Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: anti-virus  (gelezen 2702 keer)

Offline aksy

  • Lid
anti-virus
« Gepost op: 2007/01/12, 20:35:42 »
Hallo,

Zakelijk werken wij onder windows. Hier hebben we een licentie van Norman antivirus. Nu zie ik ook dat norman een linux-versie heeft.

Kan ik dit ongestraft gaan doen. Op diverse forums zie ik dat anti-virus niet direct noodzakelijk is, maar ik heb als beginner het gevoel beter voorkomen dan genezen, Hoewel de installatie van linux op zich mij niet tegenviel.

Weet iemand hoe dit werkt, software staat namelijk niet onder standaard software.

Alvast bedankt.

Offline siegi

  • Lid
anti-virus
« Reactie #1 Gepost op: 2007/01/12, 20:47:47 »
http://www.norman.com/Download/Full_versions/nvc_linux/ (download het .deb bestandje dat is voor debian gebaseerde linux distributies zoals ubuntu er een is)

Maar even over het nut van een antivirus programma,
Deze programma's zoeken eigenlijk op windows virussen die in linux helemaal niets kunnen aanrichten.  Meestal worden deze programma's gebruikt op linux servers waar verschillende windows clients aan hangen.  Het antivirus programma op de server kan dan de mail naar de windows computers filteren op virussen etc.  Ook bv de netwerkschijven van virussen clean houden.  

Op dit moment is er nergens een echt actief linux virus.
Ook weet ik nog niet zeker wanneer er een actief virus voor linux zou zijn, of deze scanner het gaat vinden.  

Ik ben een linux gebruiker al zolang als ik windows gebruiker ben.  pakweg 10 jaar en heb nog geen virus in linux gehad, in windows daarintegen.

anti-virus
« Reactie #2 Gepost op: 2007/01/12, 20:50:05 »
Inderdaad staat het Norman antivirus niet in synaptic. Maar meestal is inderdaad een antivirus programma niet nodig. Dit omdat virussen bijna altijd voor Windows geschreven zijn.

Dit betekend dus automatisch dat de op Linux gebaseerde systemen niet beschadigd kunnen worden door deze virussen. Wel is het zo dat je via mail (bijvoorbeeld) een virus nog wel door kunt geven. Dit zou eigenlijk de enige reden zijn om toch een Antivirus te installeren.

Offline Soul-Sing

  • Lid
anti-virus
« Reactie #3 Gepost op: 2007/01/12, 21:21:53 »
ik gebruik norman op windows xp. en de linuxversie geprobeerd.
het is veel werk (maar er is een goede handleiding), en volledig werkend vanuit de terminal. dit zijn de basismogelijkheden:

Citaat
The following components are sym-linked
nvcoa - On-access scanner
nvcc - Command line scanner
niucf - Internet Update Configuration
nvccf - Main configuration tool
niu - Internet Update (sudo niu)

niucf is used to configure Norman Internet Update (NIU) and
nvccf is used to configure Norman Virus Control (NVC).
je registratiesleutel wordt gevraagd tijdens de instal.

Offline aksy

  • Lid
anti-virus
« Reactie #4 Gepost op: 2007/01/14, 15:05:41 »
bedankt voor de informatie zover.

Ik denk dat ik norman anti virus nog even niet gebruik. Ben nog maar net bezig met Linux. Gezien risico en doel waarvoor ik pc gebruik hoeft het ook niet direct.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
anti-virus
« Reactie #5 Gepost op: 2007/01/14, 15:10:20 »
Verstandige keuze. Die systeemkracht kun je beter inzetten voor leukere dingen!

Groet, Pjotr.