Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart  (gelezen 1563 keer)

Wim_Jager

  • Gast
5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Gepost op: 2008/08/08, 18:53:39 »
Ik heb een simpele on board geluidskart, met een line-in, line-out en een microfooningang.

Onder Windows kan ik gewoon mijn 5.1 surround set in de geluidskaart pluggen, en ik selecteer met de software[soundmax] virtual 5.1 setup, waarnaar er zeer goed 5.1 geluid uit alle boxen komt terwijl ik wat muziek etc. afspeel.

Nu staat Ubuntu op deze computer, maar ik heb nu alleen maar geluid uit de front speakers [de stekkers in de  line-in en microfoon geven geen geluid]

Dus hoe krijg ik 5.1 geluid uit zo'n standaardgeluidskaart? Ik zie bij voorkeuren ook geen soort van wizard om dit in te stellen, noch het aantal kanalen in te stellen.

Suggesties zijn vanharte welkom!

ps; ik ben van plan mijn computer binnenkort te upgraden met een beter moederboard met 8 kanaals audio, maar tot die tijd moet ik het hier nog even mee doen. een 8 kanaals geluidskaartje kopen lijkt mij dan geen handige optie.


Wim_Jager

  • Gast
5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/08, 21:21:24 »
Yes yes yes hij doet het :) Was wat klooien met de schuifjes maar het resultaat mag er wezen!
 
Het "magische" zat m in "Spread front to Surround and .....(meer kan ik niet lezen) "

OPMERKING:

Misschien is het normaal dat het CPU gebruik in Linux hoger ligt dan in Windows, maar het valt mij op dat het cpu gebruik schommelt tussen 15-20% bij de 2 cores. Is dit niet wat veel voor het afspelen van wat mp3's met VLC? Bij Totem is het zelfs 40% bij beide cores.

 DIt is niet de eerste paar seconden, maar continu. Bij het afspelen van Video gebruikt de pc 100% cpu bij beide cores [ik gebruik VLC, Totem heeft het ook]

de CPU is een intel pentium 4, 2,6 ghz [en niet dual core, terwijl Ubuntu dat wel aangeeft]

Opmerking2: Alleen met xgine "klinkt" de audio zuiver, met vlc, totem en ritmebox is dit helaas niet het geval.

Hoe zit het met dat cpu gebruik?

Edit: net 3 seconden te laat op de verzenden knop gedrukt :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #3 Gepost op: 2008/08/08, 22:23:06 »
Mooi dat je geluid werkt! Dat CPU-gebruik is niet normaal. Zet de visuele effecten eens uit:
http://computertip.googlepages.com/ubuntutipsentrucs
(nummer 7)

Wim_Jager

  • Gast
5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #4 Gepost op: 2008/08/09, 09:08:15 »
Dat heeft geholpen.. Wel jammer dat alles er nu wat minder mooi uit ziet..

Trouwens vreemd dat de PC met 8.04 merkbaar trager gaat dan 7.10, want daar had ik altijd een cpu gebruik van 1% met visuele effecten. [alle drivers etc. zijn allemaal geínstalleerd.]

Bedankt voor de goede oplossingen, alles gaat nu een stuk beter.

5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #5 Gepost op: 2008/08/10, 03:38:31 »
Het "magische" zat m in "Spread front to Surround and .....(meer kan ik niet lezen) "

hoi wim dat knopje zoek ik waar kun je dat vinden .

gr erwin

Wim_Jager

  • Gast
5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #6 Gepost op: 2008/08/10, 13:36:11 »
Citaat van: fatalflower
Het "magische" zat m in "Spread front to Surround and .....(meer kan ik niet lezen) "

hoi wim dat knopje zoek ik waar kun je dat vinden .

gr erwin
Zoals in de handleiding van pjotr te lezen valt, moet je eerst alsamixergui installeren, en als je dit hebt opgestart stond dit schuifje bij mij als één na laatste op de rij [helemaal rechts dus] Je moet daar dan op het luidsprekericoontje klikken, en dan moet het werken.

Misschien is een schermafdruk handiger:




En het hangt natuurlijk ook van je geluidskaart af of hij dat ondersteunt. Maar zo kreeg ik het in ieder geval werkend. [ Xgine gaf het beste geluid, de andere spelers haperden wat, dit kan ook aan mij liggen]

Succes!

5.1 geluidsset gebruiken op simpele geluidskaart
« Reactie #7 Gepost op: 2008/08/11, 01:46:17 »
bedankt voor de reactie,
ik denk dus dat die kaart het niet ondersteund want dat schuifje kreeg ik niet te zien.

gr erwin