Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Stream stopt na +/- een half uur, 40 minuten.. etc.!!  (gelezen 31721 keer)

Offline rijnsma

  • Lid
Ik vind streamtuner een leuk ding, al is het een oud stukje software.
Maar ik heb last van streams, die stoppen na een minuut of 15 tot 45.

Videostreams lopen op dat moment goed door en andere dingen b.v. een feedreader of een
refreshende Opera-browser naast Streamtuner slaan dan niet vast, als streams onderbreken.
Dus de netverbinding sluit voor de stream; de rest blijft dan werken. Heel vreemd. Kan dat iets met
'rechten' zijn?

Heeft iemand daar ervaring mee of heeft iemand een oplossing daarvoor?
« Laatst bewerkt op: 2010/03/15, 18:30:30 door rijnsma »

Re: Stream stopt
« Reactie #1 Gepost op: 2009/07/23, 10:56:32 »
Hallo, heeft niets met rechten te maken. Eerder zal de server waar je naar luistert (de webradio dus) teveel bezoekers krijgen waardoor er lijnen worden afgekapt. Gebeurt dat uitvallen ook met bekende ('grote') webradio's als Virgin of alleen met kleine, obscure underground-dingen?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #2 Gepost op: 2009/07/23, 11:31:52 »
Dank voor je aandacht Paul!
Ik heb inderdaad gedacht aan wat je schrijft.
Ik heb ook aan provider Tele2 gevraagd of zijn het doen. Zij zeggen van niet.

Zoiets als Sky (diverse kanaaltjes vanuit Streamtuner) heeft wel de neiging om door te gaan. Ik heb het
wel eens 2 uur zien werken. Maar dan stop.

Er is ook duidelijk verschil in perioden, dat het doorloopt. Sommige kanalen gaan er met 20 minuten uit,
sommige met 55 minuten. En dat blijft dan zo, nadat je het kanaal weer start.
Na boot van de PC willen ze nog wel eens langer blijven staan, later is dat dan structureel minder.

Ik ben er nog vreselijk mee bezig, maar dat is nu al ongeveer anderhalve maand. Het is niet zo'n erg
'heet hangijzer' maar het is niet juist en dan wil ik er toch wel wat energie in stoppen om het goed te
krijgen én om te weten, wat het nou kan zijn?

Dit is een multiboot PC, en het blijkt tegenwoordig ook te gebeuren als ik PCLinux gebruik.
Het is (heb ik vanmorgen ontdekt)
Het gebeurt ook bij kanalen, die niet gekozen zijn via Streamtuner. In ieder geval stations van  
http://www.nederland.fm/  die kappen er bijvoorbeeld met een half uur mee.

Ik zou bijna denken, dat er dus iets met de hardware van de computer zou kunnen zijn, omdat ook een
ander Linux het heeft, maar dan zou het toch gewoon helemaal niet moeten werken zou je zeggen?
Bij digitale electronica werkt het of niet, maar niet half?

Nog één kleinigheidje voor de volledigheid:
Gisteren heb ik ook de andere spullen, die ik ernaast laat draaien gestopt, en ook dat maakt niets uit. ??? ;)


 
« Laatst bewerkt op: 2009/07/23, 11:33:48 door rijnsma »

Re: Stream stopt
« Reactie #3 Gepost op: 2009/07/23, 14:11:35 »
gek verhaal. ik ken streamtuner, heb dat een paar jaar geleden gebruikt maar vanwege wegvallende verbindingen naar wat anders gezocht. Dat wegvallen kwam volgens mij vooral doordat ik via een draadloze verbinding webradio luisterde. Heb toen een kabel getrokken waarna het veel beter ging. Ik luister nu met Amarok, misschien een idee om dat eens te gebruiken om te zien of het beter gaat?

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #4 Gepost op: 2009/07/23, 14:31:36 »
Ik ga het proberen, Paul.
Ik experimenteer door.
Ik blijf open voor alle ideeën.
Maar soms heb ik wel het idee, dat op alle mogelijke manieren wordt geprobeerd
internet-radio kapot te maken, als dit weer een server-geintje zou zijn.
« Laatst bewerkt op: 2009/07/23, 15:06:12 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #5 Gepost op: 2009/07/23, 19:54:09 »
Ik denk in ieder geval met zekerheid te kunnen zeggen, dat het niet deze computer en software zit, zoals
ik het nu heb ingericht.
Ik heb een paar kanalen gevonden, die niet stoppen. Dus zou er niets aan de hand moeten zijn met de PC,
is mijn gedachte.
Blijven er twee over: de provider, die zegt een stabiele lijn te leveren of servers, die een luisteraar eruit
mikken onder bepaalde omstandigheden.
Ik ga verder zoeken. ;)

Offline bas.

