Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VOOR en NADELEN unity  (gelezen 7658 keer)

VOOR en NADELEN unity
« Gepost op: 2011/02/02, 18:21:21 »
ik heb op internet gezocht naar de voor en nadelen van ubuntu unity

ze staan onder de lijst hier beneden:
NADELEN:
  • het is nog niet mogelijk om te verslepen in unity
  • alles is zo vierkant  :|
  • als je naar aplication gaat zie je een grote lijst met icoontjes  :o
  • de balk aan de zijkant verdwijnt niet automatch daar is ook geen optie voor en daarom wordt een groot deel van het scherm in genomen
  • de balk is niet ter verslepen naar beneden
  • geen thema's

VOORDELEN
  • handig voor touchscreens
  • licht en dus exstra snel
  • er is een zoek funtie
  • je kan altijd terug naar gnome

weet jij nog voor of nadelen?
reageer dan en ze worden hier boven toegevoegt

 

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/02, 18:25:31 »
Voor en nadelen van een pakket zijn eigenlijk gebruikergebonden. Wat jij niet leuk vindt, kan een ander juist wel weer leuk vinden...

Offline heir4c

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/02, 18:31:08 »
Hier verdwijnt hij wel automatisch als het venster volledig open is. En hij is terug zichtbaar te maken door naar de linker boven hoek te gaan met de muis.

Er zullen nog veel extra's bijkomen in de toekomst denk ik. Bijvoorbeeld de balk smaller kunnen maken. Bovenaan toevoegen aan panel zal ook wel komen (hopelijk).
En inderdaad: als je klikt op het ubuntu icoontje dan word een venster zichtbaar met heel grote iconen. Mag kleiner en verfijnder.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/02, 18:34:05 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/02, 19:03:45 »
Ik vind het nogal raar om nadelen te noemen bij alpha software, zeker omdat de nadelen die ge noemt daar rechtstreeks aan verbonden zijn. Geef ze wat tijd om alles in orde te maken en maak dat lijstje bij de release in april.

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/02, 19:24:06 »
Wat mij betreft is het gewoon een lelijk gedrocht.
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

FrSu

  • Gast
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/02, 19:52:53 »
Ik vind de vorige versie mooier en die gebruik ik dan ook nog steeds. :D

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/02, 20:59:18 »
Ik vind het nogal raar om nadelen te noemen bij alpha software, zeker omdat de nadelen die ge noemt daar rechtstreeks aan verbonden zijn. Geef ze wat tijd om alles in orde te maken en maak dat lijstje bij de release in april.

Je hebt in zekere zin gelijk, maar een paar dingen op dat nadelenlijstje zijn wel dingen die niet gaan veranderen. Zoals bijv. het vierkante en het verplaatsen van de balk naar beneden. Dat is vastgesteld in het definitieve ontwerpplan.

Offline siegi

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/02, 21:05:42 »

  • het is nog niet mogelijk om te verslepen in unity
  • alles is zo vierkant  :|
  • als je naar aplication gaat zie je een grote lijst met icoontjes  :o
  • de balk aan de zijkant verdwijnt niet automatch daar is ook geen optie voor en daarom wordt een groot deel van het scherm in genomen
  • de balk is niet ter verslepen naar beneden
  • geen thema's
Ik gebruik al een tijdje unity op mijn testpartitie en ben oneens met veel punten :)
1) de starters kunnen toch zonder problemen verplaatst worden.
2) mening
3) launchpad op mac heeft deze interface ook ongeveer dus het moet wel cool zijn ;)
4)Jawel en zelfs met Intellihide
5)Ik vind het ergens wel fijn dat alles, gecentreerd wordt in die linker bovenhoek.

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/02, 21:11:38 »
1) Dit kan nog niet, maar staat wel op de todo-lijst.
2) Inderdaad een mening, maar wel het definitieve design.
3) Mening: maar wat bedoel je precies daarmee?
4) Werkt gewoon, out-of-the-box zelfs.
5) Mening. Positie is prima vind ik, maar dit wordt ook niet meer aangepast; hij blijft voor eeuwig links.
6) Voor wat? Icoon-thema's werken gewoon, alleen de achtergrondkleur van de balk kun je niet veranderen.

Offline siegi

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/02, 21:30:36 »
1) gaat wel hoor
Het werkt alleen wat raar, je moet eerst het icoon wat naar rechtsverschuiven, dan kan je het naar boven of onder verplaatsen.
Het werkt echter alleen voor de starters bovenaan in de balk. En ik heb het alleen getest op de gewone desktop editie van unity. Niet op de Qt/2d versie.

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/02, 21:37:51 »
1) Ik heb het getest op zowel Unity Qt (want die draai ik hier van Bazaar upstream op mijn Kubuntu) als op de desktop-editie van Ubuntu met recente updates (paar dagen oud) en bij geen van beide lukt het verplaatsen.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/03, 00:00:33 »
Ik heb het allemaal bekeken en ik ben blij dat het Gnome gedeelte blijft.
Die balk aan de zijkant is net als mijn docky balk.
Weet niet wat het toevoegt aan het geen wat ik nu al heb.
Tevens blijf ik het standaard uiterlijk kwa kleur en bureaublad lelijk vinden.
De oude oranje kleur ziet er beter uit.
gelukkig kun je alles aanpassen.
voor een touchscreen is het wel handig.

Maar buiten uiterlijk zijn er nog dingen die iets toevoegen kwa gebruik met andere software en hardware?
Wat word er verbeterd?
Uiterlijk is iets wat persoonlijk is maar de andere dingen kunnen iets toevoegen.
bijvoorbeeld het geen wat windows heeft gedaan met win 7. Je kunt nu ondanks dat iets vast loopt toch nog iets anders laten draaien. Bij mij is dat meerdere bugs naast elkaar laten draaien.
Wat doet Ubuntu met meerdere processors en hoeveel geheugen kun je draaien? Is dat gelijk aan windows of is het hoger?

