Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk  (gelezen 1829 keer)

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Gepost op: 2007/11/23, 20:54:59 »
Ik werk met Edubuntu Feisty.  Ik ben zeer tevreden over de rustige Gnome-desktop en wil eigenlijk niet veranderen.
Nu is er bij ons op school een discussie over het invoeren van vrije software.  Helaas hangen nogal wat mensen vast aan XP "omdat ze dat gewoon zijn" en die willen niet overschakelen.  Erger nog, ze willen zelfs niet proberen !  :(  :(

Nu heb ik samen met één van de wèl overtuigde collega's het idee opgevat om enige demonstraties te geven.
Daartoe heb ik een aantal nieuwe gebruikers aangemaakt op mijn laptop.
Bedoeling is om voor elke gebruiker een volkomen ander uiterlijk te geven aan het systeem.
Zo voorzie ik bijvoorbeeld de volgende "soorten"
1 "atta" onder KDE, in het Turks (omdat ik dat niet spreek, ga ik eerst alles instellen en pas op het einde de taal veranderen)
2. "vladimir" met een ander Gnome-thema, in ... het Russisch
3. "venster" in het Nederlands, met een Windowsuiterlijk
4. 'k Heb dan ook maar ineens een nieuwe gebruiker aangemaakt voor mijn echtgenote, gewoon Gnome, maar dan in 't Frans (de Franse vertalingen zijn lang niet zo volledig als de Nederlandse :(  )
Goede ideeën voor atta en vladimir zijn altijd welkom, maar m'n voornaamste nieuwe gebruiker is "venster" (of zou ik 'm maar gewoon "Bill" noemen ? ;)  )
Zoals jullie kunnen afleiden, heb ik reeds de Kubuntu-desktop geïnstalleerd, en ik weet hoe ik die kies als standaard voor een gebruiker.  Ook de taalpakketten is geen probleem (tenzij er iemand nog weet heeft van extra vertalingen ?).
Het zit 'm vooral in de "look".  Ik kan uiteraard heel veel gaan proberen en nog meer screenshots gaan bekijken op sites die ik nog moet zoeken over thema's, maar misschien kunnen jullie me helpen in mijn zoektocht.  Het gaat erom het uiterlijk te vinden dat het meest op Windows XP lijkt (en in KDE kan ik blijkbaar het gedrag "Windows" kiezen).

Iemand ideeën ??
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline Tom4

  • Lid
Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/23, 21:08:44 »
Linux na-apen met XP is meestal een minder goed idee.
Ze gaan meestal denken van 'dit is gewoon XP, maar dan met dingen die ik niet snap' en gaan ze gewoon terug naar de 'echte' XP in plaats van je linux met de XP-look.
Wat je beter kan doen is een pracht van een thema instellen zodat ze geinteresseerd lijken (en terwijl zet je nog een mooi programma op ofzo...)
Nieuwigheden wekken interesse op.

Pas op, het kan wel lukken hoor, ik verplicht je tot niets hoor ;) maar dit komt voort uit persoonlijke ervaringen wat ik vertel.

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/23, 21:11:13 »
hahaha, Ubunutu Satanic Edition ;)
[AMD X2 4600+] [8GB geheugen] [540 GB + 2 x 200 GB + 1 x 320 GBHD] [Kubuntu 8.10 + Vista Home Premium]

Offline woteb

  • Lid
Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/23, 21:30:00 »
Ik gebruik KDE maar ook IceWM. Dat laatste heeft een thema wat zo veel op WinXP lijkt dat er collega´s zijn (ik werk ook op een school, drie zelfs) die het nauwelijks willen geloven dat ik met Linux werk, tenzij een demonstratie zien.
IceWM is heel licht, snel en lijkt qua werking ook heel veel op Windows (als je dat wil). Maar het heeft ook het onovertroffen rollup-rolldown knopje.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/23, 21:54:27 »
Heb net IceWM geïnstalleerd, nu nog snel even m'n user Bill aanmaken en dan ga ik eens zien.
Maar wat bedoel je hiermee ??
Citaat van: woteb
... het heeft ook het onovertroffen rollup-rolldown knopje.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline woteb

  • Lid
Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #5 Gepost op: 2007/11/23, 22:24:21 »
Citaat van: Prosper
Heb net IceWM geïnstalleerd, nu nog snel even m'n user Bill aanmaken en dan ga ik eens zien.
Maar wat bedoel je hiermee ??
Citaat van: woteb
... het heeft ook het onovertroffen rollup-rolldown knopje.
Het rollup-rolldown knopje zorgt ervoor dat het venster ophoog klapt of neer klapt als je er op drukt.

