Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu via windows op internet  (gelezen 6188 keer)

Offline ADV

  • Lid
ubuntu via windows op internet
« Gepost op: 2009/05/21, 16:10:23 »
Hoi, ik was bezig met mijn laptop's wifi te configureren, maar heb daarbij bedraad internet nodig.
Al kan ik soms bij de router komen, ik kan daar niet altijd zomaar bij.

Ik zit in een studentenhuis en het modem en router zitten op een andere kamer.
Van de week kon ik er even bij om mijn laptop bedraad aan te sluiten maar nu kan ik er niet bij.

Ik wil graag een bedraade mogelijkheid maken via mijn windows machine. Alleen lukt het niet.
Ik heb de WIFI connection al op internet sharen gezet maar nu weet ik niet wat al mijn interne
IP instellingen moeten wezen. En waar ik de DHCP moet uitzetten of aan, en welk ip waar en gateway enz..

Kan iemand mij helpen hoe ik dit moet instellen in windows en in Ubuntu?
Ik heb voor alle duidelijkheid een schema van hier gemaakt. Ik heb dus nog een eigen router op mijn kamer.

Groet,

ADV
« Laatst bewerkt op: 2009/05/21, 16:13:47 door ADV »

Offline ADV

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #1 Gepost op: 2009/05/23, 23:32:58 »
Niemand heeft hier ervaringen mee of de juiste instellingen ervan?

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #2 Gepost op: 2009/05/23, 23:53:36 »
of een extra lan kabeltje in je [eigen extra] router prikken.

bijkomend voordeel van Arie's voorstel of de mijne is dat je andere pc niet aan hoeft te staan als je met je laptop bezig bent.

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #3 Gepost op: 2009/05/24, 00:04:23 »
De reden waarom je waarschijnlijk weinig tot geen reactie krijgt is omdat het via een windows machine wil doen.
Over het algemeen hebben we hier weinig ervaring met windows.

Ik zie zie niet in waarom een switch een voordeel kan bieden, (aangezien die router al switch functionaliteit heeft)

Wat het beste volgens mij zou zijn is een wifi router die in client mode kan draaien :)
Dan hoeft die windows pc niet eens aan te staan. Welke router heb je?


Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #4 Gepost op: 2009/05/24, 00:13:00 »
Ik zie zie niet in waarom een switch een voordeel kan bieden, (aangezien die router al switch functionaliteit heeft)
hij zegt dattie niet altijd bij de router kan, 1 kabel loopt al naar zijn windows copmputer. op die kabel een switch aansluiten, kan die zoveel computers aansluiten als tie wil
VOlgens mij moet je dan is goed naar het schema kijken. De verbinding tussen die windows pc en de hoofdrouter is via draadloos. Hij wil de draadloze verbinding delen.

Offline ADV

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #5 Gepost op: 2009/05/24, 12:18:19 »
Allereerst, bedankt voor de reacties

Citaat
VOlgens mij moet je dan is goed naar het schema kijken
Ja, ik begreep de antwoorden al niet..

Citaat
Welke router heb je?

Ehm, ik heb een Netgear WGT624 v3. Dit is de router met internet in die andere kamer.
Hier heb ik een sitecom wl-108, waarvan ik natuurlijk alleen de router functie gebruik.

Citaat
Wat het beste volgens mij zou zijn is een wifi router die in client mode kan draaien
Dat zou mooi zijn. Heb je hier ervaring mee?

ADV
« Laatst bewerkt op: 2009/05/24, 12:20:46 door ADV »

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #6 Gepost op: 2009/05/24, 13:18:52 »
Ik gaf dit voorbeeld alleen omdat het me een ideale situatie leek, alleen is het moeilijk op te zetten. En moet je op de router alternatieve firmware kunnen zetten.

