Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: opgelost Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker  (gelezen 11571 keer)

opgelost Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Gepost op: 2012/02/21, 14:52:27 »
Ik heb filmpjes in MPEG4 formaat (van camera en Youtube o.a.) en daar wil ik een leuk langer filmpje mee maken.

Hoe ik nu werk:
Vanaf desktop (ubuntu) de filmpjes op externe schijf zetten,
dan op de laptop (Windows Vista), de filmpjes omzetten naar een AVI formaat
en dan, dus echt heel simpel en leuk om te doen!, het filmpje aan elkaar zetten met tekstjes ertussen enzo. Met movimaker inderdaad van windows...

Maar, ik wil op de desktop (ubuntu) dit ook kunnen zonder windows........

Wie heeft een heldere oplossing?

Dus eigenlijk gewoon movimaker voor ubuntu? Graag ook in het nederlands...

Ik heb al wel videoprogramma's geprobeerd (Devede b.v.) en ook een film kunnen branden, die het prima doet in de DVD speler, maar ik krijg er geen tekst tussen....


« Laatst bewerkt op: 2012/12/19, 20:14:35 door Pollewopje »

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #1 Gepost op: 2012/02/21, 15:08:00 »
Is OpenShot videoeditor niks voor je?

Offline Ramana

  • Lid
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #2 Gepost op: 2012/02/21, 17:48:01 »
OpenShot of Kdenlive

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #3 Gepost op: 2012/02/21, 18:35:43 »
In Openshot (die overigens wel lekker makkelijk werkt) kan ik geen mogelijkheid ontdekken om een tekst ergens in of tussen te plaatsen.
Dan zou ik eerts tekst moeten maken, een foto er van nemen en dat er tussen zetten....beetje omslachtig...en dan nog kan ik niet op b.v. het eerste frame een tekst zetten en die mee laten lopen voor een beperkte tijd...

En ik heb al drie keer geprobeerd om Kdenlive te installeren (via het downloadcentrum) maar als ik hem heb gedownload krijg ik hem niet aan de praat, wil niet uitpakken....

Ik wilde dat graag proberen

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #4 Gepost op: 2012/02/21, 19:15:42 »
Ik gebruik dat Openshot sinds kort ook. Gewoon een tekst er tussen zetten kon weleens lastig zijn. Maar je kan het toch via de titel-editor doen? Of je maakt een tekst in Inkscape of GIMP of zoiets en zet het plaatje er tussen.

Dat doe ik zo en dat werkt heel prima.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #5 Gepost op: 2012/02/21, 21:32:37 »
ja, maar dat is toch allemaal dubbel werk?

In movimaker kun je gewoon een onderschrift in het filmpje zetten.
Ik plak diverse korte filmpjes aan elkaar en zet dan in het eerste plaatje b.v. datum en omschrijving neer.

Dus niet via weer een ander programma allemaal losse plaatjes ertussen plaatsen....

Ik zou zo graag dit in ubuntu doen...

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #6 Gepost op: 2012/02/21, 21:52:01 »
Waarschijnlijk is de functionaliteit er gewoon niet in de beschikbare Linuxprogramma's. Moviemaker is op dat punt gewoon een fijn programma. Kdenlive kan het overigens wel gedeeltelijk, scrollende teksten enzo.  OpenShot niet voor zover ik weet, je kunt alleen titels maken en bewegende titels laten genereren mbv Blender maken duurt lang. Er zijn overigens ook nog wel een paar andere Video editors voor Linux buiten OpenShot en Kdenlive maar ik ken die verder niet.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #7 Gepost op: 2012/02/21, 22:12:57 »
Ik heb het net eens geprobeerd. Het gaat prima met de titel-editor en de overvloeien overgang. Probeer dat maar eens. En als dat dan niet voldoende mogelijkheden biedt kan je het vanuit Openshot direct in Inkscape superfijn nabewerken.

Dat is juist het mooie van Open Source, het ene programma vult het andere naadloos aan.

