Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe laptop / netbook / tablet  (gelezen 7488 keer)

Offline miax64

  • Lid
Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Gepost op: 2011/06/14, 18:33:25 »
In september ga ik een half jaar op reis en wou daarvoor een nieuw draagbaar computersysteem kopen. Ik heb nu een 15 inch laptop, maar deze is zwaar en gaat niet zo lang meer mee op de batterij.

Ik zoek dus een apparaat met de volgende specificaties:
- Niet te groot (scherm 13 tm 14 inch)
- Licht
- Belangrijk: erg lange batterijduur
- En natuurlijk het kunnen draaien van Ubuntu

Heeft iemand nog tips voor me? Het mogen ook best systemen zijn die nog niet leverbaar zijn (en eraan zitten te komen), ik vertrek immers pas in september.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/14, 18:38:36 »
Erg goede ervaringen met verschillende Acer-laptops. Ik denk dat de timeline serie wel aan je wensen voldoet. Overigens zijn er nog veel meer goede merken hoor, Asus kan ook goed zijn (maar mijn ervaringen zwijg ik maar over...)

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/14, 18:52:56 »
Zoek bij Google maar eens op Lenova (niet goedkoop) maar oerdegelijk voor zo een reis dus uitermate robust.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

DarkEra

  • Gast
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/14, 18:58:39 »
Een tablet met Ubuntu kun je uit het lijstje halen, deze zijn er nog niet en de meeste tablets kunnen het niet draaien. Internettablets met Android zijn er volop te verkrijgen en een 10.1" Tablet van Archos komt op zo'n € 299,-.

Van Asus heb ik vernomen dat de netbookjes wat van mindere kwaliteit zijn geworden, een kennis van me zei dat de Asus Eee PC 1215P bijvoorbeeld wat minder degelijk aan voelt en zou neigen naar Bart Smit kwaliteit.

Hier vind je een lijst met gecertificeerde hardware, laptops en netbooks, die goed werken met Ubuntu. Over de Acer Aspire One 150 ZG5 ben ik wel te spreken met z'n 10" beeldscherm maar de batterij gaat wat minder lang mee. Ook zocht je dus een 13 tot 15" scherm dus dat word even zoeken.

http://www.ubuntu.com/certification/

Offline miax64

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/14, 19:08:23 »
Bedankt voor al jullie reacties. De tablets kan ik dus jammergenoeg van het lijstje afhalen. Vind Android wel fijn in gebruik, maar kan er niet full-time op werken.

Zelf ben ik wel een Asus fan (heb goede ervaringen met dit merk) en kwam al browsend op hun site het volgende tegen;

http://www.asus.com/Notebooks/Superior_Mobility/U36JC/#overview

De U36JC is nog geen 2cm dik, 1.6 kg en kan tot 10 uur met een batterij.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/14, 19:12:39 »
Voor die prijs kun je ook een lenovo kopen. Doen hoor. Mooi spul! Oerdegelijk en mooie specs! :)

Offline miax64

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/14, 19:14:05 »
Voor die prijs kun je ook een lenovo kopen. Doen hoor. Mooi spul! Oerdegelijk en mooie specs! :)

Bij Lenovo kwam ik bij de X1 uit en die kost 2000 euro! De asus zag ik voor 800 euro voorbij komen. Is nog veel geld natuurlijk..

Offline Tom

  • Lid
« Laatst bewerkt op: 2011/06/14, 23:41:39 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline EarthMind

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/16, 00:04:10 »
Misschien ben je beter af met een Eepc of hoe dat die kleine dingetjes ook heten. Als je een deftige laptop wil kan ik je alleen Dell aanraden. Je krijgt veel beter waar voor je geld, want bij concurrenten kosten dezelfde hardware een pakje duurder.
Wat betreft batterijduur heb je de keuze tussen een 6 cell en een 9 cell, waarbij de laatste bij constant gebruik tot 6? (is een gok, check website voor werkelijke duur) uur meegaat.

Ik raad je ook deze aan: http://www.energizerpowerpacks.com/il/products/xp18000/. Een extra batterij met een Power Capacity van 18000 mAh! Is HEEL NUTTIG. Laat je best - zoals ik gedaan heb - vanuit Duitsland overkomen als je veel geld wil besparen.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/17, 19:00:37 door EarthMind »
Geen Dropbox maar Wuala!

