Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gestoord inlogscherm  (gelezen 506 keer)

Offline soppel

  • Lid
gestoord inlogscherm
« Gepost op: 2014/01/28, 16:53:23 »
Heb op een pc debian+xfce gezet.
Soms als ie op het inlogscherm komt heb ik een grof zwart wit geblokt scherm, achter het inlogschermpje.
En soms bij afsluiten krijg ik die blokken ook even te zien.

Verder werkt alles naar behoren, dus inloggen werkt ook.
Toch geeft die achtergrond een gevoel dat er ergens iets niet goed zit.

Ik gebruik Nouveau, en als er geen garantie is dat daar juist het probleem zit, wil ik graag gewoon nouveau houden.

Het probleem heb ik ooit eerder gehad, toen heb ik debian er opnieuw opgezet. Probleem was daarmee opgelost. Toch vraag ik me nu af of het een bekend probleem is met een simpelere oplossing dan opnieuw installeren.
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline MKe

  • Lid
Re: gestoord inlogscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/29, 11:51:59 »
Welk displaymanager gebruik je? lightdm?

Offline soppel

  • Lid
Re: gestoord inlogscherm
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/29, 12:00:49 »
Goed geraden! En goed dat je erover begint.

't is wat er standaard geïntstallerd is, geen fratsen.

Lightdm + XFWM4  + XFCE4

het is mij niet 100% duidelijk dat zowel Lightdm als XFWM4 geïnstalleerd worden.
Lightdm en XFWM zijn toch beide windowmanagers? Ik probeer me lam te googlen op de functies van beide maar de clou heb ik daarvan nog niet kunnen vinden. ( of het duppie valt niet bij me)
Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline MKe

  • Lid
Re: gestoord inlogscherm
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/31, 07:23:56 »
Nee, lightdm is een displaymanager. Die zorgt ervoor dat je een x-server sessie kan starten (en zorgt dus o.a voor het inloggen). XFWM4 is een windowsmanager en die zorgt voor het tekenen van de windowtjes in XFCE. Die wordt dus pas actief nadat je ingelogged bent.

Als je geen displaymanager zou hebben, dan zou je je grafische desktop moeten starten met startx en dan op de commandline je gebruiker en wachtwoord invullen. Dat werkt ook, is alleen wat minder fancy.

Op mijn blog heb ik XFWM4 vervangen door i3wm (en geen xfce geinstalleerd, maar regel dat zelf) en gebruik ik wel lightdm als displaymanager.
Ik zal eens kijken hoe ik lightdm ook al weer heb geconfigureert. Ik heb op mijn blokkendoos de achtergrond van lightdm veranderd. Ik ben nog van plan daar een blog over te schrijven, maar dat heb ik nog niet gedaan. Ik zit nu niet achter die laptop, dus kan mijn aantekeningen even niet zien.

Ik moet zeggen dat ik geen ervaring met rare blokken op de achtergrond heb. Bij mij doet lightdm het naar behoren. Maar je zou eens kunnen proberen lightdm te vervangen door b.v. lxdm of SLiM (http://slim.berlios.de/)
« Laatst bewerkt op: 2014/01/31, 09:18:59 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline soppel

  • Lid
Re: gestoord inlogscherm
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/31, 08:57:17 »
Heee, thanks! Duppie is hier nu wel gevallen wat betreft het verschil! Had het gevoel wel dat het zoiets was, maar als ik er op zocht en over las, kon ik het er niet uithalen. Soms zitten hersenen vreemd in mekaar.


Wat betreft de zwart/witte blokken.
Op het moment dat het zich voordoet kan ik uiteraard geen screendump maken. Als ik ze weer heb maak ik een gewone  foto van mijn scherm.
Echter ik laat Lightdm nu automatisch inloggen en kom dus niet in het inlogscherm terecht => geen zwart witte blokken.
Maar bij het afsluiten van de pc heb ik ze ook niet meer voorbij zien flitsen.


Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan