Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: DVDs worden niet herkend  (gelezen 1519 keer)

Offline leotron

  • Lid
DVDs worden niet herkend
« Gepost op: 2017/06/16, 14:34:35 »
Hallo allemaal,

Onlangs Ubuntu 17.04 vers geïnstalleerd (vanaf een DVD!) op een Compaq-610 laptop, met daarin een HP CDDVDW TS-L633N drive.
Het probleem: de drive herkent nu geen DVD-schijf, films of data maakt niet uit, alleen audio cds. Die mounten keurig automatisch en kan ik afspelen. Het apparaat zelf wordt dus wel herkend. Ik heb me inmiddels suf gelezen links en rechts, maar geen oplossing gevonden. HP zelf heeft ook niks te bieden, qua drivers. In sommige posts wordt gezegd dat de drive stuk is, maar dat lijkt me raar: ik heb immers een DVD gebruikt om Ubuntu te installeren; pas daarna ziet Ubuntu zelf geen DVDs meer.

Met een data-dvd in de drive
Lshw geeft:

*-scsi:1
          physical id: 2
          logical name: scsi4
          capabilities: emulated
        *-cdrom
             description: DVD-RAM writer
             product: CDDVDW TS-L633N
             vendor: hp
             physical id: 0.0.0
             bus info: scsi@4:0.0.0
             logical name: /dev/cdrom
             logical name: /dev/cdrw
             logical name: /dev/dvd
             logical name: /dev/dvdrw
             logical name: /dev/sr0
             version: 0300
             capabilities: removable audio cd-r cd-rw dvd dvd-r dvd-ram
             configuration: ansiversion=5 status=nodisc

blkid geeft:

/dev/sda1: UUID="0qEkWN-9RIs-QftE-aC69-Dh1t-xMNI-Ffpo3q" TYPE="LVM2_member" PARTUUID="ef0de5aa-01"
/dev/mapper/ubuntu--vg-root: UUID="d204713b-bc3a-402d-9169-ec215ebd8312" TYPE="ext4"
/dev/mapper/ubuntu--vg-swap_1: UUID="c27965e1-168c-4c8d-8ba2-cf6678174682" TYPE="swap"

sudo mount /dev/sr0 /mnt/dvd geeft:
mount: no medium found on /dev/sr0

Suggesties zijn welkom!
Leo





Offline leotron

  • Lid
Re: DVDs worden niet herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2017/06/18, 19:52:34 »
Hallo Pjotr,

Ja, die stappen had ik al gedaan.  Ik denk ook niet dat het met codecs en zo te maken heeft. De drive 'ziet' gewoon die DVDs niet.
Ook geen data-dvds en die zijn toch niet 'beschermd'.

Maar toch bedankt voor je reactie.
Leo

Offline leotron

  • Lid
Re: DVDs worden niet herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2017/06/18, 20:42:19 »
Misschien te vroeg geroepen. Inmiddels wat meer dvds erbij gehaald en de meeste speelfilms pakt ie toch wel (niet allemaal) en ook een oude door mijzelf gebrande data-dvd wordt gelezen. Er lijkt sprake van willekeur, want met films is het geen regiokwestie, zo lijkt het.
Wat data-dvd betreft: het wel ironisch, maar hij leest dus wel een officiële Win7 installatie-dvd, maar niet de Linux DVD van waaraf ik Ubuntu heb geïnstalleerd. Dat vind ik dan wel weer grappig...

Leo

Offline jolo

  • Lid
Re: DVDs worden niet herkend
« Reactie #4 Gepost op: 2017/06/18, 21:16:11 »
Omdat het willekeur lijkt te zijn, zou het wellicht kunnen dat de lenzen van de laptop DVD brander/speler niet meer helemaal schoon zijn. Als je er bij kunt komen, kun je die wellicht reinigen met alcohol. Onder andere verkrijgbaar bij de drogisterij. 

Edit:

Verder zouden er vingerafdrukken kunnen staan, op de dvd's die niet meer goed worden gelezen.

Als de dvd+/-R(W)'s wat ouder zijn, kan er dvd rot ontstaan. Vooral als je enkele jaren geleden, een goedkope spindel van 100 dvd+/-R(W)'s zou hebben aangeschaft. Zie daarover onder andere dit Engelstalige artikel uit 2012   http://www.makeuseof.com/tag/cds-truth-cddvd-longevity-mold-rot/
« Laatst bewerkt op: 2017/06/19, 06:01:10 door jolo »
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline leotron

  • Lid
Re: DVDs worden niet herkend
« Reactie #5 Gepost op: 2017/06/23, 19:33:17 »
Ik heb de lens schoongemaakt, maar dat helpt niet voor die data-dvd. Bijna alle film-dvds en audio-cds werken nu wel.
UPDATE: die Ubunto-schijf eens goed gepoetst en presto! Als een zonnetje!
Bedankt voor de tip. Zoals gewoonlijk lag de simpelste oplossing voor de hand...