Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Beeldscherm-resolutie  (gelezen 3458 keer)

Offline Maus1971

  • Lid
Beeldscherm-resolutie
« Gepost op: 2010/03/07, 22:51:59 »
Hallo,

Ik ben niet helemaal nieuw met Ubuntu, maar heb nog nooit de beeldscherm-resolutie goed gekregen. Eigenlijk begin ik te twijfelen aan het nut van het handhaven van Ubuntu naast XP, terwijl de filosofie achter Ubuntu mij juist wel aanspreekt.

Op de een of andere manier schijnt dit een moeilijk probleem te zijn als ik hier alle wanhoopskreten lees. XP heeft met geen enkel scherm moeite en Ubuntu herkende alleen een nogal oude beeldbuis-monitor ???

Wordt er misschien nog gewerkt aan een nieuwe Ubuntu-versie die met ieder scherm overweg kan? :rolleyes:

Nu lees ik zo hier en daar dat het ook mogelijk aan de grafische kaart kan liggen? Zou een nieuwe kaart in dit oude computertje kunnen helpen?

Ik heb een Acer x203w beeldscherm. Ik vind zelf geen linux-drivers bij de Acer...

Groetjes,

Maurits

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/03/07, 22:58:40 »
Heb je al geprobeerd: Systeem->Beheer->Hardwarestuurprogramma's?

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/03/07, 23:10:48 »
Hallo

Er zijn inderdaad wel wat problemen met de juiste detectie van een aantal monitoren icm.
een aantal grafische kaarten.
Maar zonder info als, welke ubuntu (9.04/9.10 oid) of welke grafische kaart en de gewenste
(=native) resolutie van je scherm kunnen we niet veel meer zeggen.
Lees ook deze;
http://forum.ubuntu-nl.org/hardware-en-drivers/waarom-krijg-ik-mijn-beeldschermresolutie-in-ubuntu-9-10-niet-goed/
draad maar eens geheel door, originele vragensteller heeft zich nog niet terug gemeld, en de methode die op
het laatst wordt beschreven, hoeft niet altijd tot oplossing te leiden. Maar veschaft je misschien een inzicht in
de te volgen strategie, of je ziet er vanwege het nodige terminal geweld van af, kan ook natuurlijk  ;)

Groeten Gerrit
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/03/07, 23:20:55 »
Hallo,
Ik gebruik Ubuntu 9.10.

Voor grafische kaarten en zo zou ik naar de computerhandel moeten, ik heb van het binnenwerk van de computer geen kennis. De kaart is van Nvidia.

Hij staat nu op 800x600. Ik zou tevreden zijn als dit gewoon een paar stappen hoger werd. Super hoog hoeft nu ook weer niet. Gewoon werkbaar.

Hardware stuurprogramma's heb ik ook geprobeerd en de 2 dingen voor Nvidia die aangeraden werden geactiveerd, maar geen resultaat.

Al die computertaal invoeren zie ik niet zitten helaas... dat duizelt me allemaal teveel.
Ik hoopte op een stukje software of een driver.

Groetjes,
Maurits

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/03/08, 09:08:35 »
Hallo

"De kaart is van nvidia"; dan kun je tenminste even proberen om via
Systeem->Beheer->Hardwarestuurprogramma's
de gesloten driver te installeren en daarna
met het programma; nvidia-settings, iets in zien te stellen.
Acer x203w levert; native  - 20 inch - 1680 x 1050 (althans dat vertelt mij google)

Maar belangrijkste is, dat het probleem in 2 delen ligt; die driver helpt op zich niet
om je monitor, als die verkeerd wordt herkend, om dan toch de juiste resolutie
in te kunnen stellen cq. te forceren.

Ik ben bang dat je aan die 'computertaal' niet gaat ontsnappen, in ieder geval niet in dit geval.
Nu wordt dit probleem eigenlijk veroorzaakt doordat men oa. de X omgeving dusdanig heeft willen
verbeteren, dat het voor de meeste mensen prima werkt, dmv. de gewenste autodetectie. Dus, of
je nu een andere monitor of een andere beamer aansluit, het systeem zou automatisch de juiste
instellingen, middels autodetectie moeten toepassen en dat werkt gelukkig ook voor de meesten.
Dan hoeft men zich inderdaad niet, met wat jij 'computertaal' noemt, te vermoeien.

Maar loopt het mis, dan heeft men vervelend genoeg niet de beschikking over een grafisch tooltje
waarbij je de gewenste resolutie kunt forceren. Dit is trouwens min of meer veroorzaakt doordat
het Xorg consortium deze beslissingen heeft genomen en staat een beetje los van welke linux
distro als je gebruikt. Maar ik mis inderdaad dat tooltje ook regelmatig, ik heb alleen het voordeel
dat ik het recht trek via de terminal/console.

Maar om nu een oplossing af te serveren, alleen omdat het op 'computertaal' is, lijkt me wat (te) kort door de
bocht. Een gedeelte is nl. gewoon met kopieer en plak te doen, het ziet er misschien indrukwekkend uit, maar
je hoeft natuurlijk niet te doorgronden wat die code nu exact doet nietwaar.  ;) Zie het een beetje als autorijden,
de meeste mensen rijden alleen, je hebt er ook die zelf hun accu/oliepeil/bandenspanning ed. controleren en
aanvullen en natuurlijk degenen die daadwerkelijk die hele motor zelf lostrekken als hobby of om geld uit
te sparen. Dit X probleempje lijkt meer op oliepeil/accu/bandenspanning imho
Je moet ook een beetje afwegen of je het erg vind om je systeem evt. te verliezen met dit soort acties vanwege
een tikfoutje of plakfoutje.

Dus als je besluit wel iets in de ze richting te ondernemen, ondanks terminal commando's, kijken we hoever we
komen. Kijk anders of er een steunpunt in de buurt is, of een handige linuxer die gewend is met wat terminal
commando's te werken.  

Groeten Gerrit







-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/03/08, 17:56:21 »
Dan ga ik die link nog eens in, en kijken of ik die commando's in kan voeren.
Ik hoop dat ik er uit kom.
In ieder geval bedankt, ik laat weten of het me gelukt is.

Groetjes,
Maurits

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #6 Gepost op: 2010/03/10, 22:31:50 »
Hoi!

Nou, dat was voor mij dus helaas geen succes! :|
Met het nodige geknip en geplak een en ander netjes ingevuld, herstart en ik kwam er niet eens meer in. Zal wel aan mij liggen denk ik, maar er stond een foutmelding en er was niets meer aan te doen, Ubuntu wilde niet meer opstarten. Nu staat Ubuntu er weer opnieuw op.

Als je een computerwinkel om raad vraagt kijken ze je aan of ze water zien branden en zeggen vervolgens dat je beter bij een hobbyclub kunt proberen. Als men serieus genomen wil worden is men afkerig van Linux. Idioot, maar ja...

Nu hoop ik dat er een echte Ubuntu-fanaat rond loopt in Alblasserdam.
Volgens mij moet het te doen zijn, met die tips en misschien als je precies kunt zien wat voor ingredienten er in deze computer zitten =D

Groetjes,

Maurits

Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #7 Gepost op: 2010/03/10, 23:31:23 »
Citaat
...misschien als je precies kunt zien wat voor ingredienten er in deze computer zitten

Installeer via de terminal met het volgende commando hardinfo:

sudo apt-get install hardinfo

Daarmee kan je alle hardware op je pc zien in een grafische omgeving.
Na installatie vind je dat tooltje terug onder Systeem => Beheer (of Voorkeuren) => met de naam ... Benchmark, ik zit momenteel niet op mijn Ubuntu-systeem en weet zo direct de volledige naam en locatie niet, misschien iemand die dat even kan nakijken en hier aanvullen?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/10, 23:33:03 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #8 Gepost op: 2010/03/10, 23:52:25 »
@Maus1971,

Klop bovenstaand commando van @Progger in de terminal.
Daarna je password, je ziet geen tekens verschijnen, maar dat hoort zo (kan een 'meekijker' nl. niet zijn uit hoeveel karakters dit bestaat, er is over nagedacht  ;))

Het programma wordt dan geinstalleerd, dat gaat vrij snel, en kan je zien gebeuren.
Je vindt het dan direct onder Applications  >>  System Tools >> "System profiler and benchmark" (zo heet het dus).
(handige tip trouwens @Progger, ook maar tegelijk geinstalleerd  ;))

Je vindt je grafische kaart onder 'PCI Devices'.

