Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen vrije disk ruimte meer  (gelezen 5625 keer)

Offline dennus

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Gepost op: 2007/07/20, 20:01:55 »
Ik heb twee schijven. Op de eerste staat mijn filesystem, maar middels hellanzb, wordt ook alles wat ik download uit nieuwsgroepen hier geplaatst. Laatst kreeg ik de melding dat er geen ruimte meer op mijn schijf is, hellaznb ging ook al in de pauzestand. Goed, met nautilus wat dingen verwijderd, maar toch bleef de melding. De volgende keer dat ik mijn PC opstartte kan ik niet inloggen. Iets met de inlog-manager die geen data kon wegschrijven omdat er ECHT geen ruimte meer was op schijf. Op de een of andere manier kon ik even later weer wel inloggen. Maar ik weet nu niet zeker of dit weer gaat gebeuren. Hoe kan ik dingen (data, mp'3 etc.) echt verwijderen zodat er ruimte terugkomt?  Moet ik de schijf daarna unmounten oid om Ubuntu de vrije ruimte opnieuw te berekenen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #1 Gepost op: 2007/07/20, 20:07:05 »
Begin eens hiermee:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - Voorkeuren - Bestanden
Druk op: gebufferde pakketbestanden verwijderen
en zet daarna de instelling van Tijdelijke bestanden op "opgehaalde bestanden verwijderen na installatie".

Maar denk eens na over een wat grotere harde schijf.... die zijn echt niet duur meer.

Offline Soul-Sing

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #2 Gepost op: 2007/07/20, 20:10:10 »
Citaat van: pjotr123
Begin eens hiermee:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - Voorkeuren - Bestanden
Druk op: gebufferde pakketbestanden verwijderen
en zet daarna de instelling van Tijdelijke bestanden op "opgehaalde bestanden verwijderen na installatie".

Maar denk eens na over een wat grotere harde schijf.... die zijn echt niet duur meer.
idd apt-get clean zou al wat ruimte kunnen geven.
pjotr hoe groot is uw schijf?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #3 Gepost op: 2007/07/20, 20:14:44 »
Citaat van: leoquant
pjotr hoe groot is uw schijf?
Veel te groot: 149,05 GB. Heb er maar 8 GB van in gebruik.

De schijf is 160 GB, zei de winkel.....  :-(  
Dus ik voel me toch wat bekocht. Die afrondingsverschillen gaan aardig aantikken als de schijven groter worden. Ze moeten eens ophouden met dat klantenbedrog.... 1 GB is 1.024 MB en geen 1.000 MB.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #4 Gepost op: 2007/07/20, 20:25:05 »
Nee hoor, een Gigabyte is 1000 MB.
Een Gibibyte is 1024 MB.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #5 Gepost op: 2007/07/20, 20:27:20 »
Citaat van: Johanvd
Nee hoor, een Gigabyte is 1000 MB.
Een Gibibyte is 1024 MB.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gigabyte
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte
lol

Nou ja, in elk geval worden we constant belazerd in de winkels.... De opslagcapaciteit van harde schijven, geheugenkaartjes en USB-staven is altijd een stuk lager dan de opgave.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/20, 20:29:20 »
Dat je belazerd wordt als je niet oplet klopt wel ja.
Het gebeurt ook met videokaarten en processors. Die type aanduidingen zijn voor iemand die er niet helemaal in thuis is onmogelijk om te doorgronden.

Offline dennus

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/20, 21:56:55 »
Citaat van: pjotr123
Begin eens hiermee:
Systeem - Beheer - Synaptic pakketbeheer
Instellingen - Voorkeuren - Bestanden
Druk op: gebufferde pakketbestanden verwijderen
en zet daarna de instelling van Tijdelijke bestanden op "opgehaalde bestanden verwijderen na installatie".