  • Lid
    • Wat mij bezig houdt
Re: Stream stopt
« Reactie #6 Gepost op: 2009/07/23, 20:29:03 »
Ik heb ook Tele2 als provider en als ik naar webradio luister dan kan ik gewoon aan 1 stuk door luisteren zonder problemen, en ik luister gewoon via wifi.
Ik denk dus eerder dat het probleem bij de server van de webradio zit.
=SOG= 4 life

laptop DELL Inspiron 1525 ubuntu 9.10

Ubuntu user # 27873

Wat mij bezig houdt

Offline masy

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #7 Gepost op: 2009/07/23, 20:59:50 »
In de standaard installatie van Ubuntu is er geen player gekoppeld aan Streamtuner.

Binnen Streamtuner het menu voorkeuren-> toepassingen kun je een player naar voorkeur opgeven.
Een van de standaards voor Streamtuner is Audacity...

Dan krijg je zo'n verrekt kleine player voor je "neus", waar je net niets mee kunt...

Ik heb onder tabblad Xiph mijn favoriete zender "Fun One" opgezocht, de keuze op maximaal gezet: in de deze Fun One op 192 Bit streaming
Die keuze als Favoriet opgeslagen.

Vervolgens bij voorkeuren: "luister naar een stream" ingevoerd: vlc %q
De geluidssterkte van vlc naar 200% en de dance/trance "knalt", zonder enige ruis door mijn hoofdtelefoon. Moet je wel vcl geïnstalleerd hebben:

- sudo apt-get install vlc

Als je vroegtijdig een gehoor-apparaat nodig moet je voorgaande stappen echt volgen...

gr..

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #8 Gepost op: 2009/07/23, 23:01:49 »
Nee, dat is allemaal prima, Masy. Ik kan verder heel goed overweg met Streamtuner of (K)Streamripper.
Oud maar mee te werken. (Overigens werkt Live365 niet meer, ook niet als ik mijn user en passwd geef; maar dat
terzijde.)
Alles is te kiezen en te installeren, zo gebruik ik graag Kplayer met een klein bugje overigens, maar zelfs streamtuner, vlc of audacity en nog een paar heb ik geprobeerd. De spelers gaan niet fout. Het is wat er op de lijn gebeurt.

Ik ken Streamtuner en bijbehoren al heel lang, ook van andere linuxen. Maar ik heb nooit onderbrekingen in streams meegemaakt, dus vandaar het zoeken.
 
Is er software, waarmee je de carrier van het ADSL-modem grafisch kan zien? Als die onderbreekt, stopt de software
van een speler. En anders is het een server-kwestie. De vraag is dan nog wat dáár dan fout gaat.

Maar ik heb overigens gemerkt dat sommige streams, die ik op een andere manier (b.v. uit de browser start) ook stoppen.
(Zie linkje ergens hierboven.) Het is iets met servers, maar ik hoop niet, dat het toch iets te maken zou kunnen hebben
met het feit dat ik Ubuntu gebruik. (Of Mint bij voorbeeld.)

Zoals ik al schreef video doet het vrij goed. Afspelen van cd, dvd en files gaat perfekt.

Allemaal erg boeiend, maar het is raadselachtig. ;)

Offline rijnsma

  • Lid
Re: Stream stopt
« Reactie #9 Gepost op: 2009/07/23, 23:05:59 »
Ik heb ook Tele2 als provider en als ik naar webradio luister dan kan ik gewoon aan 1 stuk door luisteren zonder problemen, en ik luister gewoon via wifi.
Ik denk dus eerder dat het probleem bij de server van de webradio zit.
Na bovenstaande: ik denk dus je gelijk hebt Bas.
Ik gebruik LAN.
Je ziet hierboven wat ik ervan geschreven heb. Nu is dus de vraag wat er dan gebeurt.
Vroeger met de oude elektronica ging je dan kijken met een scoop of zo.
Hoe je dit proces (voor een deel) zou kunnen zien of zou kunnen onderzoeken, is mij nog niet zo duidelijk.
Volgens Tele2 is dus alles o.k.

