Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen  (gelezen 6464 keer)

Offline wiert

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Gepost op: 2008/08/05, 21:30:13 »
Om twee van mijn bezigheden (gitaar spelen en Linux) eens te combineren zou ik het volgende willen doen:

- Mijn gitaal via mijn gitaareffect aansluiten op de pc
- Eigen samples opnemen, en nabewerken
- M.b.v. en programma muziek maken door samples op verschillende sporen te plaatsen, daarbij o.a. gebruikmakend van een drumcomputertje oid.

Welke programma's kan ik hier het beste voor gebruiken?

(Ik heb al gezien dat ik Jack Rack en Jackbeat zou kunnen gebruiken)

Online Bobbie

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #1 Gepost op: 2008/08/05, 21:50:54 »
Op deze topic staat waarschijnlijk ook wel interessantie informatie die je kan gebruiken.    http://forum.ubuntu-nl.org/topic/28674

Offline wiert

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/06, 15:53:45 »
Heb zelf wat rondgezocht.

Ik heb gezien dat er  bv een usb-interface bestaat (rockfrog http://www.interface.nl/s2/nieuws_maart07.html). De vraag is of de bijgeleverde software (voor windows/mac) ook onder Linux werkt.

Verder heb ik begrepen dat het sowieso nbiet handig is om een gitaar op de microfooningang aan te sluiten, omdat dat je geluid vervormt. Dit pleit dus wel voor een usb-interface.

Uiteindelijk wil ik ook met een Cubase-achtig programma aan de slag. Daar is geloof ik Rosegarten voor te gebruiken. Kent iemand dit?

Bovenstaande link  is interessant, maar kom ik nu niet verder mee. Mijn eerste doel is mijn gitaar op de pc aansluiten en daar ook geluid terughoren.

Gr.,
Wiert.

Ofwel: kan ik met Linux aan de slag, of ben ik genoodzaakt om XP naast Ubuntu neer te zetten?

Online Bobbie

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/06, 16:31:30 »
Deze topic, ik heb er geen verstand van, maar weet dat diverse musicanten hier op het forum zwerven  http://forum.ubuntu-nl.org/topic/29151
Je kan ook als steekwoord onder het kopje zoeken in de balk boven aan "Gitaar "intypen dan komen de gerelateerde topics op dat onderwerp, van andere gebruikers naar voren.

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/07, 09:03:31 »
Kijk ook eens naar 'Audacity'. Dit is een veelgebruikt programmaatje om geluid mee te bewerken. Ik heb zelf ook een paar maanden geleden mij verdiept in usb geluidsinterfaces, maar het schijnt dat de meesten niet  onder Linux werken vanwege ontbrekende drivers. M-Audio was een van van de uitzonderingen, b.v. de "M-Audio Delta 44" , en de Presonus Firepod.

Offline wiert

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/07, 11:52:04 »
Wat ik tot nu toe aan USD interfaces heb gezien is geschikt voor win en mac, geen Linux voor zover mij bekend. Dit maakt het lastig.

Als andere mogelijkheid is wellicht om de gitaar via een mengpaneel door te sturen naar de geluidskaart. Het mengpaneel is dan de interface. Dan moet dit nog steeds van jack naar USD lijkt me, en wellicht kan het signaal dan direct worden opgepikt door een programma. Maar nu ben ik aan het speculeren.

Een goed how-to ben ik helaas nog niet tegengekomen. Mijn eerste doel is nog steeds dat ik mijn gitaar terug hoor via de pc.

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/07, 13:28:55 »
Ik doe het ook via een klein mengpaneel, dan hebt ge toch iets of wat meer controle over het volume. Dus zo gaat het bij mij:

gitaar ==>  fuzz ==> overdrive ==> distortion ==>  mengpaneel ==> mic/line in ==> audacity

Dit werkt goed voor mij. Misschien niet de beste oplossing, wel geen extra spullen nodig en geluidskwaliteit maakt voor mij helemaal niks uit.

Citaat van: wiert
Mijn eerste doel is nog steeds dat ik mijn gitaar terug hoor via de pc.
Als ge zijt aan het opnemen en dit stoort, zet ge toch gewoon de speakers op mute?

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/07, 13:34:27 »
Je hebt geen line in aansluiting op je geluidskaart? En er zit ook geen line out op je mengpaneel? Als je een Jackplug hebt kan je bij een electronica zaak een verloop halen van 1/4 inch(jack) naar 3,5 mm stereo (voor je PC).Voorbeelden http://store.a2zcable.com/audio-audio-adapters-1-4-inch---3-5mm.html

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline wiert

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #8 Gepost op: 2008/08/10, 14:19:41 »
Het begint er nu op te lijken. Via de hierboven genoemde plug loopt mijn gitaar nu via mijn multi-effect naar de de line-in aansluiting van de geluidskaart. Via Gnome Alsa Mixer "dempen" bij line uitgevinkt, ... en er was geluid ...!

Met de geluidsrecorder kan ik nu geluidssamples opnemen, en vervolgens bewerken met o.a. Audacity. Nu nog op zoek naar een programma waarmee je met meerdere sporen tegelijk kunt werken.

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #9 Gepost op: 2008/08/10, 14:32:21 »
Citaat van: wiert
Nu nog op zoek naar een programma waarmee je met meerdere sporen tegelijk kunt werken.
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar Ardour schijnt wel goed te zijn hiervoor.

Offline wiert

  • Lid
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #10 Gepost op: 2008/08/10, 14:38:04 »
Citaat van: AptlyNamed
Citaat van: wiert
Nu nog op zoek naar een programma waarmee je met meerdere sporen tegelijk kunt werken.
Ik heb het zelf nooit gebruikt, maar Ardour schijnt wel goed te zijn hiervoor.
Ik zit er net mee te puzzelen. Daarnaast is er een soort equivalent van Cubase, namelijk Rosegarden. Zit in de repositories.

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #11 Gepost op: 2008/08/10, 15:27:12 »
Als je tegelijk wil luisteren naar een backingtrack en je eigen partij erbij opnemen dan heb je een geluidskaart nodig die tegelijk kan afspelen en opnemen, oftwel full duplex. Die apparaten die ik in mijn eerdere post noemde functioneren als externe full-duplex geluidskaarten.

happyhippo

  • Gast
Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #12 Gepost op: 2008/08/10, 18:07:25 »
wat je ook kan doen is de hoofdtelefoon uitgang van je versterker aansluiten op de line ingang van je computer.
wel moet je er dan goed rekening mee houden dat je start volume van de amp praktisch 0 is.

ikzelf werk met een digitech gnx multieffect en neem zo op als bovenomschreven.
dus dan heb je een meersporen audio programma nodig om je muziek samen te stellen.
weet niet welk dat zou kunnen zijn in linux

Gitaar aansluiten, samples opnemen, muziek mixen
« Reactie #13 Gepost op: 2008/08/10, 18:18:33 »
@Wiert, nog een simpel geluidseffecten programma creox zit in Synaptic.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.