Maar denk eens na over een wat grotere harde schijf.... die zijn echt niet duur meer.
Beide schijven zijn 160GB. Het is me opgevallen dat er nu weer genoeg ruimte is. Het viel me de vorige keer ook al op bij een USB stick. Hij was vol, ik een heleboel wissen, en nog steeds zegt hij dat hij vol is. Dan de stick eruit, en er weer in gestoken... en voila!  weer voldoende ruimte. Heb begrepen dat dit een bug is, misschien is dat ook het geval voor de HDDs?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/20, 22:21:12 »
Citaat van: dennus
Beide schijven zijn 160GB. Het is me opgevallen dat er nu weer genoeg ruimte is. Het viel me de vorige keer ook al op bij een USB stick. Hij was vol, ik een heleboel wissen, en nog steeds zegt hij dat hij vol is. Dan de stick eruit, en er weer in gestoken... en voila!  weer voldoende ruimte. Heb begrepen dat dit een bug is, misschien is dat ook het geval voor de HDDs?
Bij die USB-staaf: altijd softwarematig ontkoppelen voordat je hem lostrekt. Tevens: gewiste bestanden op een USB-staaf gaan in een onzichtbare prullenbak op het ding zelf. Voor definitief wissen doe Shift Delete (ook in Windows trouwens).

Offline vanadium

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/21, 15:18:30 »
Je moet alleszins zorgen dat je zowat onder 70% schijfcapaciteit blijft. Erboven ga je sterke fragmentatie beginnen krijgen en als de schijf vol is, dan kan je niet meer inloggen: heb je zelf ondervonden. Tijd dus voor jou om een extern USB'tje te kopen.

Voor jou is het nu wonderlijk gelukt om toch nog in te loggen, maar mocht dat niet gaan, start dan op met de live installatieCD van Ubuntu en maak via de live sessie wat ruimte vrij. Daarna kan je dan weer gewoon inloggen en je huishoudelijke activiteiten verder zetten. De eerste plaats om te wissen is je home/.Trash (~/.Trash, voluit /home/$USER/.Trash). Ook de directories /tmp en /var/tmp mogen veilig gewist worden. Grote bestanden kan je vinden met

find / -type f -size +20000k

(20000 k is 20 megabytes, je kan dat getal natuurlijk aanpassen).

Echter, zoals ik in het begin zei: je moet "structurele" maatregelen nemen om ervoor te zorgen dat je je niet om de haverklap vastrijdt met een volle schijf.

Offline dennus

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/21, 17:31:36 »
Dank je wel voor de uitleg.

Hoe kan ik precies zien wat ik aan vrije ruimte heb op de schijf waar Ubuntu op staat?
Als ik dat doe met Disk Usage Analyzer, dan telt hij alles (mijn 2e schijf, mijn USB drive) bij elkaar.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/22, 02:23:07 »
Let ook op de verborgen map ~/.thumbnails. Deze map wordt niet automatisch geschoond en bevat voorbeeldafbeeldingen. Wissen van de voorbeeldafbeeldingen kan geen kwaad omdat deze de volgende keer dan opnieuw gemaakt worden.
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/22, 12:35:44 »
De gemakkelijkste manier om te zien hoever je staat met schijfruimte is de commandolijn:

df -hYek! Ik zit aan 92% !!!

Offline dennus

  • Lid
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/22, 20:04:16 »
Bedankt!!!

geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/22, 21:54:19 »
Citaat van: vanadium
De gemakkelijkste manier om te zien hoever je staat met schijfruimte is de commandolijn:

df -hYek! Ik zit aan 92% !!!
Dat klopt toch niet, bij mij is 15 van 18Gb in gebruik. Verse installatie (week geleden). Geen mp3, films, games of dergelijke

EDIT
How, stop... het klopt wel, de hoofding van df -h is verschoven en kwam te titel "Gebr" boven de 15Gb te staan. Het klopt toch... (vergeleken met de grafische methode, zie volgende post)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
geen vrije disk ruimte meer
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/22, 22:10:47 »
Wil je het grafisch zien, tik dan het commando baobab in in de terminal :)

Het is ook te vinden in het applicaties menu van Gnome.