.

De netbook versie hoef je voor een laptop niet gebruiken.
Een netbook is een klein formaat laptop met maximaal geloof ik een 10" scherm.

Je kan de gewone Desktop CD nemen, LiveCD 10.04 LTS

Ga eerst inderdaad een beetje spelen binnen de LiveCd, voordat je besluit om hem te installeren.
Weet niet of je moeder die laptop dan ook nog gaat gebruiken, maar laat haar ook wennen aan het concept Ubuntu.


Succes.

Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline joop905

  • Lid
Re: Instalatie lukt niet
« Reactie #2 Gepost op: 2010/10/04, 22:21:48 »
Welkom op de Nederlandstalige Ubuntu documentatie wiki.
http://wiki.ubuntu-nl.org/

grj

Offline MikeC

  • Lid
Re: Instalatie lukt niet
« Reactie #3 Gepost op: 2010/10/05, 18:43:44 »
oke, maar het is een oude laptop niet nu niet meer vooruit te branden is en ik heb de netbook op een 17 inch laptop geprobeerd en vond het juist makkelijk en handig werken. het probleem is dat de installatie dus niet start en kan ook nergens oplossingen daarop vinden, daarom ben ik dit toppic gestart

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Instalatie lukt niet
« Reactie #4 Gepost op: 2010/10/05, 20:08:20 »
Je hebt geen locatie gegeven, maar er zijn steunpunten, die je best kunnen en willen helpen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Instalatie lukt niet
« Reactie #5 Gepost op: 2010/10/05, 20:34:18 »
Beste MikeC,

Dit klinkt alsof je een wellicht een probleem hebt met de juiste werking van je grafische kaart. Dat is doorgaans wel op te lossen.
In aanvulling van bovenstaande post van Ron, Ubuntu kent een netwerk van steunpunten, ervaren Ubuntu-gebruikers dus, die je thuis kunnen helpen de zaak op gang te krijgen.
Meer info vindt je hier: http://kaart.ubuntu-nl.org/ . Mocht het niet lukken, meldt je maar gerust opnieuw.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2010/10/05, 20:36:58 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]