Offline rijnsma

  • Lid
Re: [Opgelost] Stream stopt na +/- een half uur
« Reactie #10 Gepost op: 2009/07/25, 20:11:48 »
Ik ben het weer kwijt, maar ik vond op het internet een stukje tekst, waarin men uitlegde waarom
servers streams onderbreken. Dat is om bandbreedte terug te winnen. Mensen laten streams
vaak onnodig aanstaan, filosofeerde men. En in deze tijd van krapte zul je dat misschien nog wel
meer gaan zien. Niet met alle streams wordt dit gedaan. N.l. als het té hinderlijk wordt of een
uitzendende club wil expliciet geen onderbreking, dan kan dat. Denk aan klassieke muziek met
zijn lange stukken muziek, die nooit onderbroken mag worden, of iets als Sky, dat een vrij grote
betalende maatschappij zou kunnen zijn en dergelijke.

Wel heel erg vervelend deze ontwikkeling.
Maar het zit dus niet in PC of in het OS of bij de provider, voorzover ik nu heb kunnen uitvinden.

Dank allemaal voor het meedenken! ;) ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/07/25, 20:57:34 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: [Opgelost] Stream stopt na +/- een half uur
« Reactie #11 Gepost op: 2009/09/22, 11:12:05 »
Het heeft maanden geduurd, maar ik heb maar weer eens geklaagd bij Tele2.

Want ik had tóch het idee, dat de provider iets niet goed deed. Ik had het n.l. op een zeker moment met drie computers
met verschillende OS-en. XP, het oude Windows ME en een paar Linuxen w.o. Ubuntu en Mint op een multiboot PC.

Daar zijn een paar intensieve telefoonsessies op gevolgd, waarin zij mij wat raad gaven en waarin zij beloofden hun spulletje te resetten..

En tot mijn grote verbazing: voor dit moment is het probleem van de afvallende streams over. Ik mag hopen, dat het zo blijft. En of het voor 100% goed is, dat weet ik nog niet.
Want dat heb ik vroeger ook wel gehad. Na een week weer knudde.
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 16:27:34 door rijnsma »

Offline rijnsma

  • Lid
Re: [Opgelost] Stream stopt na +/- een half uur
« Reactie #12 Gepost op: 2009/09/22, 16:28:46 »
Nog steeds niet volledig opgelost.
Ik heb alweer een stream-onderbreking gezien hoor.
Maar toegegeven, vanmorgen ging het prima.

Offline Thijsg

  • Lid
Bij mij loopt SkyRadio achter. De reclame komt dus op een echte radio een minuut eerder dan op de laptop. Dat moet ik nog eens uitzoeken. Verder heb ik geen last van onderbrekingen. Welk programma gebruik je? Ik vind Rhythmbox erg goed.

mvg
Thijs

Offline rijnsma

  • Lid
Thijsg:
Die time-shift kan normaal zijn. Ook zij bufferen en wellicht doe je het zelf ook.
Het stoppen van streams is inderdaad niet bij ALLE streams, maar het is hier in een tekst moeilijk aan te geven
welke (weinig) niet stoppen.

Voor video-achtigheid gebruik ik al jaren (ook met andere linuxen) VLC. Maar de andere spelers stoppen ook
na een minuut of 40. Het lijkt overigens wel of dat afhankelijk is van de tijd van de dag.
Nasa video bijvoorbeeld stopt niet, maar video van b.v. Politiek24 heel regelmatig.
Het heeft misschien toch wat te maken met de belasting van het net?!?

Het is verder echt wat er uit het Tele2-modem komt. Het modem stopt dan ook doorgifte is te zien aan de controle-lampen.
(n de computerwinkel waar ik meestal koop vinden ze Tele2 overigens niet wat. Ik weet het niet..?)

Audio-streams doe ik meest met Streamtuner en KPlayer, maar ook daar: als ik andere spelers gebruik of
zelfs Realplayer, dan gebeurt hetzelfde. En Streamtuner hoeft men natuurlijk ook niet persé te gebruiken.

