Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: eSata + Ubuntu (WinXP(x64) op HD)??  (gelezen 535 keer)

Ignus

  • Gast
eSata + Ubuntu (WinXP(x64) op HD)??
« Gepost op: 2008/04/22, 15:41:58 »
Hallo,

Ik heb hier een eSata HD liggen. In mijn huidige pc zitten 2 IDE HD's met op de eerste WinXP x64 en op de tweede applicaties en games. Nou vroeg ik me af of het mogelijk is om Ubuntu op de eSata HD te installeren en daarbij ook nog steeds toegang te hebben tot de 2 IDE HD's in mijn pc zelf.

Is dit mogelijk ?
Levert dit conflicten met linux ?
Moet ik ergens op letten en kan ik Ubuntu gewoon zo installeren ?

Met gewoon zo installeren, bedoel ik dat ik hem zo kan installeren zoals je doet met een interne HD.
Of te wel, connect de eSata, start de PC met de Ubuntu installatie CD erin en installeer Ubuntu op de eSata.

Als het kan:
De eSata disk bevat op dit moment al wat data, blijf deze staan of moet ik deze verplaatsten naar een andere HD ?


Ik heb niet veel ervaring met het installeren van Linux in bijna alle gevallen hebben ze het voor mij geinstalleerd gehad.
Ik heb hiernaar ook met google enzo gezocht maar niet echt een antwoord gevonden dat kon helpen, kwam wel ergens tegen dat het mogelijk was om hem op een eSata HD te installeren maar kan die link niet meer vinden en de bookmark stond op een andere PC die onlangs leeg gemaakt is.

Hoop dat iemand mij hier wat extra informatie over kan geven en kan vertellen of het mogelijk is of niet.
Ik neem aan dat het mogelijk is aangezien de eSata HD aan de computer moet hangen voor je hem start.
Tevens neem ik aan dat ik hier dan dus zonder veel problemen ubuntu op kan installeren en ga er al vanuit dat de huidige dat verplaatst zal moeten worden. Ga er namelijk vanuit dat ubuntu net als windows de partie eerst formateerd voor hij zichzelf erop installeerd.

Alvast bedankt.

eSata + Ubuntu (WinXP(x64) op HD)??
« Reactie #1 Gepost op: 2008/04/22, 16:43:16 »
Ik zou van tevoren je SATA schijf opnieuw in kunnen delen met GParted of Gparted live zo kan je van te voren een partitie maken waar je data opblijft staan. Hierna kan je vast partities aanmaken voor Ubuntu een swap, een home en een root dit kan je ook tijdens de installatie doen.
Verder http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/installatie/ deze documentatie doornemen. Succes.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

xesisoj

  • Gast
eSata + Ubuntu (WinXP(x64) op HD)??
« Reactie #2 Gepost op: 2008/04/24, 23:22:52 »
Ik heb een eSATA schijf hier, werkt perfect met ubuntu, op mn laptop, zelfs tussentijds ontkoppelen en koppelen geeft geen fouten :)