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/16, 23:02:12 »
Ga voor Lenovo; je zal er uiteindelijk geen spijt van krijgen.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/18, 20:06:10 »
Ik heb juist de tegenovergestelde ervaringen met Acer. Laptop verslijt snel, valt na een tijd letterlijk uit elkaar, accu heeft het nog geen half jaar volgehouden, en hij valt de hele tijd uit omdat 'ie te heet wordt. Ga voor een Dell of een Asus ;-)

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 20:33:24 »
Of een Toshiba voor degelijke kwaliteit. Voor licht en kwaliteit zou je kunnen denken aan een Macbook Air, duur maar degelijk en licht, of is dit vloeken in de kerk ;)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/18, 20:36:44 »
Ga voor Lenovo; je zal er uiteindelijk geen spijt van krijgen.

+ 10000

Lenovo is een top merk! Echt waar.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/18, 20:40:51 »
Toshiba, Dell en Macbook air.
Op de Mac wel gelijk Linux zetten anders mag het niet. XD

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/19, 00:52:29 »
Ga voor Lenovo; je zal er uiteindelijk geen spijt van krijgen.

+ 10000

Lenovo is een top merk! Echt waar.

+1000000
Helemaal mee eens! Met Lenovo ga je geen spijt krijgen! :)

Offline niekn

  • Lid
    • omega-xis
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/19, 16:40:31 »
Toshiba, Dell en Macbook air.
Op de Mac wel gelijk Linux zetten anders mag het niet. XD

wat mij betreft is mac nogal "overpriced"  >:( >:( >:( >:(

Offline Luuk58

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #16 Gepost op: 2011/06/19, 17:45:24 »
Toshiba, Dell en Macbook air.
Op de Mac wel gelijk Linux zetten anders mag het niet. XD

wat mij betreft is mac nogal "overpriced"  >:( >:( >:( >:(
als je alleen naar de specs kijkt wel ja, maar voor dat geld krijg je wel kwaliteit hoor.

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #17 Gepost op: 2011/06/19, 17:48:55 »
En osx ;D

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #18 Gepost op: 2011/06/19, 17:57:22 »
Ik heb juist de tegenovergestelde ervaringen met Acer. Laptop verslijt snel, valt na een tijd letterlijk uit elkaar, accu heeft het nog geen half jaar volgehouden, en hij valt de hele tijd uit omdat 'ie te heet wordt. Ga voor een Dell of een Asus ;-)

ik kan je ook dell aanraden

ik zelf heb een studio 1917 (17" versie )
je kun je pc zelf samenstellen en ik heb een 9 cell baterij voor mijn laptop en zo gaat hij zelf onder windows 5 uur mee (wel te nemen op minimum shermsterkte en procesoren deze een i5 zijnde ook minder)
onder ubuntu zelf gaat hij maximaal 6 uur mee dit zijnde als de baterij op de juiste manier is opgeladen, namelijk eerst helemaal ontladen en dan opladen terwij de laptop uit staat

hier een voorbeeldje:
http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00q1509&c=be&l=nl&s=dhs&cs=bedhs1&model_id=inspiron-15r-n5110
alles (of bijna alles) is zelf aan te passen, zo kun je kiezen uit verschillende soorten covers of verschillende windows pakketen en dergelijke maar ook welke procesor erinzit hoeveen schijfruimte en dergelijke

1 nadeel: windows altijd inbegrepen
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #19 Gepost op: 2011/06/19, 19:57:56 »
Nee hoor. Je hebt ook Ubuntu-PC's van Dell, sinds eind vorig jaar ook hier in Nederland.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #20 Gepost op: 2011/06/19, 20:20:17 »
Toshiba, Dell en Macbook air.
Op de Mac wel gelijk Linux zetten anders mag het niet. XD

wat mij betreft is mac nogal "overpriced"  >:( >:( >:( >:(
als je alleen naar de specs kijkt wel ja, maar voor dat geld krijg je wel kwaliteit hoor.

