Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar  (gelezen 4211 keer)

Offline Gertje

  • Lid
Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Gepost op: 2011/02/01, 08:39:47 »
Hallo,
Al meerdere keren dit forum bekeken om te kijken of Ubuntu nu echt iets voor mij zou zijn. Na een aantal oudere versies nu echt versie 10.10 geinstalleerd. En zowaar, ik heb er heerlijk mee kunnen werken. Tot eergisteravond. Ik loop tegen een dubbel probleem aan, wat ik in dit forum niet tegenkom.
Na installatie van Flash player in Firefox [ik weet niet of dat de trigger was], ging Ubuntu heel traag reageren, zo traag dat de muisaanwijzer begon te stotteren. Hierop Firefox helemaal weg gehaald, maar het probleem bleef. Programma hangen, moeten geforcerd gesloten worden, enzovoorts. In de opstartGrub is Ubuntu 10.10 verdwenen, er is de keuze uit ze versies van versie 2.6.35.
Ook Vista wilde hierna niet meer opstarten. De groene opstartbalk blijft lopen, maar start niet door, ook niet met een systeem herstel DVD.
Terug naar Ubuntu, versie 2.6.35-25 aangeklikt [de enige die werkt] en versie 10.10 start op. Vreemd, maar toch fijn. Na een minuut vertraagd de computersl weer, en Firefox bij installatie wordt aangemerkt als niet vertrouwde software. Ook zijn mijn partities onherkenbaar en heb ik wel 60 harde schijven die allemaal de volledige schijfgrootte zonder partities aangeven.
Ik ben ten einde raad, want bij opnieuw installeren kan ik alleen nog kiezen voor het volledig wissen van de schijf, waardoor ook belangrijke info gewist wordt. De andere opties lopen vast.
Kan iemand mij alsjeblieft verder helpen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/01, 11:02:08 »
Eigenaardig verhaal. Het lijkt alsof Ubuntu de oorzaak is, maar geloof me: die kans is onwaarschijnlijk. Mij lijkt het dat we te maken hebben met een falende schijf.

Probeer eerst en vooral die gegevens waarvan je nog geen actuele reservekopie hebt, veilig te stellen. Dit zou je kunnen doen vanaf een Ubuntu live sessie, dus Ubuntu, opgestart van de installatie CD-rom. Mocht je schijf nog aankoppelbaar zijn - en dat is natuurlijk de vraag -, dan kan je de gegevens die je nog moet redden naar een USB schijf kopiëren.

Als je in de live sessie bent, open dan ook eens een terminal (Toepassingen - hulpmiddelen - terminal). Je krijgt nu zo een terminal zoals je ook op Apple computers kan zien. Voer volgende commando's uit en post de uitkomst hier in een bericht. Dan hebben we een beter idee van hoe je harde schijf er voor het ogenblik uitziet, en kunnen we misschien meer specifieke instructies geven.

sudo fdisk -l
sudo blkid

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/01, 11:14:55 »
Voor Vista kan je tijdens de opstart (dus VLAK NA Grub) onmiddelijk op F8 drukken. (Blijven drukken !)
Dit opent een tekstmenu van het systeem(herstel) van Windows.
Kies daar eens de opstart van Vista in veilige modus (safe mode), en probeer deze terug te laten doorlopen.

In dat menu is er ook een optie om te recoveren (niet van de CD's !!) van Windows na een crash of iets dergelijks.
Let op ! Dit zijn eigenlijk al geavanceerde menu-opties; doe enkel dat waar je zeker van bent dat ze je systeem niet onherroepelijk beschadigen (zoals daar is de optie om vanuit een oud herstelpunt te starten).

Voor FF e.d. probeer eens Chromium te installeren en te runnen; als dat wél goed loopt heb je een probleem met FF (of die flash player) --> VOLLEDIG verwijderen en opnieuw installeren (ook die flash player)

Maar zoals vanadium al aangeeft het is ook goed mogelijk dat je HD een probleem kent.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/01, 11:38:06 »
Dank voor jullie reacties. Beide zaken geprobeerd en bij Windows in veilige modus blijft de computer hangen op \windows\system32\drivers\disk.sys en doet daarna niets meer. Een live sessie wil ook niet doorstarten. Blijft dan ook ergens halverwege hangen. Ik kan dus alleen via normale boot terecht komen in Ubuntu 10.10 via versie 2.35 maar die vertraagd dan na een minuut [hangt eigenlijk ook]. Installatiepogingen van alle browsers mislukken. Is geen toestemming voor. Heel vreemd...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/01, 11:52:11 »
Als je Ubuntu systeem opstart en de eerste paar minuten behoorlijk werkt, maak daar dan in éérste instantie van gebruik om je data te proberen veilig stellen.

Je moet niet, maar het is wellicht toch interessant eens de output van "sudo fdisk -l" en "sudo blkid" te bekijken.

