Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt  (gelezen 1559 keer)

Offline Feliks

  • Lid
installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Gepost op: 2014/03/22, 12:52:44 »
Vorig jaar ben ik van XP over gegaan naar Xubuntu. Dat bevalt geweldig. Mijn pc is nu een stuk sneller. Nu wil ik Xubuntu op een pc van een vriend installeren ivm einde van XP.
De pc is een Medion Akoya mini E1210 uit 2008, 60GB,1000MB RAM, 1,6Ghz.
Vanaf de USBstick geprobeerd en Xubuntu draaide prima maar de installatie mislukte.
Na: selecteer Nederlands, selecteer Xubuntu installeren, prog. van derden installeren, updates niet,
verder en toen ging het fout.
In een zwart scherm met witte letters staat dan de volgende tekst:
*Stopping System V runlevel comptability
*Starting Mount network filesystems
*Stopping Mount network filesystems
(lang nummer): Asking for Cache data failed
          ,,            : Assuming cache: write through
Daarna worden de laatste 2 regels nog een paar keer herhaald en heb ik de pc uitgezet.
Nog 2x geprobeerd, zelfde resultaat.
Ergens gelezen dat ik na 'selecteer Nederland' F6 zou moeten doen en dan 'nomodeset' moet selecteren. Kan niet beoordelen of dat exact het zelfde probleem was. Als ik dat doe kan er dan iets onherstelbaar fout gaan? Is er iemand die hier iets over kan zeggen? Wel svp in lekentaal, mijn pc-kennis is beperkt. Alvast mijn dank.
Fred

Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/22, 13:48:24 »
hoi,

wat mijn  kennis me vertelde toen ik die dvd van xubuntu ging downloaden om daarna de schijf te controleren op die md5sum waarde. dus of die gedownloade dvd wel goed is. dit moet je wel doen na het branden.

Offline Feliks

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/22, 14:12:12 »
Dank voor de reactie maar ik gebruik een USB-stick. Deze USB-stick heb ik gebruikt om proef te draaien via de probeer mogelijkheid. En dat werkte prima.
Fred

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/22, 14:40:39 »
Heb je Xubuntu 12.04.4 gebruikt? Zo niet, alsnog doen:
http://cdimage.ubuntu.com/xubuntu/releases/precise/release/

Indien wel, probeer dan Linux Mint 13 Xfce eens:
https://sites.google.com/site/computertip/mint-xfce

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/22, 15:24:29 »
Verwijder eens alle card readers, dus geen usb stick en geheugen kaarten aansluiten, en alle usb hubs verwijderen, en alle kaart lezers verwijderen. Denk dat er een kaart lezer stoort.
Probeer dan nog eens te installeren, via usb stick.

Anders probeer via een cd te installeren.

Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #5 Gepost op: 2014/03/22, 21:02:19 »
Dank voor de reactie maar ik gebruik een USB-stick. Deze USB-stick heb ik gebruikt om proef te draaien via de probeer mogelijkheid. En dat werkte prima.
Fred

Dan nog kan het zijn dat je pas bij het installeren tegen fouten in de image aanloopt. Dat kan bij het downloaden al misgaan, of je daarna een CD of USB-stick gebruikt is dan niet relevant. MD5-som moet exact overeenkomen.

https://help.ubuntu.com/community/HowToMD5SUM
« Laatst bewerkt op: 2014/03/22, 21:05:41 door erik1984 »

Offline Feliks

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #6 Gepost op: 2014/03/23, 21:43:22 »
Dank voor alle adviezen maar het lukt nog steeds niet.
De md5sum was in orde. Ik had alleen de muis aan de pc hangen, verder niets. Deze PC heeft geen CD driver. Ik heb de opstart-USB opnieuw aangemaakt, de muis er afgehaald, de USB-stick in een ander slot gestoken en weer lukte het niet. Ik kreeg de volgende meldingen:
could not write bytes: Broken pipe
*Stopping ana(h)ronistic cron
*Checking battery state
*Stopping System V runlevel comptability
….[sdc] Asking for cache data failed
….[sdc] Assuming drive cache: write through

Op een Amerikaans forum vond ik dat dit zou kunnen wijzen op een read only disk.
Via Windows XP, Start, uitvoeren, CMD, diskpart, list volume, kon ik daar niets over vinden. Wel waren er slechts 2 partities, terwijl ik er 4 verwacht had.
C, Boot, NTFS, 61,6 GB
D, Recover, FAT32, 13 GB
Dat heb ik ook via Gparted gecontroleerd en dat klopte.

Heeft iemand nog een goed idee. Kan het te maken hebben met NTFS / FAT32.
Alvast bedankt,
Fred

Offline Nero

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #7 Gepost op: 2014/03/24, 13:48:31 »
Ik heb tot nog toe alle installaties op de Akoya Mini E1210 gedaan met een SD kaartje, zonder problemen.

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #8 Gepost op: 2014/03/24, 16:41:49 »
Vervang eens de hd als je er nog een hebt liggen.
Of start vanaf de livecd,
start schijfbeheer, controleer je smart gegevens van je hd,
doe ook een uitgebreide schijf test, dus je harde schijf testen.