En als je gaat kijken op internet, dan blijken heel veel mensen er last van te hebben. En wat ook opvalt, is, dat het
vrijwel niet oplosbaar is. Streaming is duidelijk nog niet écht in orde. Het is kwetsbaar.
Maar goed, het is dus duidelijk beter geworden dan het wás, al is het niet 100%.

 Dank voor je antwoord Thijsg. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/22, 17:39:40 door rijnsma »

Offline Thijsg

  • Lid
Rijnsma, ik heb geen oplossing, behalve Rhythmbox. Dat zou misschien ook kunnen, maar als het aan de site zelf of het netwerk ligt, maakt dat niets uit.

mvg
Thijs

Offline rijnsma

  • Lid
Ik probeer 'm op dit moment. ;)
Maar ik ben ervan overtuigd, dat het ergens tussen mijn ethernetkaart en Tele2 of andere servers is.

Offline rijnsma

  • Lid
Rhytmbox doet 't zelfde.
Ik heb ook de ethernetkaart uitgewisseld. Maakt ook niets uit.
Ik heb Tele2 maar eens een miniem tussenrapportje gestuurd.
Het is en blijft een mysterie. ???

Heer Rijnsma, ik denk dat je het juiste antwoord in een bericht hiervoor al hebt gegeven: streams zijn kwetsbaar, of anders gezegd: keiharde SLA's worden er niet voor afgegeven. Je hebt wat meer pech dan ik bij het beluisteren van audiostreams, ik kan meestal uren luisteren, wat ik bijna dagelijks doe, vooral 's avonds.

Dat ligt bepaald anders met videostreams: het NOS Journaal kan ik maar zelden volledig uitkijken (heeft denkelijk te maken met het feit dat ik in Frankrijk woon) en ook Youtube onderbreekt zo vaak, dat de lust me langzamerhand een beetje vergaan is. Internetvideo staat wat mij betreft nog in de kinderschoenen, internetaudio daarentegen werkt als gezegd doorgaans goed. Ik heb overigens een 6 MB adsl-lijn.

Wat je kan proberen is eens bij een vriend(in) langs te gaan die niet Tele2 maar een andere aanbieder heeft en kijken (luisteren) of die streams daar ook na een half uur stoppen. Het liefst met je eigen laptop of pc. Mogelijk is het toch iets met Tele2. Als dat niet zo is, kan het wellicht een raar hardwareprobleem van je laptop/pc zijn.

Offline rijnsma

  • Lid
Paul, dat laatste heb ik gisteren gedaan. En bij de vriend was het goed met xs4all.
Als dit zo zou doorduren, dan zeg ik Tele2 gedag, hoewel ik er tot deze fout veel plezier van heb
gehad. Redelijk probleemloos, wél een anderhalf jaar geleden ook een probleem van dit soort.
Maar dat is toen opgelost met een restitutie van hun tarief.

Citaat
Als dat niet zo is, kan het wellicht een raar hardwareprobleem van je laptop/pc zijn.
Ik heb het met drie PC's en drie soorten OS. Dus het moet wel Tele2 zijn.
Radio-kanaaltjes doen ongeveer hetzelfde hier als video. Afvallen na +/- 40 minuten.

Verder denk ik, dat Tele2 ook nog altijd aan het zoeken is: vandaag viel de zaak elke 40 minuten af.
Ze probeerden me met een slim emailtje vanmiddag een soort te lozen.
Daar heb ik afwijzend antwoord op gegeven. Met een referentienummer. Ik zou weer gebeld worden.
Vervolgens omstreeks 19:00 uur ging de netverbinding hier een klein beetje op tilt.
Daarna, dus vanavond heb ik bijna geen 'stops' meer gehad.

Ik heb het vermoeden, dat providers soms problemen hebben met het steeds groter wordende
dataverkeer, waaronder (HD-)tv en de hardware, die hierop aangepast dient te worden. Misschien
ook de software. Versatel zit erin, hè?

Vervelend is dan, dat 'eenvoudige computergebruikers' daar fors last van hebben.

Verder blijft het gissen. Dank je voor het antwoord. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/23, 23:16:07 door rijnsma »

Paul, dat laatste heb ik gisteren gedaan. En bij de vriend was het goed met xs4all.
Aha, dat kan ergens op wijzen...

