Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual boot  (gelezen 1014 keer)

Offline sidonia

  • Lid
Dual boot
« Gepost op: 2017/08/30, 09:12:50 »
Er zijn misschien mensen die hier wat mee kunnen:

Laptop gekocht, Acer Aspire E5-575.
Alleen een SSD van 256 GB, Windows 10 voorgeinstalleerd.

Van alles geprobeerd, om daar een dual boot van te maken met Ubuntu.
UEFI ingesteld, werkte niet. Legacy ingesteld, werkte niet.
In de BIOS werd Ubuntu helemaal niet zichtbaar.

Uiteindelijk een harde schijf 2.5" bijgeplaatst (had ik nog liggen van een oude laptop).
Hier Ubuntu op geïnstalleerd. Maar ook nu lukte het niet in UEFI mode.

BIOS ingesteld op Legacy en nu weer Ubuntu geïnstalleerd. En oké, nu lukte het wel.
Computer startte netjes op in Ubuntu.

Wil ik Windows opstarten (niet nodig, want ik heb nog een computer met Windows), dan moet ik nu in de BIOS UEFI mode instellen.

Opstarten in Ubuntu, Legacy mode instellen en de computer start op in Ubuntu.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/30, 09:18:09 door sidonia »

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/30, 10:49:54 »
Acer heeft een serie lastige UEFI's gebruikt. Diverse werken wel (of alleen maar) onder secure boot, maar dan moet er in de UEFI wel een "UEFI file as trusted for executing" ingegeven worden (shimx64.efi). Dit was bij mij nodig onder 12.04 en onder 14.04, maar bij de installatie van 16.04 was ook dit probleempje opgelost, en ging alles vanzelf.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/30, 10:54:06 »
Secure boot kan ik niet uitschakelen. Dat is uitgegrijsd.

Na van alles te hebben geprobeerd, was dit voor mij de uitkomst.
Nu staat Windows op de SSD en Ubuntu op de HDD.

In ieder geval werkt dit voor mij.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/30, 11:16:10 »
Secure boot kan ik niet uitschakelen. Dat is uitgegrijsd.
In sommige UEFI's moet je eerst een "administrator password" (of vergelijkbaar genaamd wachtwoord) instellen, voordat je Secure Boot kunt uitschakelen.

swake

  • Gast
Re: Dual boot
« Reactie #4 Gepost op: 2017/09/02, 12:47:40 »
Citaat
In sommige UEFI's moet je eerst een "administrator password" (of vergelijkbaar genaamd wachtwoord) instellen, voordat je Secure Boot kunt uitschakelen.

Hier volg ik even niet . Ik weet dat men een supervisor wachtwoord kan instellen om te voorkomen dat onbevoegden wijzigingen kunnen aanbrengen aan het UEFI BIOS .
Bedoel je soms niet een wachtwoord invoeren dat door de fabrikant werd ingesteld ?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Dual boot
« Reactie #5 Gepost op: 2017/09/02, 12:59:36 »
Citaat
In sommige UEFI's moet je eerst een "administrator password" (of vergelijkbaar genaamd wachtwoord) instellen, voordat je Secure Boot kunt uitschakelen.

Hier volg ik even niet . Ik weet dat men een supervisor wachtwoord kan instellen om te voorkomen dat onbevoegden wijzigingen kunnen aanbrengen aan het UEFI BIOS .
Bedoel je soms niet een wachtwoord invoeren dat door de fabrikant werd ingesteld ?
Nee. Ik bedoel het precies zoals ik het heb beschreven.  :)

Het is raar, het is gelukkig ook niet bij elk UEFI zo, maar bij sommige UEFI's wel. Onlogisch, maar een feit. Ik heb het zelf bij toeval ontdekt.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #6 Gepost op: 2017/09/03, 16:03:55 »
Citaat
Het is raar, het is gelukkig ook niet bij elk UEFI zo, maar bij sommige UEFI's wel. Onlogisch, maar een feit. Ik heb het zelf bij toeval ontdekt.
Ik kan het bevestigen: juist bij Acers zijn diverse UEFI-opties alleen benaderbaar na het ingeven van een administrator password. Na wijzigen kun je het desgewenst weer verwijderen.

Offline sidonia

  • Lid
Re: Dual boot
« Reactie #7 Gepost op: 2017/09/03, 19:43:59 »
Oké, ik dacht dat je het administrator password nooit meer kon verwijderen.