Je kunt nog proberen de hd op een andere poort aan te sluiten,
dvd speler loskoppelen kun je ook proberen.
En dan proberen te installeren.

Offline jan11000

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #9 Gepost op: 2014/03/24, 16:43:33 »
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2058521
http://askubuntu.com/questions/402070/i-get-an-error-could-not-write-bytes-broken-pipe
Lijkt te maken te hebben met grafische kaart,
Zoek met google op,
ubuntu+could not write bytes: Broken pipe

Misschien installeren met "nomodeset", https://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
En later de videokaart drivers installeren.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/24, 16:48:14 door jan11000 »

Offline palm

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #10 Gepost op: 2014/03/24, 16:58:04 »
Vorig jaar ben ik van XP over gegaan naar Xubuntu. Dat bevalt geweldig. Mijn pc is nu een stuk sneller. Nu wil ik Xubuntu op een pc van een vriend installeren ivm einde van XP.
De pc is een Medion Akoya mini E1210 uit 2008, 60GB,1000MB RAM, 1,6Ghz.
Vanaf de USBstick geprobeerd en Xubuntu draaide prima maar de installatie mislukte.
Na: selecteer Nederlands, selecteer Xubuntu installeren, prog. van derden installeren, updates niet,
verder en toen ging het fout.
In een zwart scherm met witte letters staat dan de volgende tekst:
*Stopping System V runlevel comptability
*Starting Mount network filesystems
*Stopping Mount network filesystems
(lang nummer): Asking for Cache data failed
          ,,            : Assuming cache: write through
Daarna worden de laatste 2 regels nog een paar keer herhaald en heb ik de pc uitgezet.
Nog 2x geprobeerd, zelfde resultaat.
Ergens gelezen dat ik na 'selecteer Nederland' F6 zou moeten doen en dan 'nomodeset' moet selecteren. Kan niet beoordelen of dat exact het zelfde probleem was. Als ik dat doe kan er dan iets onherstelbaar fout gaan? Is er iemand die hier iets over kan zeggen? Wel svp in lekentaal, mijn pc-kennis is beperkt. Alvast mijn dank.
Fred
Vanaf dat punt zoekt de installer de harde schijf. En er is blijkbaar een probleem.
In welke mode staat de hardeschijf sata controller in de bios?

Offline Feliks

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #11 Gepost op: 2014/03/24, 18:55:29 »
Bedankt voor alle reacties, maar ik denk dat ik het probleem heb opgelost. De harde schijf partitie D, 13Gb is Fat32 en partitie C, 61,6GB is NTSF geformateerd. Ik heb Xubuntu 32 Bits gedownload. Inmiddels heb ik, na enig zoeken op internet, begrepen dat het ten ene male onmogelijk is om een 32 Bits programma op een schijf te installeren die NTFS geformatteerd is. De enige oplossing lijkt mij nu de gehele schijf Fat32 te formatteren en dan de 32Bits Xubuntu daar op te installeren. Mocht de processor geschikt zijn voor 64Bits dan zou daar ook voor gekozen kunnen worden. Dat zoek ik nog even uit. Ik heb Xubuntu FAT32 geprobeerd via de USB-stick en dat werkte in elk geval. Ik ga er dus van uit dat de 32Bits versie gaat werken. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik de harde schijf moet formatteren maar dat zal vast wel ergens op internet te vinden zijn. Mocht dit niet lukken dan is het einde pc.
M.vr.gr. Fred

FrSu

  • Gast
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #12 Gepost op: 2014/03/24, 19:39:15 »
Je kunt gewoon een niet gebruikte partitie met de Live USB via het programma Gparted verwijderen. Je krijgt dan een "unallocated" ruimte waarin Ubuntu zich bij installatie dan automatisch zal willen installeren.

Wel eerst even je eventuele data van de PC veilig stellen. ;)

Offline Feliks

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #13 Gepost op: 2014/03/25, 15:39:46 »
Via Gparted heb ik de C schijf ofwel /dev/sda1  ext4 geformatteerd.  Installatie gestart en op hetzelfde punt stopte het weer. Ook weer dezelfde foutmelding. Misschien toch iets in de hardware. Wel inmiddels alle USB aansluitingen geprobeerd. Helaas, einde pc.  Allen bedankt voor de adviezen.

FrSu

  • Gast
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #14 Gepost op: 2014/03/25, 19:12:25 »
Niet formatteren, unallocated laten.

Ben benieuwd ;)

Offline Feliks

  • Lid
Re: installatie Xubuntu op Medion Akoya mini E1210 mislukt
« Reactie #15 Gepost op: 2014/03/26, 07:51:09 »
Nieuwe USB stick gekocht, Xubuntu er opnieuw opgezet, nu ook de recovery partitie Windows omgezet in ext4 en ineens liep de installatie gewoon door!!!  De oude USB stick had ik ook voor mijn eigen pc gebruikt. Wat het nu precies geweest is weet ik nu niet maar het belangrijkste is dat Xubuntu er op staat en prima werkt.
Fred