Ik heb het vermoeden, dat providers soms problemen hebben met het steeds groter wordende
dataverkeer, waaronder (HD-)tv en de hardware, die hierop aangepast dient te worden.
Vergis je niet in dit laatste! Ik las onlangs ergens dat het 'fun-verkeer' op internet (audio, video) een zeer belangrijke component van het totale verkeer is geworden. Om dit goed op te vangen - en om het toekomstige verkeer te kunnen blijven verwerken - moet niet alleen een enkele provider zijn hardware upgraden, maar moet het complete internet worden geüpgradet, zoals dat in goed Nederlands tegenwoordig heet. Daar zijn investeringen op galactische schaal voor nodig. En die komen er wel, alleen dat duurt even. In de tussentijd kunnen we mooi zeuren over dat haperende internet. Maar vergeet niet dat we nu al een ongelooflijke rijkdom aan mogelijkheden hebben, vergeleken met twintig jaar geleden, toen we ons met een 14k4-modempje verbonden aan een lokaal BBS moesten behelpen (wat welbeschouwd even leuk was als dat grote internet van nu! :)

Offline rijnsma

  • Lid
Zeker, een groot verschil met vroeger en dat is nog maar even geleden.

Maar ik vind het toch vervelend als ik zou moeten merken, dat een voor deze tijd nogal smalbandige stream een
probleem zou kunnen opleveren, omdat anderen misschien per dag Gigabytes over het net jassen.
(Ja, ik houd het een beetje voorzichtig, want ik weet nog in het geheel niet zeker, waar het 'm zit. En óf het echt
al opgelost is na vanavond.)

Hoe dan ook, ik ga het weer even aankijken. Ik laat het vervolg wel weten.
Nogmaals dank voor de bijstand. ;)

Offline rijnsma

  • Lid
Vanmorgen maar weer eens gekeken.
En prompt gaat de stream via Tele2 er met zo'n minuut of 30 weer uit. :rolleyes:

- heb je al eens het buffer van je speler verhoogd? Als de stream even hapert kan je player toch doorspelen met de gebufferde data.
- als je vanaf de commandoregel speelt met mplayer krijg je dan ook een foutmelding ? dus gewoon "mplayer http://blabla"
- als het bij een andere provider niet speelt dan zou ik overstappen. Ik heb al jaren probleemloze streams met speedxs adsl2+ .
« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 22:31:58 door AptlyNamed »

Offline rijnsma

  • Lid
Nee, ik buffer ongeveer 10, 15 seconden video en muziek.
En op een monitor zoals Gkrellm is duidelijk te zien, dat het zo gaat: stream weg en acuut stop player.
Geen uitspelen van de buffer. En dan gaat de software ook echt communiceren om weer data te krijgen,
dat is te zien, ook op het modem.

Ik gebruik Mplayer in feite via Kplayer, waar ik meest de muziekstreams mee doe. Maar ik zal experimenteren
met wat je voorstelt voor Mplayer.

Ik durf nog steeds niet hard te zeggen, dat het de provider is, hoewel het er wel naar riekt.
Maar vandaag hebben ze me nog verteld, dat het technisch in alle opzichten klopt bij ze?!?!

Vreemd is, dat het b.v. op de dag vrij veel uitvalt, en dan plots avond na avond goed blijft.
Je zou zeggen, dat er dan juist veel geïnternet wordt.

Wat ik op het ogenblik ook merk is dat sommige kanaaltjes na b.v. 40 minuten afschakelen en dan na een
kleine pauze vanzelf weer doorgaan. De vraag is voortdurend: waar komen die gekke onderbrekingen
vandaan? Video valt dan af, maar muziek loopt vaak door.

Ik ben ondertussen wel aan het rondsnuffelen bij de providers.
Met een andere provider wil ik wel ook kunnen bellen zonder KPN abonnementskosten.
xs4all vind ik een tikje prijzig en ergens heb ik gevonden, dat dat ook wat minder van kwaliteit is geworden.

Ik ben nu aan het experimenteren met ethernet. (Dat is bij koop van deze PC ook een heel verhaal geweest.
en ik ben niet onder de indruk van de firewalls...)
Dank voor de tips alvast. ;)
« Laatst bewerkt op: 2009/09/24, 23:08:06 door rijnsma »