Succes!
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Offline mrGee

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #9 Gepost op: 2010/03/11, 15:56:06 »
Hallo

Ik probeer nog wel het 1 en ander te volgen, maar mijn Afrika/ubuntu avontuur begint nu
wel op de voorgrond te treden, dus even geen snelle reacties van mij.

@Maus1971
Ik mis wat, nl. heb je eerst die proprietary driver dan wel geïnstalleerd? Machine gereset
en wat dingen gecontroleerd, alvorens dat knip en plakwerk?
Je had ook even deze methode;

Mocht er iets in de soep zijn gelopen;
met ctrl+alt+F2 (of F1 of F3 whatever) krijg je een terminal buiten X om, login en met
sudo rm /etc/X11/xorg.conf haal je hem weg
met
sudo shutdown -r now
reset de machine netjes
onderaan dat vorige draadje kunnen proberen, om de machine
weer gangbaar te kunnen maken in plaats van nieuwe installatie.
Je kan dit nl. altijd proberen; in de soep gelopen was hij dan toch al, dus ondanks
dat je dan misschien niet geheel snapt wat er nu gebeurt, blindelings toepassen.
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #10 Gepost op: 2010/03/14, 18:23:47 »
Okee!
Ik heb weer wat om te gaan proberen.
Ik hou jullie op de hoogte en bedankt voor alle goeie tips!

Maurits

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #11 Gepost op: 2010/03/17, 18:11:16 »
Hallo,

Kijk eens aan, dit is gelukt! Verrekte handig programmaatje, alles wat in de computer zit komt tevoorschijn.
In het rijtje hieronder, maar gewoon alles gekopieerd, staat de bewuste kaart, van Nvidia.
Ben benieuwd naar wat ik nu verder moet doen.
Kan iemand hier iets mee...

Groetjes,

Maurits

-PCI Devices-
Host bridge      : Intel Corporation 82865G/PE/P DRAM Controller/Host-Hub Interface
PCI bridge      : Intel Corporation 82865G/PE/P PCI to AGP Controller
System peripheral      : Intel Corporation 82865G/PE/P Processor to I/O Memory Interface
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
USB Controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
PCI bridge      : Intel Corporation 82801 PCI Bridge
ISA bridge      : Intel Corporation 82801EB/ER
IDE interface      : Intel Corporation 82801EB/ER
IDE interface      : Intel Corporation 82801EB
SMBus      : Intel Corporation 82801EB/ER
Multimedia audio controller      : Intel Corporation 82801EB/ER
VGA compatible controller      : nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5200]
Ethernet controller      : Marvell Technology Group Ltd. 88E8001 Gigabit Ethernet Controller

Offline Red666

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #12 Gepost op: 2010/03/19, 07:53:03 »
Of je hier iets aan hebt is de vraag, maar verder niet veel respons na je laatste post dus... Hier komen mijn 2 centen

Voor mij was deze link onlangs de oplossing bij een kennis van mij. Het ging echter wel om een mobo geintegreerde videokaart (Intel GMA3100).
Het verschil met hiervoor genoemde oplossing zit in dat "xdriver=intel". Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als jij dat eens zou vervangen door "xdriver=nvidia" ?
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/xorg-server/+bug/465382/comments/4

Ik heb zelf 2x een NVidia Geforce6200 (in een ander topic heb ik geloof ik per vergissing GF6800 gezegd, oeps). Maar ik kreeg zodra ik Ubuntu startte (ook van cd) de drivers aangeboden en na volledige installatie op mijn hd werkt het allemaal netjes.

Ik hoop dat het iets helpt, succes..

Offline Maus1971

  • Lid
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #13 Gepost op: 2010/05/17, 22:27:59 »
Hallo,

Nou, ik heb het nodige uitgeprobeerd en ook nog met mensen erover gehad, maar
volgens mij loont het met deze computer gewoon niet.
Ik heb besloten te gaan sparen voor een nieuwe computer en tot die tijd het
Ubuntu-verhaal op te schorten.

Bedankt allemaal voor de tips.

Dit onderwerp kan nu gesloten worden.

Groeten,

Maurits

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Beeldscherm-resolutie
« Reactie #14 Gepost op: 2010/05/17, 22:35:45 »
Komt misschien te laat, maar met een Nvidia-kaartje kun je dit proberen:
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld#TOC-Nvidia-videokaarten:-schermresoluti
(punt 4)