Er is ook nog Cinerella. Dat zou een professioneel programma zijn. Daar ga ik me nog eens op werpen, maar eerst maar eenvoudig beginnen. Kijk hier: http://is.gd/fJpCtV Het lijkt me wel een programma dat wat van zijn gebruikers vraagt. Geen kattepis dus.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
« Laatst bewerkt op: 2012/02/21, 22:23:45 door jvecht »
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #8 Gepost op: 2012/02/22, 09:29:32 »
Kdenlive krijg ik dus neit geinstalleerd (jammer...)

maar ik ga zeker proberen met openshot en dan in Inkscape

en dat Cinerella ziet er wel goed uit zeg!

Voor mijn lopend project (filmpjes van oehoes, wat ik volgende week klaar wil hebben) ben ik nu op Movimaker bezig. Maar zoals gezegd, ik zou liever alles in Linux willen doen...


Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #9 Gepost op: 2012/02/22, 10:53:48 »
Succes Pollewop!

En als ik het zou mogen zien ben ik wel nieuwsgierig naar die Oehoe's als je het klaar hebt.

groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #10 Gepost op: 2012/02/22, 18:13:18 »
ik ga mijn best doen xD

Maar die filmpjes stellen neit zo heel veel voor hoor, zijn test van het oehoe nest, de baltst en de eerste prooioverdrachten...

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #11 Gepost op: 2012/02/22, 19:22:06 »
OK,

Alle begin is moeilijk en al doende leert men. Oh ja, en met vallen en opstaan. Dus kom maar op. Ik weet niks van Oehoe's behalve dat ze volgens mij erg fotogeniek zijn. Dus dan ook een mooi onderwerp voor een eerste filmpje toch?

Ik ben er ook nog helemaal geen kei in.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #12 Gepost op: 2012/02/23, 10:40:21 »
Gisteravond ben ik bezig geweest met de videootjes die ik bij het laatste waterpolo-potje van mijn zoon heb gemaakt. Die jongens wonnen dat potje op een geweldige manier. Het is een jong team en ze spelen een klasse te hoog door omstandigheden. Jullie hebben hem wel door, hè. Ik ben een tikkie  trots.

Ik had alles gefilmd en inmiddels staan er twee video's op Youtube. Het is allemaal helemaal nieuw voor me. Nou ben ik het over aan het doen. Nu goed. Titels erin, overvloeiers, geluidstrack ingedubbed (heet dat zo?). Ik heb de trainer/coach een memorecorder om de nek gehangen. Dus ik heb prima geluid van de bank. Ik heb ook wel eens een tweede memorecorder in het publiek gehangen, maar daar had ik niet echt wat aan.

Nou ga ik nog de goals onderstippelen á la Studio Sport. Stand erin na een goal, met de teamnamen links en rechts ervan en de naam van de speler die het goal scoorde.

En alles uit die geweldige pot software van de Linux wereld werkt samen. Ik gebruik OpenShot als video editor. De ingebouwde simpele titeleditor werkt naadloos samen met Inkscape voor het creëren van de titels voor het betere werk. Met Inkscape kan ik lezen en schrijven. De mp3 geluidstrack van die memorecorder bewerk ik met Audacity.

Met GIMP kan ik speciale beeldeffecten maken. Misschien kan ik met Imagination ook nog wat bijzonders, bedenk ik net. Speler-close-upjes ofzo.

Openshot kan ook geanimeerde titels maken via Blender. Maar dat is wat al te heftig voor mijn laptop. Bovendien ben ik niet gek op allerlei geweldig indrukwekkende & compleet zinloze effecten. Ik heb de sensatie van alle toeters en bellen van een Word, Powerpoint en en andere software samengepakt op één velletje A4 wel genoeg gezien. Dat is kleuterkleien voor volwassenen.

