Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: calc celopmaak en waardes  (gelezen 444 keer)

calc celopmaak en waardes
« Gepost op: 2017/05/14, 13:01:15 »
Ik ben imker en ik moet een paar honderd bijenschuthuisjes verschillend maken, maar ze moeten wel genummerd zijn.
Ik heb bedacht om de nummers te kleuren.
Ik heb 6 kleuren tot mijn beschikking. (wit, geel, blauw, lichtblauw en groen en lichtgroen)
(Schuthuisjes worden gebruikt bij het starten van een nieuw bijenvolk. Er zit een bijenkoningin in met een beginnend volkje van ca 250 bijen. Vandaar uit moet het gaan groeien naar 50.000. Bijen zien voornoemde kleuren goed, en zeker in contrast. Met aparte kleuren zullen ze zich niet vergissen in de "voordeur" van hun schuthuisje)

Ik heb in calc een tabel gemaakt, 1 kolom achtergrondkleur, en 3 kolommen voorgrondkleur.
verder een kolom waarin ik nummer. 1 t/m 108 (de eerste serie zijn er 108)
Maar ik kan doornummeren tot 999 en ik zal uiteindelijk ergens rond de 400 uitkomen.
Die nummers heb ik voorloopnullen gegeven, zodat er 001 staat en 002 et cetera.

Dus een bak krijgt een achtengrondkleur, en dan schilder ik met kastletters (dat zijn van die militaire sjablonen) ieder cijfer een van de 6 kleuren.
Dat wordt vast een kleurige aanblik ;-) Maar wel allemaal verschillend.
Je krijgt bijvoorbeeld een blauwe bak, met nummer 068 waarbij de 0 groen is, de 6 geel en de 8 wit.
En de bak ernaast, nummer 069 is geel, met een blauwe 0, een witte 6 en een gele 9
Wel genummerd, toch verschillend.

Hoe krijg ik in calc cellen a1 t/m d400, iedere cel een aparte kleur (4 uit 6) in 1 rij.

Ik heb al zitten proberen met =aselecttussen(), maar die geeft geen unieke combinaties. Zo zit er gemakkelijk 5 x nummer 68 in.

En kan je ook een cel een (achtergrond) kleur meegeven als je deze laat berekenen?

Zie bijlage als voorbeeld.
Handmatig gemakt in een ochtend. :-/

Alvast dank voor tips.

ps
Ik moet uiterlijk woensdag met het schilderen beginnen, want de 22ste moeten de eerste 24 klaar zijn.









Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...