Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?  (gelezen 2415 keer)

wans

  • Gast
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Gepost op: 2007/10/28, 11:00:06 »
Ik ben heel geduldig bezig geweest met Livecd. Had verbinding met internet, maar het duurt een half uur voordat een volgend scherm binnenkomt. Evengoed leuk!
Mijn vraag is: ik heb 192 MB geheugen. Maar moet ik nou geheugen wisselen (de slots zitten vol) of een andere cd-rom drive kopen? Of een andere pc?
Ik heb trouwens twee desktops, maar slechts één van de vier cd drives pakt de Livecd.
Wans

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 11:29:32 »
Je hebt 256 mb geheugen nodig o Ubuntu te laten draaien.
In jouw geval zou ik voor Xubuntu gaan, deze doet het met minder geheugen:
http://www.xubuntu.org/
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/28, 11:34:21 »
Mijn ervaring is, dat pas met 512MB geheugen Ubuntu lekker soepel draait.
De CD drive gebruike je maar af-en-toe, terwijl je geheugen altijd nodig is.
Wanneer het kan, dan zou ik voor geheugen kiezen, tenzij je PC echt te langzaam is ........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/28, 11:36:24 »
altijd voor meer geheugen gaan. echt een computer is vaak niet te oud maar heeft gewoon niet genoeg geheugen.
ik draai hier met een pc van een aantal jaartjes oud maar heb 2 gb geheugen en daardoor gaat ie als een trein.
homemade HTPC

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/28, 11:37:08 »
Ik wil de sfeer niet verpesten, maar ik heb Xubuntu draaien op een oudere Compaq Armada E500 met 256 MB RAM en dat loopt niet bepaald vlot :(
512 MB is echt wel het absolute minimum om een vlot werkend systeem te hebben, zelfs in Xubuntu. Wat je wel kan doen is Xubuntu draaien met een andere windowmanager dan XFCE, zoals blackbox, fluxbox of windowmaker. Die zullen net iets vlotter draaien IMHO.
[edit]Bon, ik heb gezien dat ook een aantal andere mensen mijn verhaal bevestigen en dat mijn post iets te laat kwam.[/edit]

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/28, 11:41:34 »
Hier gebruik ik een Celeron 466MHz met 512MB als test PC, naast een AMD2700 is hij traag, maar zelfs met Gnome valt er goed mee te werken ........
Vergelijk het met Win98SE, maar dan mooier, stabieler en moderner (USB ondersteuning en zo ........)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/28, 11:49:27 »
xubuntu of een celeron 2 ghz en 256 mb geheugen draait als een dole. da ie bij jou niet lekker draait heeft niet alleen met je geheugen t emaken kan aan meerdere factoren liggen.
homemade HTPC

gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/28, 12:11:03 »
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.

Offline Ramana

  • Lid
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/28, 12:11:46 »
De RC1 van Fluxbuntu is uit! Draait bij mij prima op 128Mb.............

Op mijn PC met 500 Mb nog eens 500 erbijgezet (slechts 19 euro). Loopt nu met 1 Gb nog soepeler, vooral met VirtualBox

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/28, 12:13:32 »
Citaat van: john50
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.
Probeer op zo'n ouwe bak maar eens Damn Small Linux of Puppy Linux. Dan is die Volkswagen Kever ineens weer een Volkswagen GTI !

wans

  • Gast
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/28, 12:25:34 »
Bedankt! Ik ga geheugen kopen.

mickvdv

  • Gast
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/28, 12:26:38 »
Voor mijn pc was 512Mb 50 euro! en dat was dan 2ehands geheugen. Misschien kan je beter voor een 2ehandse pc gaan. vriend van me heeft 2ghz processor (geen idee welke) en 1gb geheugen 40gb Hd voor 200 euro's. Wel gekocht bij mun vader... www.pcsutrecht.nl (geen reclame) ij kan best goedkope pc regelen.

gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #12 Gepost op: 2007/10/28, 12:52:24 »
Citaat van: pjotr123
Citaat van: john50
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.
Probeer op zo'n ouwe bak maar eens Damn Small Linux of Puppy Linux. Dan is die Volkswagen Kever ineens weer een Volkswagen GTI !
het kijkt mij best leuk om zoiets te proberen ik heb hier 3 PC staan maar de kleinste heeft al 512 MB en een 64MB vga kaart ik heb nooit een PC in de winkel gekocht ik heb ze altijd zelf gebouwd..Alleen wil ik nu een laptop aanschaffen en die kan ik niet zelf bouwen en daar zal wel Vista opstaan :(

John

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #13 Gepost op: 2007/10/28, 13:30:57 »
@mickvdv: Er zijn een hoop winkels waar je een 2e hands computer kunt kopen.
In Tholen zit zelfs een winkel, die gebruikte PC's van bedrijven opknapt en voor weinig met garantie verkoopt.
Dit soort bedrijven zijn er vast meer in Nederland ;)
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Tico

  • Lid
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #14 Gepost op: 2007/10/28, 13:48:29 »
zeker weten, dat die bestaan. Maar op Marktplaats kun je voor heeel weinig ook zgn. afgedankte pc's kopen die het onder Linux nog prima doen!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #15 Gepost op: 2007/10/28, 13:59:51 »
Citaat van: john50
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.
Mijn server heeft 192MB, maar voldoet verder aan jouw specs.
Geen flisend systeem, maar wel bruikbaar, compleet met XFCE en volledige Ubuntu ondersteuning.
Eigenlijk is het een commandline installatie (Gutsy) met alles "erbij" wat ik nodig heb.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #16 Gepost op: 2007/10/28, 15:16:33 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: john50
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.
Mijn server heeft 192MB, maar voldoet verder aan jouw specs.
Geen flisend systeem, maar wel bruikbaar, compleet met XFCE en volledige Ubuntu ondersteuning.
Eigenlijk is het een commandline installatie (Gutsy) met alles "erbij" wat ik nodig heb.
Toch leuk om te weten dat je met zo weinig veel kan :) Ik was jaren geleden met Red Hat 5.2 begonnen maar het eerste bruikbaar systeem voor mij was mandrake wel nog geen usb of dvd,s afspelen, maar de ontwikkeling is snel gegaan.

John

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #17 Gepost op: 2007/10/28, 15:32:50 »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

mickvdv

  • Gast
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #18 Gepost op: 2007/10/28, 16:10:48 »
Citaat van: r0n.
@mickvdv: Er zijn een hoop winkels waar je een 2e hands computer kunt kopen.
In Tholen zit zelfs een winkel, die gebruikte PC's van bedrijven opknapt en voor weinig met garantie verkoopt.
Dit soort bedrijven zijn er vast meer in Nederland ;)
Maar ik geloof dat mijn vader niet z'n grote marges heeft (dat zegt hij). Maar er zullen vast meer van die winkels zijn....

Offline Dave

  • Lid
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #19 Gepost op: 2007/10/28, 19:27:35 »
Citaat van: r0n.
Citaat van: john50
Waar is de tijd gebleven dat je PC draaide met een VGA kaartje van 4 mb ISA en 128 MB intern geheugen en een grote schijf van 4.3 gig en snel dat die was :D zelfs linux vraagt op de dag van vandaag toch aardig wat.wel niet zo gek als vista.
Mijn server heeft 192MB, maar voldoet verder aan jouw specs.
Geen flisend systeem, maar wel bruikbaar, compleet met XFCE en volledige Ubuntu ondersteuning.
Eigenlijk is het een commandline installatie (Gutsy) met alles "erbij" wat ik nodig heb.
omdat XFCE wel heel sober is toch Ubuntu op een 550 met 192mb geheugen gezet voor een vriendin en het draait prima.
Oke wat traag maar beslist niet trager dan het OS wat er voorheen op zat :-))

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
gutsy geheugen bijkopen of cdrom drive?
« Reactie #20 Gepost op: 2007/10/28, 20:45:20 »
@ramana: Bedankt man! Ik heb op die E500 fluxbuntu gezet en die loopt als een trein in vergelijking met Xubuntu. Ziet er ook nog heel netjes uit. Ze hebben hun best gedaan om fluxbox er zo gebruiksvriendelijk mogelijk uit te laten zien.