Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] onbekende media  (gelezen 2653 keer)

[OPGELOST] onbekende media
« Gepost op: 2009/07/05, 17:40:26 »
L.S.

In Nautilus zie ik het item 'Media van 1,9 GB' staan. Ik kan dat niet goed thuisbrengen en zou dit het liefst ook niet hebben. Het was er vroeger ook niet, maar is ontstaan na een systeem-crash en verschillende herinstallaties, o.a. op deze kleine partitie. Uiteindelijk is het mij gelukt om via GParted één partitie voor Windows te creëren en één partitie voor Ubuntu; zie bijgaand figuur. Maar zoals gezegd, in Ubuntu lijkt de via GParted verwijderde media toch aanwezig te zijn/blijven.

Wat moet ik doen om deze 1,9 GB bij mijn Ubuntu te trekken?

gegroet,
mrt



« Laatst bewerkt op: 2009/07/15, 15:10:08 door Plotinus »
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: onbekende media
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/05, 18:35:09 »
Start de Ubuntu Live cd op en open gparted of open Gparted Live, http://gparted.sourceforge.net/livecd.php downloaden en een op een cd branden.
Selecteer de partitie van 1,9GB en verwijder deze. Hierna kan je of de Windows of Ubuntu partitie vergroten met 1,9 GB.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline heir4c

  • Lid
Re: onbekende media
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/05, 19:03:43 »
p.s. het lukt me trouwens ook niet om een plaatje toe te voegen
Plaatjes linken aan je /home gaat niet hoor.
Om plaatjes bij te voegen klik je als je in het antwoord-veld bent links onderaan op 'Extra Opties' Let wel: Max. bestandsformaat=200KB en per bericht slechts 2 images.
Maar je kan ook naar een uploadsite gaan en daar je afbeeldingen uploaden. En dan de link die je meegedeeld word hier plaatsen.
Bijv.:  http://www.plaatjesupload.nl/    of:   http://www.tinypic.com/
Er zijn er nog hoor.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/05, 19:05:28 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline vanadium

  • Lid
Re: onbekende media
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/06, 09:59:30 »
Volgens je schermafdruk is er geen partitie van 1.9 GB. Die kan zich natuurlijk op een tweede schijf bevinden. Post eens de output van "sudo fdisk -l": dit toont alle schijven en partities die het systeem herkent.

Re: onbekende media
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/06, 10:05:14 »
Waarom noem je je partities C-Drive, D-Drive, etc.?
Ik bedoel, alleen een Windows gebruiker zou dat doen.

Offline chaos7

  • Lid
Re: onbekende media
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/06, 10:33:23 »
ergens heb ik toch het idee dat het een USB stickie is van 2 Gb
leven is wat je overkomt terwijl je andere plannen maakt

Re: onbekende media
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/06, 10:35:04 »
@ David Blaszyk Windows geeft dat label automatisch mee, zo'n label kan je zelf ook meegeven in Ubuntu. Of hernoemen net wat je leuk vindt. 8)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/06, 10:37:38 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: onbekende media
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/06, 12:12:56 »
Niet gehad met installatie van XP en Linux Mint 5 dual boot.

Re: onbekende media
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/08, 12:10:49 »
Hoi,

Ik heb hetzelfde "mysterie" op mijn laptopje, en ik kan er ook geen chocolade van maken wat het precies is. Je kunt deze media niet mounten of unmounten, maar blijft gewoon lekker staan waar het staat. Ik stoor me er verder niet aan, maar eigenlijk is het wel zonde van de ruimte. Het is toch bijna 2GB dat je inlevert.

Gewoon even een gekke vraag van mij: Is het misschien niet gewoon de swapfile die "verkeerd" wordt herkend door Ubuntu? Iemand een idee?

Groetjes,

Marqeaux.
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: onbekende media
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/08, 12:17:29 »


Als je bij Gparted in de rechter-boven hoek klikt krijg je een dropdown menu. Staat je 2GB-ding daar tussen?

Re: onbekende media
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/08, 20:32:38 »
Kon die nog kleiner?

Re: onbekende media
« Reactie #11 Gepost op: 2009/07/08, 21:02:37 »
Kon die nog kleiner?
Is gewoon herhaling van de bijlage. Ik dacht dat het duidelijk ging zijn. Excuses.
Het is dus de 2de bijlage van het eerste bericht

Re: onbekende media
« Reactie #12 Gepost op: 2009/07/09, 10:53:30 »
Oké, ik zie het.

Re: onbekende media
« Reactie #13 Gepost op: 2009/07/09, 17:34:03 »
Niet gehad met installatie van XP en Linux Mint 5 dual boot.
Ik heb het met eerdere installaties van Windows wel gehad. Bij Linux zal je dat ook niet tegenkomen.
@Marqeaux  een swap file zal je onder Media niet tegenkomen, tenzij je het als een bestand systeem hebt geformatteerd. En zoals Vanadium al schrijft met sudo fdisk -l zie je alle schijven/partities.
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: onbekende media
« Reactie #14 Gepost op: 2009/07/09, 21:28:24 »
Of met GPartEd. ;-P

onbekende media
« Reactie #15 Gepost op: 2009/07/15, 15:09:29 »
L.S.

Probleem opgelost. Het was een kleine partitie (sorry; hoe heet dat in Linux-jargon?) op de D-schijf. Door het verschillende keren herinstalleren en anderzijds 'prutsen' met Ubunbu heeft Ubuntu een keer een stukje van de D-schijf gepikt. Gewoon part... verwijderd en bij de andere getrokken en probleem opgelost. Alles draait weer zoals het hoort!
Hartelijk dank allemaal!

gegroet,
rmt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.

Re: [OPGELOST] onbekende media
« Reactie #16 Gepost op: 2009/07/15, 15:17:33 »
Schijfletters zijn inderdaad iets voor Windows:

alle apparaten zijn te vinden onder /dev, als bestanden. Alles in Unix/Linux-bestandssysteem is een bestand, zelf apparaten. Schijven worden als volgt aangeduid:

sda1
waar "sd" betekent dat het een SCISI-,SATA-,of IDE-schijf is, "a" de eerste schijf is (dit volgt het alfabet) en "1" partitie één is. Nog meer voorbeelden:
sda2 schijf 1, partitie 2
sdb3 schijf 2, partitie 3
Op oudere computers, die geen SATA ondersteunen, is het "hd" i.p.v. "sd".

Je kunt schijven onder /dev niet rechtstreeks benaderen, je moet ze eerst op een map aankoppelen. Gangbare mappen om dit te doen zijn /mnt en /media, maar je kunt dus ook een schijf mounten op /home, /boot, enz. Dat doe je via het commando "mount", maar via de grafische omgeving is het gewoon een kwestie van de schijf aanklikken.

Re: [OPGELOST] onbekende media
« Reactie #17 Gepost op: 2009/07/15, 16:54:33 »
merci Cumulus,

gegroet,
mrt
Ach! Waren alle Menschen wijs, en wilden daarbij wel! De Aard waar haar een Paradijs, Nu isse meest een Hel.