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/03, 00:20:17 »
"De oude oranje kleur ziet er beter uit."
Vind ik wel leuk om te horen, want het was juist gewijzigd omdat men de oude kleuren niet mooi vond :D

Offline emiel1976

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/03, 04:32:02 »
Ik vind dat bruin en paars lelijk.
mag wel wat anders dan zo'n lelijke bruine balk. Hadden ze of zwart of grijs moeten maken maar niet bruin.
Oranje is mooi. vinden heeeeeel veel mensen in Nederland. Kijk maar eens wat ze af en toe allemaal aan oranje dingen aan doen =D

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/03, 10:45:46 »
Hahaha =D
Nou, ik vind oranje wel een mooie kleur, maar niet op die vreselijke oranjespullen in de winkels :D

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/03, 13:59:39 »
@femke:
1. Dat is op je netboekje, niet op de desktop-versie van 11.04 ;)
2. +1

Offline Luuk58

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/03, 15:22:06 »
Op netbook 10.10 werkt het in ieder geval superfijn. Weet niet of diezelfde ook naar desktop komt...?

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/03, 16:02:37 »
Op netbook 10.10 werkt het in ieder geval superfijn. Weet niet of diezelfde ook naar desktop komt...?

Niet dezelfde. Netbook gebruikt Mutter, desktop Compiz.

Offline Luuk58

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/03, 16:09:29 »
Maar het idee is hetzelfde, right?

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/03, 16:29:01 »
Het idee wel, de uitvoering niet ;)

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/03, 17:34:10 »
NADELEN:

- het is nog niet mogelijk om te verslepen in Unity
Je bedoelt volgorde van de applicaties? Jawel hoor, maar je moet ze wel eerst naar rechts 'uit' de balk slepen voordat je ze weer kan rangschikken.
- alles is zo vierkant
Kwestie van smaak, ook wordt er nog getimmerd aan het uiterlijk
- als je naar aplication gaat zie je een grote lijst met icoontjes  
Wordt aan gewerkt, wordt dus beter
- de balk aan de zijkant verdwijnt niet automatch daar is ook geen optie voor en daarom wordt een groot deel van het scherm in genomen
Verdwijnt als er een venster bijkomt, dus het neemt alleen ruimte in beslag als het niet in de weg zit
- de balk is niet ter verslepen naar beneden
- geen thema's
EN:
- If it ain't broken don't fix it. Het huidige systeem werkt goed, waarom veranderen 'om te veranderen'?
- Onhandig voor programma's met meerdere vensters. Bijvoorbeeld GIMP.
- Voor digibeten is het een drempel om over te stappen, zijn ze eindelijk gewend aan Windows moeten ze ineens dit vreemde geval gaan leren. (De oudere versies leken veel meer op Windows)

VOORDELEN

- handig voor touchscreens
Tja, voor desktopgebruik (Ubuntu is een desktop OS) gebruikt niemand touchscreens. Is ook niet bepaald handig.
- licht en dus exstra snel
Ik denk persoonlijk niet dat het sneller is dan de klassieke indeling
- Er is een zoek funtie
- je kan altijd terug naar gnome
Maar dat is geen voordeel van Unity, toch?
En:
- HEEL veel meer schermruimte, je hebt echt erg veel plek voor je applicatie.
- Het is relatief overzichtelijk, nu de balk net zo werkt als W7 zit je applicatielijst niet meer propvol
- Iets origineels, eindelijk is Ubuntu onderscheidend van de andere OS'en
- Persoonlijk vind ik het wel mooi, maar dat is weer een kwestie van smaak.

Helaas werken de videodrivers nog niet goed bij mij. Ik heb gezien dat nu andere drivers in de aanbieding (via "extra stuurprogramma's") zijn voor mijn kaart, die zal ik later eens proberen.
Beetje offtopic, maar wel over 11.04
Ubuntu 11.04 heeft nu de Aero-snap functionaliteit, erg handig.
Het softwarecentrum heeft nu sterren en reviews, ben ik ook erg blij mee :) (Komt binnenkort ook voor Ubuntu 10.10 geloof ik)
« Laatst bewerkt op: 2011/02/03, 17:36:54 door Sjoerd Broekhuijsen »
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?

Offline siegi

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #21 Gepost op: 2011/02/03, 19:03:51 »
Citaat van: emiel1976
Wat doet Ubuntu met meerdere processors en hoeveel geheugen kun je draaien? Is dat gelijk aan windows of is het hoger?
Daar zou ik me geen zorgen over maken, in elk geval veel meer dan windows. Vergeet dat over het algemeen linux wordt gebruikt op supercomputers.
Grafiekje over het gebruikte besturingsysteem op de top500 supercomputers.
http://www.top500.org/overtime/list/36/os

Offline emiel1976

  • Lid
Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #22 Gepost op: 2011/02/03, 21:34:07 »
beter.
win 7 kan tot 12 gig geheugen. meer plaatsen is dus nutteloos. vandaar mijn vraag.

Re: VOOR en NADELEN unity
« Reactie #23 Gepost op: 2011/02/03, 21:51:00 »
beter.
win 7 kan tot 12 gig geheugen. meer plaatsen is dus nutteloos. vandaar mijn vraag.

Win 7 64-bit kan volgens mij tot 32 GB aan, maar dat weet ik niet zeker.
Linux 32-bit kan tot 3 GB aan en met de PAE-kernel tot 64 GB.
Linux 64-bit kan tot 2 exabyte aan.