Ik ben eigenlijk meer een fotograaf. Eén foto, één boodschap en alle ruimte voor je fantasie. Maar in dat video-gedoe kan je wel heel veel creativiteit kwijt. Linux barst van de mooie software ervoor.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht



PS: als iemand zich nou hierna dolenthousiast op Openshot werpt, een kleine tip. Sla je werk bij elke poep en scheet op. Openshot wil helaas nog wel eens crashen.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #13 Gepost op: 2012/02/23, 11:13:42 »
Kun je ons een linkje geven van het Youtube filmpje zodat we kunnen meegenieten ? ;)
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #14 Gepost op: 2012/02/23, 20:58:33 »
Het adres is http://www.youtube.com/user/zwemsportvideo

Wat er tot nu toe staat is nog eenvoudig spul. Het videootje met titels en wat overgangen waar ik het over had staat nu te coderen. Daarna moet ik het nog uploaden. Vrij tijdrovende klussen, maar de PC doet het werk.

Ik heb even rondgeneusd in jouw video's en gelijk een heel stel nieuwe ideeen opgedaan. Leuk, hoor!

groeten,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #15 Gepost op: 2012/02/24, 20:56:12 »
Het videootje staat er. Ga maar kijken als je zin hebt. Hier is een directe link:

http://youtu.be/7F5Lwo-ZwyU

Ik ga de titel met de stand na een goal en de speler die het goal scoorde nog proberen aan te passen. Beetje mooier maken. Plus dat ik de tussenstand helemaal boven wil. Ik ga daar met behulp van Inkscape mee experimenteren. Dan heb ik dat voor de toekomst gelijk goed.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #16 Gepost op: 2012/02/25, 10:08:21 »
Dat scorebord is me prima gelukt. Een mooi ding gemaakt in Inkscape met ook een paar "infographic" afbeeldingen erin om aan te geven welke kleur waterpolocaps bij welk team past. Die blijkt dan verder ook nog puik in de simpele titeleditor qua teksten aan te passen. Perfect, zeg!

Maar met de start van de hele video heb ik nog problemen. Ik begin met een jpg afbeelding met het clublogo. Maar in de overgang van de jpg naar de eerste clip stottert de eerste clip. Kleine workarounds als de clip op de achtergrond al een paar seconden eerder starten of een overvloeien overgang verhielpen het niet.

Ik ga het eens proberen via de titeleditor en Inkscape. Misschien dat het opnemen van het clublogo in een svg bestand dat gestotter oplost.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #17 Gepost op: 2012/02/26, 21:15:30 »
Dat gestotter blijkt gewoon door mijn vrij eenvoudige laptopje te komen. Als ik de video start met XBMC draait hij wel goed. Mooi spul, dat XBMC. Wel een beetje apart qua werking. Je moet er apart op inloggen. Het neemt er dus de ruimte voor. Maar dat heeft dus een reden, in ieder geval wellicht heel terecht voor mijn laptop.

De vier video's staan op Youtube. Hier is de link naar de afspeellijst: http://www.youtube.com/playlist?list=PLC592AD8556223176

Commentaar altijd welkom. Je kan er maar van leren, nietwaar. Het is wel pas de eerste keer dat ik met videobewerking bezig ben.

met vriendelijke groeten,

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #18 Gepost op: 2012/02/27, 08:18:36 »
Misschien is het mooi als je het begin- en eindscherm laat in- en uitfaden :)

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #19 Gepost op: 2012/02/27, 09:28:37 »
Hallo Timo,

Goed idee. Ik ga eens spelen met de mogelijkheden voor een mooie intro. Die is me toch al wat te sober.

Ik moet ook nog een leuk achtergrond deuntje hebben in het begin. Uiteraard BREIN-proof  :evil: En dan toch wat in de lijn van de sport.

Bedankt.