Bijv met een linksys wrt54gl gaat dit.
http://www.digifuzz.net/archives/2008/07/how-i-turned-my-linksys-wrt54g-router-into-a-client/

Voor jouw router heb ik even gezocht maar ik vind niets. bij ddwrt.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Internet delen in windows zou ook moeten lukken maar ik weet niet direct hoe.

Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #7 Gepost op: 2009/05/29, 10:19:36 »
Ik keek hoe je de schema hebt opgesteld.. ik heb 2 vragen.

1. Jou Router 2 is neem ik aan nergens op aangesloten dan op de ubuntu laptop en windows pc?
2. Sluit jij meerdere laptops en of pcs aan op router2?

antwoorden die ik heb om wat op te lossen in je huidige situatie.

Om een internetverbinding te delen via een windows pc. Moet je zorgen dat jij de Wlan verbinding deelt op je windows pc. In netwerkomgeving zelf dan bij netwerkadapters beheren, Rechtermuisknop op je Wlan verbinding dan eigenschappen. Kijk bij tabblad delen volgens mij, Dan zeg je deze verbinding delen en je kunt bepaalde services ook toestaan om niet geblokkeerd te worden. Wat je minimaal moet toestaan is DNS en doe toch ook maar DHCP.

http://support.microsoft.com/kb/306126

In je Lan verbinding van je Windows pc zit wel een fout. Zorg er wel voor dat je de volgende ip gegevens hebt ingevuld.
ip adress: 192.168.0.1  (krijg je automatisch als je wlan adapter hebt gedeeld)
subnetmask: 255.255.255.0 (krijg je automatisch als je wlan adapater hebt gedeeld)
gatway: Niks invullen
DNS: 192.168.1.1 (verwijzing naar de wlan Router)

Bij je Ubuntu-laptop moet je de volgende ip configuratie ingesteld hebben.

Ip adress: 192.168.0.*
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.1 (verwijzing naar de Windows pc)
DNS: 192.168.0.1 (verwijzing naar de windows pc)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #8 Gepost op: 2009/05/29, 11:13:14 »
Wat voor kabel ligt er eigenlijk tussen de Windows PC en de 2e router? Een gewone netwerkkabel of een crossover?

Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #9 Gepost op: 2009/05/29, 13:37:43 »
Wat voor kabel ligt er eigenlijk tussen de Windows PC en de 2e router? Een gewone netwerkkabel of een crossover?

Roel dat zou opzich niet moeten uitmaken aangezien hij aangesloten is op een router. Als je p2p aangesloten was op de laptop moest je wel een crosscable hebben.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #10 Gepost op: 2009/05/29, 13:43:32 »
Wat voor kabel ligt er eigenlijk tussen de Windows PC en de 2e router? Een gewone netwerkkabel of een crossover?
Router2 heeft hier geen router-functie maar werkt als een switch. Dan kan je normale netwerkkabels gebruiken.

Als je het apparaat Router2 er tussen uit laat kan je met een crossover de laptop rechtstreeks op de pc aansluiten.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline siegi

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #11 Gepost op: 2009/05/29, 14:07:34 »
Roel dat zou opzich niet moeten uitmaken aangezien hij aangesloten is op een router. Als je p2p aangesloten was op de laptop moest je wel een crosscable hebben.
Bij veel moderne netwerkkaarten is een crossover kabel, zelfs niet noodzakelijk bij p2p verbindingen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ethernet_crossover_cable#

Offline ADV

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #12 Gepost op: 2009/05/31, 22:13:51 »
Citaat
1. Jou Router 2 is neem ik aan nergens op aangesloten dan op de ubuntu laptop en windows pc?
2. Sluit jij meerdere laptops en of pcs aan op router2?

1. klopt
2. nee, dit gebruikte ik alleen maar omdat ik geen gigabit kaart in de laptop heb en geen crosscable heb.

Het is mij nog niet gelukt, maar met jou config hier vermeld kan ik dit binnenkort eens testen.

Inmiddels heb ik een gat door de muur gemaakt en een ethernet kabel er door heen getrokken..
Als vind ik het nog steeds leerzaam genoeg om het eens te realiseren.