Beide juist, Het ding is veelte duur voor wat het bied maar het is wel degelijk aan de buitenkant.
Inwendig is het gelijk aan een pc met dezelfde specs.
Het is dus zwaar over prijst waarbij je puur voor de looks en de software betaald.
Persoonlijk zou ik hem niet nemen maar er zijn mensen bij die bling bling belangrijker vinden dan functionaliteit en prestatie.
Ik persoonlijk koop voor dat bedrag een andere pc die daardoor gelijk een stuk sneller is en meer functionele aansluitingen heeft.

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #21 Gepost op: 2011/06/20, 08:34:10 »
Nee hoor. Je hebt ook Ubuntu-PC's van Dell, sinds eind vorig jaar ook hier in Nederland.

ow oke!
goed om dat te weten maar dat is mss nog maar enkel in nederland in belgie heb ik er nog niet veel van gezien namelijk
maar jha bij mij is het dan ook al een voledig jaartje geleden dat ik mijn laptop daar heb samengesteld
en ik moet zeggen mijn ma heeft een lenovo en die werkt wel goed, zijn altijd heel stevig maar hij kan niet alles aan en nochtans was hij duurder dan mijn laptop

ik draai hier alles op maximim met een baterij van 4 à 5 Uur in ubuntu (windows 3 uur)

als je voor prestatie wilt gaan kun je dan toch beter een dell nemen dan een lenovo ook al zijn die steviger van bouw dit gaat ten koste aan de rekenkracht en snelheid
Windows, the only virus with manual and recovery disk
Proud Ubuntu 14.04 gebruiker
Laptop: i5 + 4 gb ram & ati radeon hd5600 (17")/ 2*500Gb

Offline Tom

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #22 Gepost op: 2011/06/20, 08:38:15 »
Stevigheid voor een laptop is het belangrijkste en rekenkracht ja dat ligt eraan wat je ermee wilt doen.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline MKe

  • Lid
Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #23 Gepost op: 2011/06/20, 09:01:41 »
Beide juist, Het ding is veelte duur voor wat het bied maar het is wel degelijk aan de buitenkant.
Inwendig is het gelijk aan een pc met dezelfde specs.
Het is dus zwaar over prijst waarbij je puur voor de looks en de software betaald.
Persoonlijk zou ik hem niet nemen maar er zijn mensen bij die bling bling belangrijker vinden dan functionaliteit en prestatie.
Ik persoonlijk koop voor dat bedrag een andere pc die daardoor gelijk een stuk sneller is en meer functionele aansluitingen heeft.
Nou ja, dat hangt af van wat je wilt. Een mac koop je niet voor de spnelheiden, maar voor betrouwbaarheid en service.
Je hebt:
1. Hardware en OS sluit naadloos aan (geen compatibiliteits problemen)
2. OSX, best wel een goed besturingssysteem, de nieuwste snufjes op gebruikersgemak en zie punt 1
3. Goede ondersteuning tot het belachelijke af (cursus fotobewerken etc).
4. Oudere, maar daardoor wel erg degelijke CPU (of je moet erg veel geld willen betalen)
5. Langere baterij duur

Nadeel:
1. Volledig afhankelijk van Apple
2. Specs niet goed geschikt voor de nieuwste spellen (of je moet er al een enorme bak geld tegenaan gooien).

Als je een laptop nodig hebt voor Internet Textverwerken, fotobewerken en internet (kortom alle standaard functionaliteit) die betrouwbaar is, gebruiksvriendelijk en stabiel, dan is Mac een aanrader mits je er het geld voor over hebt. Wil je meer gamen en dergelijke en is stabiliteit en duurzaamheid minder van belang, kun je voor veel minder geld (minder dan de helft) een goede windows/linux laptopje kopen met betere prestaties.

Re: Nieuwe laptop / netbook / tablet
« Reactie #24 Gepost op: 2011/06/20, 10:29:03 »
Nee hoor. Je hebt ook Ubuntu-PC's van Dell, sinds eind vorig jaar ook hier in Nederland.

Ze weten het dan wel goed te verbergen.  =D Zoek me suf op de site van Dell Nederland maar geen Ubuntu PCs.