Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: OPGELOST (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check-2 is afgesloten met status 256)  (gelezen 1411 keer)

Offline VFeRlaat

  • Lid
Goedenavond allemaal,

Ik ben nieuw op dit Forum en ook nog redelijk groen met Ubuntu/Linux. Mijn naam is Jacco en kom uit Zwolle.

Het probleem heb ik al proberen op te lossen door met google het net af te sporen echter zonder resultaat. Ben wel een aantal probeersels tegen gekomen echter niets heeft geholpen.

Probleem:
Bij het opstarten van de computer kies ik in Grub voor Ubuntu. Vervolgens komt het Ubuntu logo in beeld en dan het logo van NVIDIA (was eerst niet maar sinds de laatste probeersels staat deze er ineens, dacht eerst dat het hiermee te maken had), vervolgens flikkert het scherm een aantal maal. Ik krijg nu een foutmelding: Er is een probleem met de configuratieserver.  (/usr/lib/libconf2-4/gconf-sanity-check-2 is afgesloten met status 256). Wanneer ik nu een enter geef. Komt er rechtsboven te staan "Installatieprobleem. De standaard configuratie voor Gnome-energiebeheer is niet correct geïnstalleerd. Neem contact op met uw systeembeheerder." In het midden staat er een inlog scherm. Wanneer ik hier inlog (en dan maakt het niet uit wat ik voor configuratie ik kies) begint het hele riedeltje opnieuw.

Wanneer ik in Grub kies voor herstelmodus en dan de "normale opstartprocedure hervatten" kies. Moet ik inloggen, na het inloggen en vervolgens startx intype flikkert het NVIDIA scherm weer even voorbij en dan zie ik het volgende:

(EE) Error compiling keymap (-)
(EE) XKB: Couldn't compile keymap
(EE) XKB: Failed to load keymap. Loading default keymap instead.
The XKEYBOARD keymap compiler (xkbcomp) reports:
>  Error: Cannot clos "/tmp/fileu28SfH" properly (not enough space?)
> Output file "/tmp/fileu28SfH"removed
Errors from xkbcomp are not fatal to the X server

Fatal server error:
Failed to activate core devices.

Ik heb al geprobeerd om hem een aantal keer opnieuw te installeren en elke keer krijg ik dezelfde fout.
Ik heb met behulp van de USB ook een andere computer geinstalleerd, exact hetzelfde systeem, en hierop werkt alles perfect.

Computer is een Laptop een Acer Aspire 5738.

Kan iemand hier wijs uit worden en mij verder willen helpen?

Alvast bedankt.

Groetjes Jacco
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 19:35:14 door VFeRlaat »

Betreft dit een verse installatie, heb je er dus niets aan gewijzigd?

Probeer het volgende (herstelmodus, root shell):

chmod 1777 /tmp

Herstart daarna je computer.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/04, 21:49:52 door Cumulus007 »

Offline VFeRlaat

  • Lid
Het betreft inderdaad een versie installatie. Dat wil zeggen voor het eerst een Linux OS op deze computer. Hij is geinstalleerd naast Windows 7, dus een dual boot.

Bovenstaande oplossing heeft niet gewerkt.

Offline VFeRlaat

  • Lid
Betreft dit een verse installatie, heb je er dus niets aan gewijzigd?

Probeer het volgende (herstelmodus, root shell):

chmod 1777 /tmp

Herstart daarna je computer.

Ik heb het nu nog een keer gedaan. De eerste keer heb ik de computer uitgezet. En dan opnieuw opgestart, toen kreeg ik weer dezelfde fout.

De tweede keer heb ik bovenstaande regel in Rootsheel ingetikt en daarna startx.
Hij lijkt nu wel "gewoon" op te starten maar ik mis de onderbalk en de bovenbalk in Ubuntu. Heb wel een mooi paars gekleurd scherm.

Oh ja, ik heb ook verbinding met internet.  En muis functioneert ook. Met Alt+F2 gebeurt er niets maar kan wel met rechtermuisknop bijvoorbeeld werkbladachtergrond wijzigen.

Hoe kan ik de boven- en onderbalk nu terug krijgen om verder te kijken wat er aan de hand is?


Lees het volgende topic eens door.
Hier ging het ook om dat mooie paarse scherm en alleen de melding dat er internet verbinding is.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/grub-kwijtgeraakt-hoe-herstellen/
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Offline jan11000

  • Lid
Heb je plaats genoeg op de harde schijven?

Offline heir4c

  • Lid
Start op in recovery mode en kies daarin voor de rootshell met internet verbinding.
Onderaan verschijnt nu een prompt (iets in de zin van: root@computernaam: )
Tik hier in:
apt-get update && apt-get upgradeLaat de computer zijn werk doen en als hij eventueel vraagt of je door wil gaan [J/n] dan klik je gewoon op Enter.
Nadat je de prompt weer te zien krijgt tik je in:
rebootStart nu gewoon verder op. Gaat dit niet dan start je terug op in recovery mode.

Had je dit probleem trouwens direct ná de installatie of op een later tijdstip?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline VFeRlaat

  • Lid
Er is plaats genoeg op de harde schijf. Ubuntu heeft een partitie aangemaakt van bijna 100Gig.
Probleem ontstond gelijk nadat ik Ubuntu geïnstalleerd had.

Heir4c ik zal jou aanwijzingen opvolgen.

Offline VFeRlaat

  • Lid
apt-get update && apt-get upgradeLaat de computer zijn werk doen en als hij eventueel vraagt of je door wil gaan [J/n] dan klik je gewoon op Enter.
Nadat je de prompt weer te zien krijgt tik je in:
rebootStart nu gewoon verder op. Gaat dit niet dan start je terug op in recovery mode.

Bij bovenstaande krijg ik heel veel "mislukt", als antwoordt. Eigenlijk is alles mislukt.

Als laatste geeft hij aan 0 pakketten opgewaardeerd, 0 pakketten nieuw geïnstalleerd, 0 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

Na de reboot krijg ik nog steeds hetzelfde probleem.

Offline VFeRlaat

  • Lid
Lees het volgende topic eens door.
Hier ging het ook om dat mooie paarse scherm en alleen de melding dat er internet verbinding is.
http://forum.ubuntu-nl.org/installatie/grub-kwijtgeraakt-hoe-herstellen/

Topic heb ik door gelezen echter dat is iets anders dan mijn situatie.

Ik krijg alleen dat paarse scherm te zien wanneer ik in herstelmodus naar de rootshell ga en dan als root een startx uitvoer. Wanneer ik daar login in geef moet ik me vervolgens aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord. En als ik dan startx uitvoer krijg ik de hele lijst met foutmeldingen zoals in de OP.

Wanneer ik normaal Ubuntu start krijg ik een foutmelding van status 256 en daarna een vaag inlogscherm met een soort van popup schermpje rechtsboven zoals in mijn OP aangegeven.

Offline heir4c

  • Lid
Kan je opstarten met windows?

Die fout meldingen hebben te maken met je keymap dus met je toetsenbord.

Je hebt ook een gesloten driver van Nvidia geïnstalleerd? Omdat er een logo van nvidia verschijnt.

Na die nieuwe installatie, heb je dan ook die nvidia driver geïnstalleerd? of heb een driver geactiveerd via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline VFeRlaat

  • Lid
Windows 7 start gewoon normaal op.

Na vele probeersels, via google gevonden, heb ik eenmaal gehad dat ik onder de root ben ingelogd waarbij ik wel een volledig scherm kreeg. Hier heb ik toen de driver van NVIDIA geinstalleerd via systeem-beheer-extra stuurprogramma's (ook de rest van de updates binnen gehaald), omdat ik dacht dat dit eerst het probleem was, ook omdat ik de volgende melding kreeg "Installatieprobleem. De standaard configuratie voor Gnome-energiebeheer is niet correct geïnstalleerd. Neem contact op met uw systeembeheerder."

Hierna was het probleem niet verholpen en krijg ik, wanneer ik via de root startx invoer, ook geen volledig scherm meer maar alleen een paars leeg scherm.

Offline VFeRlaat

  • Lid
Gisteravond nog even met Unetbootin een nieuwe opstart USB gemaakt met Ubuntu 11.04 en deze geïnstalleerd waarbij ik had aangegeven dat de oude versie verwijderd moest worden.

Helaas heeft dit niet tot resultaat geleid. Wel zie ik bij het opstarten het NVIDIA logo niet meer. De rest is exact hetzelfde gebleven.

Heeft iemand nog ideeën?

Offline VFeRlaat

  • Lid
Inmiddels Windows 7 eraf gemieterd en een versie installatie van Windows Vista (was Laptop origineel mee geleverd). Ook alle partities van Ubuntu geformatteerd. Nu deed helemaal niets meer, kreeg een Grub error. Nu Ubuntu opnieuw geinstalleerd. En jawel Ubuntu werkt en Windows Vista ook weer. Ben inmiddels Vista weer aan het upgraden naar W7, wilde het vrouwtje er tenslotte ook nog op hebben.

Dus het lijkt een probleem te zijn met dual boot van Ubuntu en W7.
« Laatst bewerkt op: 2011/07/08, 19:36:14 door VFeRlaat »