Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wobbly windows  (gelezen 1023 keer)

Issib

  • Gast
wobbly windows
« Gepost op: 2007/02/14, 19:22:58 »
Hallo mensen,

dit zal wel een onvergetelijk domme vraag zijn, maar ik wil graag wobbly windows op m'n pc installeren.
Ben een linux-n00b maar dit moet maar eens gaan veranderen. Vandaar dat ik nu sinds een week met ubuntu aan het knutselen ben.
Ik wil er ook graag die leuke Wobbly Windows op, maar ik kom het nergens tegen. Langzaamaan krijg ik het vermoeden dat het een andere naam heeft, mijn vermoeden is dat het iets te maken heeft met iets dat 'compiz' heet, of met 'xgl' of met 'beryl' maar helemaal duidelijk wordt het niet.
Zou iemand me willen vertellen hoe 'wobbly windows' in het echt heet? Kan ik het gewoon via synaptic installeren?
Vriendelijk bedankt!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wobbly windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/14, 19:25:12 »
Beryl. Het is nu nog een waagstuk, zelfs voor ervaren Linuxers (in alfastatus, dus nog niet eens in bèta). Kan je systeem grondig verzieken! Afrader voor beginners. Over een paar maanden, als je wat vertrouwd bent geraakt met Linux, kun je het misschien eens proberen. Hou rekening met de eventuele noodzaak van een herinstallatie, akls het fout loopt....

Issib

  • Gast
wobbly windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/14, 19:36:54 »
OK, dat is duidelijk. Beryl dus.
Ik denk dat ik er dan nog maar even mee wacht :)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
wobbly windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/14, 19:38:47 »
Citaat van: Issib
OK, dat is duidelijk. Beryl dus.
Ik denk dat ik er dan nog maar even mee wacht :)
Verstandig. Vermoedelijk zal het over twee maanden, in Ubuntu 7.04, betrouwbaarder draaien!

wobbly windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/14, 23:49:19 »
Ik heb er zelf momenteel ook problemen mee.  Na een update is er iets mis gelopen met mijn grafische instellingen.  De (proprietary) nvidia-drivers kunnen bij mij niet meer geactiveerd worden.  Van zodra ik die selecteer in de xorg.conf-file, start het beeld niet meer goed op.

Ik heb wat zitten prutsen via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg zodat ik weer via de normale nv-drivers aan beeld geraak, maar ik kan niet achterhalen wat er juist is fout gelopen en hoe ik het kan herstellen.

Ik zou het liefst Beryl terug verwijderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat kan deïnstalleren.  Heeft iemand daar ervaring mee?

Offline siegi

  • Lid
wobbly windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/15, 00:01:42 »
Citaat van: Karel
Ik heb er zelf momenteel ook problemen mee.  Na een update is er iets mis gelopen met mijn grafische instellingen.  De (proprietary) nvidia-drivers kunnen bij mij niet meer geactiveerd worden.  Van zodra ik die selecteer in de xorg.conf-file, start het beeld niet meer goed op.

Ik heb wat zitten prutsen via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg zodat ik weer via de normale nv-drivers aan beeld geraak, maar ik kan niet achterhalen wat er juist is fout gelopen en hoe ik het kan herstellen.

Ik zou het liefst Beryl terug verwijderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat kan deïnstalleren.  Heeft iemand daar ervaring mee?
Er is net een kernel update geweest dan moeten de nvidia driver opnieuw geinstalleerd (gecompileerd) worden.  
Je gebruikt toevallig toch niet de mirror van www.albertomilone.com dan zul je nog even moeten wachten op je driver want de arme man heeft examens :)
Ik gebruik momenteel nog de oude kernel.  2.6.17-10

@Issib je noemt verschillende namen op die er iets mee te maken hebben.  
beryl is een fork van compiz.  Beryl heeft iets meer effecten dan compiz.  
http://beryl-project.org/features.php
xgl en aiglx zijn dingen die je nodig hebt om beryl of compiz te kunnen draaien.

wobbly windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/15, 00:16:47 »
Citaat van: siegi
Citaat van: Karel
Ik heb er zelf momenteel ook problemen mee.  Na een update is er iets mis gelopen met mijn grafische instellingen.  De (proprietary) nvidia-drivers kunnen bij mij niet meer geactiveerd worden.  Van zodra ik die selecteer in de xorg.conf-file, start het beeld niet meer goed op.

Ik heb wat zitten prutsen via sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg zodat ik weer via de normale nv-drivers aan beeld geraak, maar ik kan niet achterhalen wat er juist is fout gelopen en hoe ik het kan herstellen.

Ik zou het liefst Beryl terug verwijderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat kan deïnstalleren.  Heeft iemand daar ervaring mee?
Er is net een kernel update geweest dan moeten de nvidia driver opnieuw geinstalleerd (gecompileerd) worden.  
Je gebruikt toevallig toch niet de mirror van www.albertomilone.com dan zul je nog even moeten wachten op je driver want de arme man heeft examens :)
Ik gebruik momenteel nog de oude kernel.  2.6.17-10

@Issib je noemt verschillende namen op die er iets mee te maken hebben.  
beryl is een fork van compiz.  Beryl heeft iets meer effecten dan compiz.  
http://beryl-project.org/features.php
xgl en aiglx zijn dingen die je nodig hebt om beryl of compiz te kunnen draaien.
Ik gebruikte de mirror van lupine.me.uk, geloof ik.  Maar die van albertomilone wil ik binnenkort wel eens proberen.  Dat is die kerel van het envy-project, toch?  Ik volg het een beetje via zijn blog, dus ik weet dat hij momenteel in zijn examens zit.
Ik ben blij dat ik ondertussen weet dat het aan de kernel-update ligt en dat er binnenkort wel weer een degelijke update van de drivers zal volgen dan.