Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verbinden met een Windows server  (gelezen 4960 keer)

Ubuntu verbinden met een Windows server
« Gepost op: 2012/04/20, 14:06:05 »
Hallo iedereen,

Ik zit sinds kort met een probleem en dit heeft invloed op mijn project met Ubuntu.
Ik heb dus Ubuntu werkstations verbonden met een Windows server, (Ubuntu 11.10) dit gaat allemaal prima en mensen kunnen hun bestanden lezen en bestanden er naar toe slepen.
Nu is het probleem dus dat als je iets probeert op te slaan op de desbetreffende locatie in de server, dat hij dan een foutmelding geeft.

Voorbeeld: Ik heb met libre office writer een documentje gemaakt en wil deze graag opslaan op de server.
Ik kan dan dus de volgende foutmelding:



(dit geld overigens voor alles wat ik rechtstreeks probeer op te slaan op de server) en heb het tevens bij meerdere servers geprobeerd.
Als ik het bestand eerst lokaal opsla en dan naar de server versleep dan doet hij het wel, dus ik hoop dat iemand een oplossing weet, want anders loopt mijn project behoorlijk in het water.

Alvast bedankt!

« Laatst bewerkt op: 2012/04/20, 15:45:25 door Tobias1993 »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/20, 23:58:41 »
Hoe heb jij je linux host met je server verbonden? ik bedoel met smb? of samba?
Je zal bij het verbinden met je server moeten inloggen met een gebruiker die alle rechten heeft.
Of toch tenminste lees en schrijf rechten op de betreffende map.



Toch even de vraag:
Linux is heel sterk met desktop, maar is het product bij uitstek om server te draaien.
Is het geen optie om ook die server op Linux te doen draaien?
« Laatst bewerkt op: 2012/04/21, 00:11:02 door speculoos »

Offline speculoos

  • Lid
Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/21, 00:14:29 »
Je zal toch best je Windows server mounten op je linux client met de optie smbfs, met gebruiker met lees&schrijf en dan kan je gewoon je werkdocument wegschrijven naar de gemounte map in linux.

mount -t smbfs -o username=<username>,password=<password> //<win-box>/<share> /mnt/<name-of-mountpoint>

dan kan je je doc wegschrijven naar de map onder /mnt/<name-of-mountpoint>
(eventueel link je die naar een map in je home, is makkelijk)
« Laatst bewerkt op: 2012/04/21, 00:22:57 door speculoos »

Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/21, 13:39:04 »
Al begrijp ik niet precies wat je bedoelt, toch zal ik zo gedetailleerd mogelijk proberen te beschrijven hoe de verbinding tot stand is gebracht.
Ik heb gewoon via 'locaties' 'verbinden met een server' aangeklikt en de desbetreffende gegevens ingevuld onder 'windows share'
Vervolgens heb ik Samba gedownload in het softwarecentrum zodat die verbinding zo bleef.

Hoe zou ik het dan precies moeten invullen Speculoos? (ik begrijp namelijk win-box, share en name-of-mountpoint niet helemaal.

Alvast bedankt.

PS: Het is helaas geen optie om linux te draaien op die server, want zo wilt de organisatie dat nou eenmaal..

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/21, 14:53:02 »
Jou netwerkschijf is "achter de schermen" aangekoppeld onder de verborgen directory .gvfs. Probeer eens het document te openen via die weg om te zien of het probleem nog steeds blijft?
Het is een technische issue met samba servers. Komt soms wel, soms niet voor volgens de instellingen. Zijn ze al heel lang mee aan het sukkelen, maar deze melding geeft de hoop dat het opgelost is in 12.04: https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/libreoffice/+bug/792622

Ook hier, vanuit LibreOffice, hoopvol nieuws: https://bugs.freedesktop.org/show_bug.cgi?id=39093

Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/21, 15:17:35 »
Super bedankt vanadium, ik had ergens al de hoop dat het opgelost moest zijn in de nieuwe versie en wil die dan ook graag proberen.
Maandag zal het dus blijken en anders zal ik via allerlei zijwegen aan de slag moeten waar ik nog niet zoveel verstand van heb, want dat fstab gebeuren is mij een groot raadsel.