Bedankt.

ADV

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #13 Gepost op: 2009/06/01, 11:36:27 »
Wat voor kabel ligt er eigenlijk tussen de Windows PC en de 2e router? Een gewone netwerkkabel of een crossover?

Roel dat zou opzich niet moeten uitmaken aangezien hij aangesloten is op een router. Als je p2p aangesloten was op de laptop moest je wel een crosscable hebben.

OK, ik had gedacht dat je dat nodig had aangezien je met een PC internet doorgeeft. Wist niet dat het uitmaakte of je een router of een PC achter die PC had hangen :-[

Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #14 Gepost op: 2009/06/03, 13:06:48 »
Wat voor kabel ligt er eigenlijk tussen de Windows PC en de 2e router? Een gewone netwerkkabel of een crossover?

Roel dat zou opzich niet moeten uitmaken aangezien hij aangesloten is op een router. Als je p2p aangesloten was op de laptop moest je wel een crosscable hebben.

OK, ik had gedacht dat je dat nodig had aangezien je met een PC internet doorgeeft. Wist niet dat het uitmaakte of je een router of een PC achter die PC had hangen :-[


sorry roel was niet aanvallend bedoelt. Mijn excuses

Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #15 Gepost op: 2009/06/03, 13:11:08 »
Citaat
1. Jou Router 2 is neem ik aan nergens op aangesloten dan op de ubuntu laptop en windows pc?
2. Sluit jij meerdere laptops en of pcs aan op router2?

1. klopt
2. nee, dit gebruikte ik alleen maar omdat ik geen gigabit kaart in de laptop heb en geen crosscable heb.

Het is mij nog niet gelukt, maar met jou config hier vermeld kan ik dit binnenkort eens testen.

Inmiddels heb ik een gat door de muur gemaakt en een ethernet kabel er door heen getrokken..
Als vind ik het nog steeds leerzaam genoeg om het eens te realiseren.

Bedankt.

ADV

Ok dan weet ik wat je moet gaan doen. Zorg ervoor dat de router2 geen DHCP server meer draait het zal dan voortaan als een switch gaan werken. Maar je moet wel onthouden dan als je een extra laptop of pc aansluit je dan rekening moet houden dat je "misschien" ip adres handmatig moet invoeren. Verder als je de instellingen zou toepassen moet het wel gaan werken.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #16 Gepost op: 2009/06/04, 14:51:42 »
sorry roel was niet aanvallend bedoelt. Mijn excuses

Was ook niet aanvallend opgevat :)

Re: ubuntu via windows op internet
« Reactie #17 Gepost op: 2009/06/06, 12:42:19 »
Ik heb hier op mijn kamer ook zulke constructie opgezet,
ik heb hier een desktop computer staan maar hiervoor geen draadloze internetverbinding, wat heb ik nu gedaan, ik gebruik mijn win XP eeepc als ontvanger voor draadloos internet en stuur dat via een kabeltje door naar mijn computer, dit kan heel simpel:

In de computer met een draadloze internetverbinding steek je ook een gewone netwerkkabel en deze verbind je met je ubuntu computer zonder draadloos internet (of met je router).
Als je dat gedaan hebt ga je op je windows computer naar het configuratiescherm en dan naar netwerkverbindingen.
Ga nu naar de eigenschappen van je DRAADLOZE netwerkverbinding, ga daar naar geavanceerd.
Zet nu een vinkje bij 'andere netwerkgebruikers mogen via de internetverbinding van deze computer verbinding maken
Nog een paar keer op ok drukken en alles zou moeten werken.

Als het niet werkt laat dan maar iets weten, er zijn normaal gezien 2 verschillende scenario's waardoor het niet kan werken, maar daar is alle2 een oplossing voor. Ik heb nu alleen niet de tijd om hier dieper op in te gaan.

Als ik niet reageer hier stuur dan even een pm
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds