Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: geen toegang tot eigen bestanden  (gelezen 946 keer)

luckyluke

  • Gast
geen toegang tot eigen bestanden
« Gepost op: 2006/06/07, 19:12:49 »
Ik draaide een helemaal up-to-date Dapper, zonder problemen. Van de ene op de andere dag kon ik niet meer van die HD booten. Bij het berichtje van de BIOS "booting from HD" blijft m'n pc gewoon hangen, nog voordat GRUB geladen wordt dus. Ik heb alles getest. Van een andere harde schijf booten werkt gewoon. Alle kabels kloppen, alle BIOS instellingen kloppen, de HD in kwestie draait ook gewoon...

Omdat er toch wel wat belangrijke bestanden op die HD staan heb ik geboot vanaf de live-cd van 6.06 LTS. Hierin kan ik de HD in kwestie wel gewoon bereiken. Ik heb 'm gemount, en ik kan bij al m'n bestanden komen. Nouja, bij veel van die bestanden staat een rood kruisje, en ik krijg een leuke melding dat ik niet de goeie rechten heb om die bestanden te lezen. De bestanden die wel lukken heb ik eventjes snel overgepompt naar een andere pc, maar de aller belangrijkste heb ik dus nog niet veilig staan...

Wat kan ik doen om hier verandering in te brengen???

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
geen toegang tot eigen bestanden
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/07, 19:28:29 »
Met de commando's chown en chmod kan je aan alles (met sudo ervoor)
Maar indien het idd voor grub is, is je hd blijkbaar om zeep, wat dan wel raar is, is dat je er nog bij kan met een live-cd?

luckyluke

  • Gast
geen toegang tot eigen bestanden
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/07, 20:35:52 »
sudo chmod 007 -R /mnt/kaduk/home/lucas/

M'n bestanden staan in ieder geval veilig :D

De install van Dapper die erop stond was niet helemaal vers. Die draait al mee vanaf zowat het begin van de development-cycle, en er is in die maanden heel wat mee gekloot, maarjah... Ik ga straks proberen een verse Dapper erop te zetten, mocht het niet lukken heb ik weer een HD om open te schroeven :D

Thanks :)