Wat je ook kan doen, is het programma "top" opstarten in de terminal. Dit geeft continu aan hoeveel geheugen gebruikt wordt, en welke processen de processor/het geheugen gebruiken. Dit zou een aanduiding kunnen geven van de oorzaak van het traag worden.

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/01, 12:24:32 »
Dank voor jullie reacties. Beide zaken geprobeerd en bij Windows in veilige modus blijft de computer hangen op \windows\system32\drivers\disk.sys en doet daarna niets meer. Een live sessie wil ook niet doorstarten. Blijft dan ook ergens halverwege hangen. Ik kan dus alleen via normale boot terecht komen in Ubuntu 10.10 via versie 2.35 maar die vertraagd dan na een minuut [hangt eigenlijk ook]. Installatiepogingen van alle browsers mislukken. Is geen toestemming voor. Heel vreemd...

Klinkt heel erg als een corrupte harddisk. Of lossige connectors daarvan.

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/01, 13:36:12 »
Ik zou in dat geval de 'harde' methode gebruiken;
start van het begin terug opnieuw !

Dus: Ubuntu opstarten en proberen je data met een opslagmedium veilig te stellen. Ook die, die in Windows zitten.
Doe dat vanuit een LiveSessie van de CD van Ubuntu (heel veilig om te doen).

Dan kan je het best je HD eens (vanuit de livecd) laten scannen op slechte clusters (volledig scannen)
Indien deze 'gezond' is:

terug Windows Vista recoveren van de meegeleverde cd's
en daarna terug Ubuntu installeren.

Ik denk als Vista in Sys32 blijft hangen, dat je disk corrupt is. Je kan nog proberen een eerder herstelpunt te kiezen en kijken of Windows zichzelf nog kan redden. (Ook de procedure van opstarten en F8 kiezen) STEL EERST JE DATA VEILIG !!!!

Een disk kan ook een slechte kop hebben waardoor deze ook onbetrouwbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/01, 13:37:44 door Joris Donders »
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/01, 14:07:43 »
Een live sessie wil ook niet doorstarten. Blijft dan ook ergens halverwege hangen.

Kan zijn dat de computer wel bezig is maar dat je het niet merkt.
Heb geduld dit kan een paar minuten duren.

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/01, 14:29:49 »
Daarrrr ben ik weer. Wederom dank voor de suggesties. Met dat wachten op de Live sessie kan ik mijn lunch eten en dan komt hij echt niets verder [en ik eet niet snel...].
Ik ben intussen ook even naar de winkel geweest voor advies. Zij konden mij zeggen dat de laatste Ubuntu en Windows op een schijf vaker problemen geven, omdat ze anders geformatteerd worden.  ??? En zij hebben dit probleem vaker meegemaakt met laptops. Mijn boerenverstand kan hier wel in meegaan, want Ubuntu heeft schijf nu dan deels aangepast aan zijn indelin, maar niet volledig en gaat dus irriteren. Windows is dusdanig aangepast dan die niet meer op wil starten. Klinkt dit jullie ook bekend in de oren?
Daarnaast ben ik bang dat ik mijn gegevens veilig moet stellen, maar hoe doet ik dat als geen enkel systeem normaal funtioneert? Bovendien geeft Ubuntu aan dat er maar een schijf is van 16gb, de andere zijn voor deze Linux-leek niet te zien...
Is er hoop?

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/01, 15:55:19 »
Dit begint lastiger te worden.

Een opstart van Ubuntu vanaf de instalatie-cd (bijna) heeft niets met de harde schijf te maken.
In principe zou je de harde schijf er helemaal uit kunnen halen en de computer via de installatie-cd opstarten.

Mischien tijd voor wat meer gegevens over je laptop
- Merk en type
- processor
- ram geheugen
- grote van de hd

Verder hoe vol zat de windows partitie voor je Ubuntu überhaupt installeerde?

Daarrrr ben ik weer. Wederom dank voor de suggesties. Met dat wachten op de Live sessie kan ik mijn lunch eten en dan komt hij echt niets verder [en ik eet niet snel...].
Dan duurt het idd te lang.

Ik ben intussen ook even naar de winkel geweest voor advies. Zij konden mij zeggen dat de laatste Ubuntu en Windows op een schijf vaker problemen geven, omdat ze anders geformatteerd worden.  ??? En zij hebben dit probleem vaker meegemaakt met laptops. Mijn boerenverstand kan hier wel in meegaan, want Ubuntu heeft schijf nu dan deels aangepast aan zijn indeling, maar niet volledig en gaat dus irriteren. Windows is dusdanig aangepast dan die niet meer op wil starten. Klinkt dit jullie ook bekend in de oren?
In ieder geval geheel nieuw voor mij.
Wat Ubuntu doet is vrije ruimte opschuiven en een eigen partitie ertussen zetten.
Het enige probleem dat ik heb gehad is dat windows deze nieuwe partitie niet herkent.
Bij het wijziggen van een NTFS partitie vernielde windows zonder pardon de Ubuntu partitie.