Offline speculoos

  • Lid
Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #6 Gepost op: 2012/04/21, 15:35:43 »
Citaat
Hoe zou ik het dan precies moeten invullen Speculoos? (ik begrijp namelijk win-box, share en name-of-mountpoint niet helemaal.

een beetje uitleg:
Om een windows schijf te benaderen moet je de windows-taal spreken zeg maar. Spreken van systeem tot systeem gaat als men elkaars taal begrijpt, zeg maar hetzelfde woordenboek gebruikt. Net zoals Vlamingen en Nederlanders dezelfde taal spreken, we gebruiken als basis toch hetzelfde woordenboek en grammatica. Daarom begrijpen we elkaar, ondanks dat het anders klinkt en uitgesproken wordt.
Het woordenboek en grammatica is een soort afspraak, regels waar we ons aan houden om met elkaar te praten.
Deze afspraak is eigenlijk een protocol.
Computer systemen gebruiken dus ook protocollen om met elkaar te praten.
Als een linux systeem met een windows systeem wil praten, zal je dus een gemeenschappelijk protocol moeten hebben. En dat bestaat, dat heet het smb-protocol = Server Message Block protocol.
Dat is ontwikkeld door mensen die open-source ontwikkelen en NIET door Windows.
--- Daarom dat ik zeg, dat smb GEEN windows protocol is. ---
Het is een open-source protocol dat ontwikkeld is om met windows systemen te kunnen werken. Het is een heel sterk en stabiel systeem, en het is gewoon een heel goed protocol om ALLE toestellen te laten communiceren met elkaar. Dus OOK linux-linux. SMB gebruiken is dus geen "verraad" of "toegeving" zoals sommigen dat hier zien. Het is heel stabiel en sterk en heeft slechts 1 nadeel, maar dat ook een voordeel kan zijn en dat is dat je er niet mee kan werken over het internet. Dus twee toestellen die over het internet moeten gaan, zullen voor dat stuk een ander protocol daarvoor moeten aanspreken, bvb SSH.
Maar om in uw locaal netwerk te communiceren is het ideaal, omdat je juist het voordeel hebt dat het dan niet meer uitmaakt of er een windows toestel bij staat of niet.

voor jouw situatie:
Jij maakt een koppeling tussen twee toestellen op een grafische manier, en die zorgt er dan voor dat het nodige wordt geinstalleerd, zoals samba en smb-client.
In jouw geval heb je voldoende met smb-client.
Dat volstaat om jouw systeem te koppelen aan je windows server.
Maar:
Een koppeling maken op een grafische manier is anders dat niet-grafisch en het werk ook niet steeds goed. Daarom terug naar hoe het aan de basis in linux altijd gaat, in terminal:

mount -t smbfs -o username=<username>,password=<password> //<win-box>/<share> /mnt/<name-of-mountpoint>

mount -t smbfs = opdracht om te mounten via het smb protocol
-o username=<username>,password=<password> = de opties die je meegeeft waarmee je ook rechtstreeks op je windows server inlogt <> deze haken hoef je dus niet te typen, maar geven aan dat daar dan je login en je paswoord komen.
//<win-box>/ = het ip-adres van je windows server
<share> = de map op je windows server waar je documenten staan die je wil zien en mee werken.
/mnt/<name-of-mountpoint> = de locatie waar op je linux de bestanden te bereiken zullen zijn die eigenlijk op je windows server staan.

Dit kan overal zijn maar standaard is het zo dat we in linux systemen externe systemen mounten in /mnt/
de map <name-of-mountpoint> is een map die je zelf moet aanmaken eerst.

concreet: Als je dus al die zaken in een commanda na elkaar uitvoert, zal je zien dat je bestanden op windows server gewoon te lezen, schrijven, bewerken zijn als je in je linux naar /mnt/<name-of-mountpoint>  gaat.

Dan zal je steeds kunnen inlezen, werken aan, wegschrijven, van je bestanden rechtstreeks van op in je applicaties , vb LibreOffice of andere, zonder enig probleem.


dus:
1. je maakt een map aan in /mnt/ met bijvoorbeeld de naam data-server
2. je opent een terminal en geeft in:
mount -t smbfs -o username=<je loginnaam op je windows>,password=<je paswoord> //<het ip adres van je windows server>/de map waar je data staat op je win-server/ /mnt/data-server
3. je wordt geprompt
4. je netwerkshare is bruikbaar

« Laatst bewerkt op: 2012/04/21, 18:00:05 door speculoos »

Re: Ubuntu verbinden met een Windows server
« Reactie #7 Gepost op: 2012/04/24, 18:27:05 »
Versie 12.04 van Ubuntu geeft geen problemen meer bij het opslaan op de server.
Bedankt allen :)