Als je IceWM hebt geïnstalleerd moet je voor de grap ook rox-filer installeren. Daarmee kun je iconen op je bureaublad zetten, zie bijv. dit:



http://www.oudvaders.nl/images/icebuntu20071117.png

Hier zie je ook een paar opgeklapt menu's (met dat rollup-rolldown knopje)

En hier de situatie van vandaag:



http://www.oudvaders.nl/images/icebuntu20071123.png

Meer informatie in dit draadje: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/18172

En een howto om Rox-filer in combinatie met IceWM te laten draaien: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=171203
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #6 Gepost op: 2007/11/23, 22:35:52 »
OK, bedankt voor de info.  Ik zal dat nu allemaal even doorspitten en wat proberen en tweaken.  Het gaat om een testuser, dus ik ben niet zo bang om gegevens kwijt te spelen en ondertussen weet ik al wel wat mag en niet mag.
'k Heb nog wel niet echt dat Windows XP thema gevonden (alleen maar Win95), maar dat zal nog wel lukken
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline woteb

  • Lid
Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #7 Gepost op: 2007/11/23, 22:49:13 »
sudo apt-get install icewm-themes

Daarna bij de letter X kijken (bij de thema's). Daar zie je er twee staan. Hier staan ook een paar hele mooie thema's: http://themes.freshmeat.net/browse/925/

Deze bijv.: http://themes.freshmeat.net/screenshots/26549/
http://themes.freshmeat.net/screenshots/41307/
http://themes.freshmeat.net/screenshots/32356/

Thema's uitpakken naar de directory /home//.icewm/themes

Echt, IceWM is echt heel verslavend, zeker als je thunar, kde-core, konqueror, kmix, kscd en icewm-gnome-support  hebt geïnstalleerd. Dan heb je de kracht van KDE er ook nog bij, maar dan draait alles op een vederlichte, krachtige en vooral supersnelle Windowmanager. Je ziet aan mijn desktop wel waar ik allemaal mee werk, ook met VirtualBox.

Even toelichten waarom Thunar en Konqueror. Thunar gebruik ik veel om USB-sticks en CD's te mounten/unmounten en voor het normale bestandsbeheer. Konqueror gebruik ik vooral voor het netwerken wat heel snel gaat.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #8 Gepost op: 2007/11/24, 12:37:27 »
XPDE is misschien iets? Op mijn pc werkte het wel niet (suse 10.2), maar het lijkt heel sterk op XP! Noot: dit is geen thema, maar een volledige Desktop Environment dat werkt en lijkt op XP (vandaar de naam XPDE)

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline woteb

  • Lid
Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #9 Gepost op: 2007/11/24, 22:33:34 »
Lijkt er wel op, maar in dit draadje kun je zien hoe je binnen Ubuntu wel heel dicht bij een WinXP uiterlijk kan komen: http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6509
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #10 Gepost op: 2007/11/25, 13:05:00 »
@Seysavux
Ik kopieer hier even je bijdrage in dat andere draadje, dan houden we dit bij elkaar...
Citaat van: seysavux
Dan behaal ik met kde betere resultaten... Ik heb hem er al eens bijna precies zoals Mac OS X laten uitzien (heb speciaal de icoontjes geconverteerd), en Windows XP ging ook, alleen jammer dat het startmenu wat tegen zat... Maja, met KDE 4 kan je gewoon een plasmanoid schrijven... tongue

Suggestie: als je je desktop er zo gelovenswaardig mogenlijk als een ander systeem wilt laten uitzien, gebruik KDE. Desnoods gebruik je Metacity ipv KWin...

- SeySayux
Ik heb twee gebruikers aangemaakt: de ene noemt bill en daarin probeer ik het met KDE enMetacity...
De tweede is gates en daar ben ik bezig met die uitleg in dat andere draadje van Woteb.  Het ziet er al niet slecht uit, maar ik ga nog niks laten zien, want er is nog wel wat werk aan.  
Momenteel heb ik Firefox al zo ver dat ie zegt dat 'm Internet Explorer is  :)  en heb ik onderaan een taakbalk die geloofwaardig genoeg XP overkomt.  M'n dochter kwam net langs en die gelooft haar ogen niet...  Nu moet ik nog wel de icoontjes aanpassen en het gedrag en zo...  Dan nog in het gewone bureaublad (ik heb gebruiker gates beperkt tot 1 werkblad en de werbladwisselaar verwijderd: 't is toch maar voor een demonstratie/misleiding.) een andere achtergrond (ùisschien een typische standaard van XP, dan herkent iedereen die direct...) en nog eens zien hoe ik een hoop icoontjes op het bureaublad zet, misschien een opberglade aangekleed als het startmenu van Windows, met die startknop erop...

Probleem is dat ik eigenlijk héél véééél ander werk heb.  Dit is natuurlijk plezanter... :(
Alvast allemaal bedankt, en goede ideeën zijn altijd welkom.  Laten we wel afspreken dat je misschien het andere draadje doorleest, maar de reacties hier plaatst, zo houden we het overzichtelijk...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Voor demo: nood aan Windows-uiterlijk
« Reactie #11 Gepost op: 2007/11/25, 15:28:29 »
en je vergeet deKorator dan nog... kan je gewoon met wat windows-screenshots je vensterdecoratie maken. En dat menu, ja ik zou zeggen:plasmanoid maar op de 3 gaat dat nie he ;). En wat over ies4linux? Hoef je met Firefox geen imitaties te doen. En ik dacht dat je met "--caption 'Dit is een Windows-app'" de titel kan veranderen (in kwin). En KDE werkt van nature windows-achtiger...

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net