Je melde dat het eerst goed werkte.
Dit zou betekennen dat de installatie in de eerste plaats goed was gelukt.

Daarnaast ben ik bang dat ik mijn gegevens veilig moet stellen, maar hoe doet ik dat als geen enkel systeem normaal funtioneert? Bovendien geeft Ubuntu aan dat er maar een schijf is van 16gb, de andere zijn voor deze Linux-leek niet te zien...
Is er hoop?
16 gb is eigenlijk niet veel.
Hoeveel daarvan is er nu gebruikt?

Bazzertje

  • Gast
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/01, 16:39:19 »
De PC draait een paar minuten goed en dan begint het probleem opnieuw......
Wordt de processor dan misschien te warm, kapotte ventilator ?

Dat er volgens de winkel vaker problemen zijn met een dualboot Windows-Ubuntu is lariekoek!!!!!!!!!!!

Woon je toevallig in de buurt van Emmen dan kan ik je helpen je bestanden veilig te stellen.


Groetjes en succes Bazzertje

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/01, 18:08:15 »
Hallo mensen,
Ik ben onder de indruk van de vriendelijkheid en hulpvaardigheid van eenieder. Te gek!
ik zal wat gegevens opsnorren van mijn Sony Vaio, type VGN-NR22 uit 2008, Intel 2 core 1800 [of zeg ik nu iets heel sufs?] met twee Gb RAM, een harddisk van 160Gb [of 200] en de partities waarop ik Ubuntu installeerde was volgens mij voor een derde gevuld 20 gb van de 60. Nu zie ik in bestandssysteem staan dat er nog 11,3Gb beschikbaar is.

En helaas, ik woon in Amsterdam, dus niet bij Emmen. Thanks Anyway!

De ventilator draait erg rustig intussen, alsof er gewoon gewerkt wordt. De enige hier in huis die het warm krijgt ben ik, typend op mijn nog wel werkende Windows 6.1 telefoontje.

Ik kan nog wel iets van andere partities inzien, en daar staat nog herkenbare informatie op, al opent de verkenners als supertraag... Er blijft hoop.

Ik ga nu en de rest van de avond even de gezellige huisgenoot zijn, en moet mijn aandacht dus op andere zaken dan bits richten. Graag tot de volgende sessie!

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/01, 20:20:36 »
Ik gebruik geen windows, maar kan je de Harde Schijf eens checken vanaf de recovery DVD van windows? Kan dat trouwens? Heb je daar een optie daarvoor op die DVD?
Anders vanuit de LiveCD van Ubuntu.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #13 Gepost op: 2011/02/02, 10:03:20 »
Goedemorgen,

Het is een VAIO systeemherstel DVD, maar deze heb ik reeds geprobeerd te draaien. Maar deze draait ook niet correct en start niet op.

Heeft iemand een idee waarom de webbrowsers niet willen installeren, en waarom dat systeem zo traag is (een venster openen duurt al een minuut)? Of is die traagheid die na een minuut inzet een totaal onbekend probleem.


Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #14 Gepost op: 2011/02/02, 13:10:05 »
De herstelDVD van Windows heeft GEEN TOOLS !
De installatie-dvd wel alleen om je disk te formatteren zodat Windows zich kan nestelen.

Maar ik begin te denken aan andere dingen, waar ik nu alleen nog kan zeggen:

a) probeer een steunpunt te vinden in je buurt, zodat je onder begeleiding je systeem kan redden.

b) als je nog garantie hebt: ga naar de winkel terug met die pc !

Een Sony is een taaie tante als het er op aankomt de juiste drivers te vinden, én te recoveren.
Sony hanteert daarbij een eigenzinnige filosofie.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #15 Gepost op: 2011/02/02, 13:26:39 »
Nog even wat informatie. Het betreft een Sony VGN-NR11z-s voor wat het waard is.
Inmiddels lukt het om wat gegevens naar een externe schijf te kopieren. In het begin supelsnel, maar nu het systeem vertraagt is het met een snelheid van 2,4 MB/sec, beter dan niets...

Het commando TOP geeft mij onvoldoende info. CPU geeft aan 98,6% us, is dan unused?

Garantie op een machine van 3 jaar oud kan je schudden, zeker als het een softwareprobleem betreft. Eigen schuld, dikke bult. Ik was al wel wat huiverig om op een VAIO dit te installeren. Maar omdat live sessies goedgingen, kon de rest ook. Nou ja, ik denk dat er niets anders opzit dan alles leegtrekken en dan enkel een OS te gebruiken. Dat zal Linux worden,en want Vista heb ik niet los, andes dan op de niet startende herstel DVD.

Mocht iemand suggesties hebben: Ik ben er blij mee.

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #16 Gepost op: 2011/02/02, 14:16:39 »
Om je verder te helpen daarom deze link : http://www.sony.nl/discussions/thread/93088?tstart=9

Let wel dit hebben wij niet kunnen testen, maar ik lees daar eigenlijk een geloofwaardige handleiding.

Misschien is het ook interessant om met een andere harddisk te werken, en uit te proberen !

Vista kan ook onvoorspelbaar crashen, trouwens Windows 7 ook, op sommige hardware.

Ubuntu kan je ongelimiteerd installeren en herinstalleren, hou dat in gedachten wanneer je opnieuw begint.

Maar ik heb alleen een grote verwondering dat je niet kan werken vanuit een LiveSessie .... (dus uitproberen van Ubuntu)

Ik hoop echt dat je een licht kan zien op het einde van deze tunnel !


Probeer in alle gevallen eens te recoveren van je DVD met de instructies van die link.

Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #17 Gepost op: 2011/02/02, 17:07:37 »
Als de hardware natuurlijk moeilijk...
Je kan ook eerst eens kijken of er een steunpunt bij jou in de buurt is. Kijk hier even op de kaart:
http://kaart.ubuntu-nl.org/
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #18 Gepost op: 2011/02/02, 21:26:53 »
Hartelijk dank voor de suggesties. De Sony opstartdiskettes heb ik wel, maar ook die starten niet op.
Ik moet me maar eens op de kaart van Nederland richten, want ik loop zelf, net als de computer, ook vast.
Wel interessant: De comouter gaat steeds trager werken en doet na een half uur echt niets meer. Vlak daarvoor is de processor op 98% volgens het TOP-commando. Het Commando wat hij volgens alle voorgaande regels uitvoert is "udisks-part-id", wat mij niets zegt, maar wellicht een van de knappe koppen hier wel.
Morgen denk ik voor deze computer een nieuwe schijf kopen en deze huidige door een expert laten uitlezen. Iemand suggesties voor een adres in Amsterdam die dat kan?
Hartelijke groet en fijne avond.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #19 Gepost op: 2011/02/02, 22:09:28 »
Het heeft iets te maken met het pakket libparted heb ik ergens gelezen. (Weet dit niet van me zelf maar heb even udisks-part-id gebruikt als zoekparameter in Google.) Dat dient kort gezegd voor het maken, verwijderen, verplaatsen, kopiëren enz... van data.
Maar zoals al iemand zei. Als dit ook in windows gebeurd dat je harde schijf vertraagt enzo dan zal het je HD wel zijn waar er iets mee scheelt.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #20 Gepost op: 2011/02/03, 09:15:21 »
Tegen Badhoevedorp is een steunpunt gevestigd van Ubuntu. (Zie de link van heir4c)

Een nieuwe schijf aankopen is een goede keuze ! (Windows is door het ingrijpende boot-proces een gesel voor een schijf)

Normaal gesproken zou je dan je windows al zeker moeten kunnen recoveren !!!

Een tip: koop je schijf niet té groot !!! Een grote schijf (500Gb en hoger) klinkt verleidelijk, maar je dient goed voor ogen te houden dat deze types een frele mechanica in zich hebben. Opslag en booten dien je eigenlijk best separaat te houden !! Beperk je schijf tot de types van rond de 300 Gb.

Op het Sony forum zal je zeker hulp kunnen vinden voor je laptop zelf !
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Gertje

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #21 Gepost op: 2011/03/11, 09:06:21 »
Mensen,

Het heeft even geduurd. Uiteindelijk de computer weggebracht en kijken wat eraan schortte. Nog steeds kan ik niet uitleggen wat het was, maar er is blijkbaar iets fout gegaan bij de installatie van Ubuntu, waardoor en 60 harde schijven in mijn computer terecht kwamen (niet echt, maar wel volgens de Grub). Hierdoor zou ik heel veel pocessoren nodig hebben om alles te draaien, en die had ik niet, waardoor de computer zichzelf vast liet lopen.

Eind van het verhaal: De dokter heeft ernaar gekeken, zijn tijd erin gestoken, en nu kan ik weer Windows gebruiken (stond er nog allemaal op) en is Ubuntu ook mooi geïnstalleerd.

Dank voor alle gedane suggesties.

Groet, de leek.

Offline heir4c

  • Lid
Re: Vista opstart hangt, Ubuntu vertraagd: computer onbruikbaar
« Reactie #22 Gepost op: 2011/03/11, 19:15:41 »
Blij dat het opgelost is en dat je nog al je data hebt.
Veel plezier met Ubuntu verder en altijd welkom.

Met vriendelijke groet,
heir4c
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu