Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar  (gelezen 25294 keer)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Gepost op: 2014/07/30, 21:46:08 »
Voor mij begon het schrijven van dit boek hier op dit Forum met dit bericht (http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=82805.msg897010#msg897010) Na hard werken in een hele fijne samenwerking met Paul Matthijsse en Kirsten Roth-Koch en prima ondersteuning van de uitgever ligt er nu een mooi boek voor ons.



Op de website van uitgever Academic Service vind je hier naast de gebruikelijke inleiding een link naar het inkijkexemplaar van 20 pagina's en de link naar alle online materiaal voor de talrijke oefeningen: http://is.gd/mDZvno
Die eerste 20 pagina's beslaat het eerste stuk van het hoofdstuk over GIMP en lijkt me persoonlijk voor mensen die voor het eerst met GIMP aan de slag willen al heel nuttig. Het hoofdstuk over GIMP eindigt overigens pas bij pagina 48, dus er valt over alleen al GIMP nog heel veel meer te lezen.
We hebben ons best gedaan om de lezers alles te bieden om op een leuke manier met deze drie prachtige programma's te leren werken.

Veel plezier met dit boek!

Voor de liefhebbers: een bijpassende boekenlegger om te downloaden (zelf te printen): http://is.gd/4ySXxH 
Uitsnijden doe je het gemakkelijkste met een breekmes en een lineaal. Niet doorsnijden tot de rand, want dan valt de boel uit elkaar!

Kirsten en ik hebben ieder een Wordpress blog gestart als aanvulling op het boek met nieuws en weetjes op het gebied van Inkscape, resp. Scribus: https://basiscursusinkscape.wordpress.com/ - https://basiscursusscribus.wordpress.com/
« Laatst bewerkt op: 2014/07/30, 23:09:19 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2014/07/31, 08:19:51 »
Ja, super. Dank je wel, Femke!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2014/07/31, 09:12:06 »
Geweldig mooi initiatief.

Het zijn alle 3 mooie programma's maar zoals met alles is een goede handleiding goud waard, des te eerder kan je ermee werken.

Toppie gedaan,  8-)
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2014/07/31, 12:13:10 »
Ziet er goed uit. Mooi ook de combinatie van die 3 programma's. Dat is echt geredeneerd vanuit de gebruiker (wat wil deze bereiken) ipv vanuit de techniek (wat kan het programma).

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2014/07/31, 12:41:17 »
Ziet er goed uit. Mooi ook de combinatie van die 3 programma's. Dat is echt geredeneerd vanuit de gebruiker (wat wil deze bereiken) ipv vanuit de techniek (wat kan het programma).

Hier sluit ik me bij aan, toppie! :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2014/07/31, 16:26:39 »
Dank jullie wel!

Het idee, de opzet met de drie programma's, kwam niet van ons drie auteurs. Maar we zijn er met veel plezier mee aan de gang gegaan en nu is het natuurlijk afwachten hoe het boek het gaat "doen".
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2014/07/31, 19:56:18 »
Geweldig! Ik ga een exemplaar kopen.... (bij een fysieke boekwinkel, om die een beetje te steunen).  :)

Mooi, die combinatie van analoog papier en digitale extra's. Daar is over nagedacht.

Van GIMP en Inkscape gebruik ik nu nog slechts enkele functies. Na het lezen van het boek gaat dat waarschijnlijk veranderen: ik neem me al jaren voor, om meer met Gimp en Inkscape te gaan doen. =D

Ook ik maak gelijk wat reclame voor het boek:
https://sites.google.com/site/computertip/
(onderdeel S. Boeken, punt 2, rechterkolom)

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2014/07/31, 20:13:44 »
Misschien ga ik hem ook kopen. Wel de e-book-versie dan, om het milieu te sparen :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2014/07/31, 20:45:49 »
Geweldig!

Die online oefeningen doen ze al weer een tijd bij deze uitgever. Dat is ook het voordeel van  het Internet. Ideale methode! Ik ben benieuwd hoe jullie straks het boek gaan ervaren!

Het leuke van het schrijven was ook wat ooit  Joseph Joubert opmerkte: "To teach is to learn twice" Joseph was een Fransman, maar dat terzijde. Na acht jaar werken op de bedrijfsschool als trainer kan ik je vertellen dat die oneliner een waarheid is als een koe!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2014/08/01, 14:06:21 »
Met Gimp kun je idd hele leke dingen doem.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2014/08/01, 14:06:52 »
En zoals deze.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2014/08/01, 15:45:43 »
Leuk!

Ja, GIMP is echt fijn. Ik gebruik het met heel veel plezier.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2014/08/01, 17:24:59 »
Een boek is een pracht initiatief.

Ik ga ook eens kijken of ik een exemplaar kan kopen.
Gimp en Inkscape zitten op mijn werk ook in het software pakket. Misschien ook interessant voor mijn collega's.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2014/08/01, 17:50:48 »
........ en de link naar alle online materiaal voor de talrijke oefeningen.......

Heb net boek+oefenbestanden gedownload, bedankt daarvoor. :) 't Zal waarschijnlijk niet meer aan te passen zijn, maar de tekst in onderstaand oefenbestand is in niet helemaal vlekkeloos Nederlands ...  8-)

Offline BenMedia

  • Lid
    • Ben-Media
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2014/08/01, 18:04:20 »
Dinsdagmorgen krijg ik een jonge dame op bezoek die ik de eerste beginselen van Gimp ga bijbrengen. Ik zal haar het boek laten zien, wie weet is het interessant voor haar.
Leverancier Ubuntu, Xubuntu, Lubuntu en Mint PC's

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/01, 19:36:33 »
Heb net boek+oefenbestanden gedownload, bedankt daarvoor. :) 't Zal waarschijnlijk niet meer aan te passen zijn, maar de tekst in onderstaand oefenbestand is in niet helemaal vlekkeloos Nederlands ...  8-)

Omdat het online oefenbestanden zijn waarschijnlijk juist wel. Ik ga er achteraan. Bedankt voor de tip en excuses!

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/01, 19:47:57 »
Dinsdagmorgen krijg ik een jonge dame op bezoek die ik de eerste beginselen van Gimp ga bijbrengen. Ik zal haar het boek laten zien, wie weet is het interessant voor haar.

Succes! Ik ben benieuwd wat haar reactie zal zijn.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2014/08/02, 13:28:41 »
Ik kom bij de inkijk exemplaar een foutje tegen.

Pagina 15 (Pagina 8 op de bladzijde); Figuur 1.3.
Citaat
Figuur 1.3: Het verschil tussen een vectortekening (links) en een bitmapafbeelding (rechts)
De links/rechts moeten volgens mij andersom zijn.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2014/08/02, 14:18:17 »
Ik kom bij de inkijk exemplaar een foutje tegen.

Pagina 15 (Pagina 8 op de bladzijde); Figuur 1.3.
Citaat
Figuur 1.3: Het verschil tussen een vectortekening (links) en een bitmapafbeelding (rechts)
De links/rechts moeten volgens mij andersom zijn.

Ja, klopt! Goed gezien. Die hadden we zelf ook al opgemerkt. Dat is een voor het lijstje errata en we zetten hem ook  alvast op de Inkscape Blog van onze Kirsten.  Bedankt voor de tip!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2014/08/02, 14:54:55 »
Ha, wordt dat mijn eerste post op dit Ubuntu forum! Hier de medeschrijver van het boek, Kirsten.
Wat leuk dat iedereen hier zo rap aan de slag wil met het boek.
Ja, de afbeelding over vector / bitmap ga ik op het blog zetten.
Binnenkort komt er ook een groot overzicht van alle sneltoetsen op te staan.
Ken je Inkscape al? Vectortekenprogramma. Mijn cursus: 
https://cursusinkscape.nl

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2014/08/02, 23:02:09 »
Wat een leuk idee in eerste instantie leek, is zowaar gekristalliseerd in iets zeer concreets.

Paul, Just en Kirsten: mijn complimenten en dank voor de moeite en volharding die jullie erin hebben gestoken. Ik denk dat jullie velen een steun in de rug gaan geven, en naar ik hoop een boost zullen zijn voor het gebruik van open-source beeldbewerking. Dit is niet zomaar een wiki-artikel, maar een heus boek. Dat er nog meer mogen volgen  ;)
« Laatst bewerkt op: 2014/08/02, 23:08:39 door asphyxia »
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2014/08/02, 23:30:31 »
Oproepje: als je 't boek koopt, koop 't dan bij voorkeur in een *fysieke* boekwinkel en niet via een webwinkel. Zo kun je het voortbestaan van fysieke boekwinkels helpen ondersteunen, en het kost niks extra....

Bij een geloofwaardige oproep hoort natuurlijk dat ik het zelf ook zo doe: vandaag heb ik het boek dus besteld bij een sympathieke boekhandel, die ik niet graag zou zien verdwijnen uit de stad.  :)

Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2014/08/03, 00:20:53 »
Langs mijn kant ook een oproepje: als je 't boek koopt, koop dan bij voorkeur de e-book-versie (bij voorkeur via de website van je fysieke boekhandel). Zo spaar je 't milieu en het kost niks extra :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #23 Gepost op: 2014/08/07, 11:08:05 »
Ik mag graag wat kopen op www.dx.com. Er zijn nu een stel klittenband riempjes onderweg om muizen en ander spul met draad bij mijn laptops en camera's beter op te bergen. Dan kijk ik altijd wel eerst de reviews na. Goedkoop is niet altijd duurkoop, al hoeft het voor die meestal stinkgoedkope aanbiedingen van mij echt geen topkwaliteit te zijn.

Na die klittenband riempjes dacht ik: ook wel zo fijn als kopers van dit boek hier of daar een review willen schrijven. Ik heb even rondgekeken. Niet overal en ook niet altijd even eenvoudig. Maar het zou wel erg fijn zijn (als je tenminste tevreden bent over het boek).

Bij voorbaat dank!

Scribus Blog - Inkscape Blog

GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Henkp

  • Lid
Re: Boek Basiscursus GIMP, Inkscape en Scribus nu leverbaar
« Reactie #24 Gepost op: 2014/08/07, 12:37:51 »
Ik mag graag wat kopen op www.dx.com. Er zijn nu een stel klittenband riempjes onderweg om muizen en ander spul met draad bij mijn laptops en camera's beter op te bergen. Dan kijk ik altijd wel eerst de reviews na. Goedkoop is niet altijd duurkoop, al hoeft het voor die meestal stinkgoedkope aanbiedingen van mij echt geen topkwaliteit te zijn.

Na die klittenband riempjes dacht ik: ook wel zo fijn als kopers van dit boek hier of daar een review willen schrijven. Ik heb even rondgekeken. Niet overal en ook niet altijd even eenvoudig. Maar het zou wel erg fijn zijn (als je tenminste tevreden bent over het boek).

Bij voorbaat dank!

Scribus Blog - Inkscape Blog

Nu net even een link naar je Weblog geplaatst op http://linuxnl.wordpress.com/ hopelijk help dat wat bij de verkoop er van.
Zelf hou ik mij niet zo bezig met DTP maar promotie er van is wel leuk.