Just Vecht
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #20 Gepost op: 2012/02/27, 09:47:59 »
http://www.jamendo.com allemaal gratis en vrij om te gebruiken in filmpjes (Creative Commons). Je moet wel even de artiest vermelden in de videobeschrijving. Iets geschikts voor sport vinden is misschien wat lastiger maar je kan ook zoeken op genre. Overigens heeft YouTube ook de mogelijkheid om muziek (kun je kiezen uit wat muziek die je van Google legaal mag gebruiken) onder je filmpje te zetten maar die vervangt dan het complete geluidsspoor.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #21 Gepost op: 2012/02/27, 12:33:30 »
Jamendo? Leuke site! Bedankt voor de tip.

Ik ga daar eens naar kijken. In ieder geval komt die muziek alleen bij de intro.

Tijdens het spel zelf wordt er van alles en nog wat geroepen, geluiden van de bal tegen paal en lat, noem maar op. Dat moet er gewoon bij. De coach heeft een simpele memorecorder om de nek hangen. Op die manier heb ik alle geluiden vanaf de spelersbank en de toespraken van de coach in de rust separaat. Vooral dat laatste is fijn om te hebben.

In Openshot knip ik het stukje video van de rust even "los" en zet ik de audio ervan op dempen. De toespraken van de coach knip ik in Audicity uit en zet in een tweede spoor er overheen. Soms zet ik ervoor of erna nog een extra geluidsfragment van het gespetter in dat bad zonder noemenswaardige dingen erin. Een soort opvulgeluidje dus.

Vermoedelijk heeft de argeloze kijker het niet eens door, zo mooi werkt dat. Ik had toevallig al een memorecorder. Het was een nogal triest verhaal waarom we hem kochten. Maar nu komt hij heel erg van pas. Die dingen zijn heel veel beter dan die oude met de bandjes.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #22 Gepost op: 2012/02/27, 14:27:35 »
Kdenlive krijg ik dus neit geinstalleerd (jammer...)

maar ik ga zeker proberen met openshot en dan in Inkscape

en dat Cinerella ziet er wel goed uit zeg!

Voor mijn lopend project (filmpjes van oehoes, wat ik volgende week klaar wil hebben) ben ik nu op Movimaker bezig. Maar zoals gezegd, ik zou liever alles in Linux willen doen...



Hoezo krijg je kdenlive niet geinstalleerd bij het uitpakken? Ubuntu Softwarecentrum --> kdenlive --> knopje Installeren
Zo simpel is het.

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #23 Gepost op: 2012/02/28, 09:57:55 »
Ik had een videootje van alles bij elkaar een halfuur. Niet zo bijzonder, behalve voor de aanwezigen bij de betrokken gelegenheid. Niks voor Youtube dus. Daar heb ik met het oog op de compatibiliteit maar een AVI bestand van gemaakt.

Maar dat speelde op Windows XP machines niet af. Zeker te groot of zo. Het ging wel met VLC. Maar het moeten installeren van andere software is geen optie. Ik dus met DeVeDe een dvd gebrand.

Dat liep als een trein. Het duurt wel lang, maar dat is altijd zo in video land. DeVeDe maakt een mooie iso. Ik brand hem met k3b en presto, een dvd. Draaide meteen. Mooi tekstje in beeld als ingevuld in DeVeDe. Verder niks. Snik. Na veel hannes snap ik eindelijk dat dat mooie tekstje een menuutje voorstelt, zij het met maar één keuze. Ik klik erop en jawel, het doet het.

Leuk!

Nou ga ik vanavond mijn vier mp4 video's van de waterpolo wedstrijd ook maar eens proberen. Daar is de trainer/coach dan weer blij mee.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Gezocht: goede vervanging voor Windows movimaker
« Reactie #24 Gepost op: 2012/03/05, 14:10:53 »
Even een ander programma in de mix gooien: ffDiaporama http://ffdiaporama.tuxfamily.org/ Het is eigenlijk meer een opgepimpte powerpoint dan een video editor :P maar je kan er wel makkelijk mee werken vind ik. Vooral tekst toevoegen gaat makkelijk. Heb het vandaag pas geinstalleerd en even meteen wat mee in elkaar gedraaid in Webm-formaat.

http://youtu.be/qJpasxHjPJo